Trevliga resmål i norra Tyskland?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av lajo, 15 Augusti 2009.

  1. lajo

    lajo Ny medlem

    Har lust för en sista längre flygning i höst. Någon som har några exempel på bra resmål i norra Tyskland?
     
  2. lh

    lh Ny medlem

    Hej,

    Jag kan rekommendera Neubrandenburg (ETNU)! Jag stannade till där på väg till Tempelhof i höstas. Terminalbyggnad och hangarer kändes helt nybyggda, och landningsavgiften var OK (ca 200 kr om jag minns rätt). Dessutom fanns hangarplats för ca 50 kr natten. Personalen var trevlig och tillmötesgående. De bjöd t.o.m. på ett besök i ramptornet.

    Till samhället tog jag taxi, och det tog ca 20 minuter att komma till centrum. Dessvärre hann jag inte kolla in stan så noga, men av vad jag läst efteråt förstår jag att det ska finnas en del sevärt där.

    /lh.
     
  3. lajo

    lajo Ny medlem

    Tackar!
    Det låter som ett bra förslag. 4,5 timme med min Beagle så det är rimligt avstånd.
    Lars
     
  4. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Barth i norra Tyskland (fd DDR) är faktiskt riktigt trivsamt.

    http://www.maplandia.com/germany/airports/barth-airport/

    Staden är mysig och flygplatsen fungerar kanonfint. En man i tornet sköter om allt inklusive taxi. Visserligen kostar det någon euro extra för taxiservicen men det var det värt. Lndnings och parkeringsavgift var billigt. Fråga inte hur mycket det kostade för det kommer jag inte ihåg.
    Dessutom sitter DDR atmosfären i väggarna på flygplatsen, bara det gör besöket värt en hel del. :)

    MVH
    Håkan
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Instämmer med Håkan om att Barth är väldigt trevligt. Jag hamnade där en gång när jag avbröt en flygning pga åska. Blev väldigt väl mottagen och fick hjälp med taxi plus övernattningsrum på ett närbeläget värdshus.

    Ett annat trevligt resmål är Bremen. Där går spårvagn till flygplatsen. Och som alla gamla Hansastäder är där fullt med sevärdheter, inte minst i gamla stan.

    Trevlig flygning :)

    Allan
     
  6. lajo

    lajo Ny medlem

    Det låter som bra alternativ båda platserna. Efter ett litet kartstudium så ser jag att de inte ligger så långt från varandra så man kan faktiskt besöka båda under en 4 dagars weekend!

    /Lars
     
  7. joma

    joma Medlem

    I Kiel (EDHK) får man bra service och flygledaren var trevlig. Enkelt att tanka t.ex.
    Vill du till de östra delarna så finns Pennemunde. 2000 meter östtysk betongbana...på gångavstång (nån km) så finns museum över de svunna tiderna när V2-raketerna utvecklades här...
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Hej
    Var lite sugen att ta en tur till Neubrandenburg i helgen hur funkar det med tullen måste den föranmälas eller finns den på plats, hittar inte heller några väntlägen, fick ni clarering direct in

    Johan
     
  9. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Tull har alltid varit problemfritt i Tyskland. I den mån det behövs överhuvud taget så har flygledningen skött den saken.

    Däremot får man inte starta eller landa utan att det finns någon på marken som kan larma vid en eventuell olycka. Så om där inte finns någon flygledning i tjänst, måste man avtala med någon att vara på fältet.

    Hälsningar/Allan
     
  10. lh

    lh Ny medlem

    Hej,

    Såg Ditt inlägg först nu, så om Du hann ner i helgen kom mitt svar kanske lite försent...

    Jag ringde ner innan jag lyfte från Sturup och kollade så att flygplatsen var öppen osv. Jag lämnade också in en helt vanlig färdplan utan någon RMK/ om tulltjänster eller liknande som man ibland måste göra.

    När jag närmade mig kontrollzonen så skiftade Bremen information mig till tornfrekvensen, och sade samtidigt till mig att tornet var stängt. Lite förvirrat ropade jag ändå "som vanligt" och då svarade någon, jag tror det var "Neubrandenburg Apron" eller liknande. Jag gick via inpasseringspunkt November (som fanns med på ICAO-kartan) och sedan rakt mot fältet. När jag precis skulle lägga mig på en vänster bas för bana 09 så fick jag "Cleared to land at own discretion". Efter landning lämnade jag - med hjälp av lite informellt radiosnack från rampen - banan och taxade till en plats på plattan som verkade bra. Apron kunde också avsluta min färdplan.

    Dagen efter, då tornet var öppet, var det lite mer uppstyrt. Då fick vi en väldigt tydlig klarering med kurs och höjd för att lämna kontrollzonen.

    Hur gick det för Dig?

    /lh.
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Tack för svaren
    nej jag fick avstå i helgen det får bli en annan gång men det jag tänkte på var just tull i Norge vill man t.ex. få en fax minst 4 tim innan landning väntlägen är bra att ha lite koll på innan man komenderas dit in pass November hade jag hittat.Men Tyskland verkar inte vara mer besverligt än något annat land

    Var dock till Landskrona och passade då på att göra en sväng över Smygehuk Sverges sydligaste fastland, treriksröset passerade jag förra året så nu har jag flugit hela Sverigeslängd
    Johan
     
Laddar...

Dela sidan