TS remissar förslag på slopad tillsatsvikt

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av hans_p, 14 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Glöm inte att svara på remissen senast imorgon, eller iaf senast då remisstiden går ut 1/5. Det är en bra remiss som innebär förbättringar för UL-flygare och flygplansägare.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Vad skulle "slopad tillsatsvikt" innebära?
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Precis vad det låter som. Kravet på 175 kg tillsatsvikt för 2-sits UL-B, som exempel, tas bort. Enbart max startvikt räknas.
     
  5. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Måste ni ta med 175kg idag? Eller det är både max totalvikt och max tillsatsvikt?
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Idag är kravet att luftfartyget inte får väga mer (MTOM) än 450 kg och då ska det inkludera 175 kg tillsatsvikt vilket består av bränsle, besättning och bagage. Enligt de nya föreskrifterna får luftfartyget inte väga mer än 450 kg inklusive ovanstående men då inte låst till en viss vikt, dvs att flygplanet får lov att väga mer än 275 kg. Du får gå Rogers tekniska kurs på WT9-an nästa gång den ges Arnaud. :)
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Så vad det innebär i praktiken om jag förstår det, är att någon exempelvis skulle kunna bygga en betydligt tyngre ensitsig maskin... eller ha väldigt låg mängd bränsle... eller kunna ha ett eldrivet plan och inte få lika stora problem med att batterierna väger en massa.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    I praktiken innebär det att flygklubbar som har valt en viss maskin inte behöver vara rädda för att den inte får flyga för att nödvändiga reparationer har utförts, för att man installerar en fast monterad GPS, eller transponder, byter propeller eller sätter på hjulkåporna. Problematiken, om man vill, med att många UL flyger med övervikt kvarstår, men vi slipper undan hekto-jakten kring tomvikt, vilket det handlar om, och det är förbaskat bra.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tycker att det är bra förslag för UL-sidan. Det viktiga är ju MTOW.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Tommy S

    Tommy S Ny medlem

    Synd att man bara höjer MTOW på gyrokoptar. Varför inte på på alla UL-B?
     
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är för att EASA:s reglemente medger högre MTOW för gyrokoptrar. Höjningen är en anpassning av vikterna i Bilaga 2 av grundförordningen. Där medges inte högre vikter för UL. Men vi jobbar på det också! ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Tommy S

    Tommy S Ny medlem

    Det låter ju utmärkt :) Håller tummarna!
     
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Sen ska det ju bli väldigt intressant att se om det kommer "tyska maskiner" eller vad man ska kalla dem, med 330 kg tomvikt, läderklädsel och allt tänkbart lull-lull. I teorin går det ju fint även om de rent praktiskt blir ensitsiga.
     
  14. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Något nytt om detta?
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja, det rör på sig. Men både framåt och bakåt. Det är svårt att sammanfatta alla turer på ett kort och koncist vis, men läget är ungefär såhär. Efter diskussion i parlamentets utskott för Turism & Transport (TRAN) och i ministerrådet/COREPER ligger nu ett förslag på ändrad lagtext som i nuvarande lydelse inte innehåller förändring av vikterna, men det ligger amendment/ändringsförslag i texten som skulle öka viktgränserna till 600 kg/45 kts stallfart (se http://www.europarl.europa.eu/sides.../NONSGML+REPORT+A8-2016-0364+0+DOC+PDF+V0//EN sida 138). EASA själva är skeptiska till detta, och Frankrike/Belgien kämpar emot. Sveriges representanter röstade för förslaget. Jag är faktiskt lite osäker på vad som är nästa steg i processen, troligen ska det återremitteras till parlamentet, till kommissionen och till ministerrådet. Att det har gått så långt är positivt. På annan plats som jag inte hittar tillbaka till just nu nämns viktökningen 500 kg/fortsatt 35 kts stallfart. Sen är det en mängd parametrar till som ska klaffa före det att vi kan åtnjuta högre startvikter, och som påtalat på annan plats på nätet - det är tillverkarens specifikation av flygplanet som gäller, dvs. om man har ett flygplan som idag får väga max 450 kg, och vill flyga med högre vikt, så måste tillverkaren styrka detta genom ändrad specifikation av flygplanet, sen måste typspecifikationen i Sverige ändras enligt detta, under förutsättning att våra nationella regler ändras så att högre maxvikt tillåts.

    Puh...
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Tack för ditt utförliga svar. Åtminstånde 500kg hade varit rimligt, då kan ju två 85kilos + 55kg bränsle flyga iallafall om planets tomvikt är 275 kilo.
    Eller varför inte 560kg som gyrokopern kan väga.
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Har förhållandet mellan tillsatsvikt och tomvikt med strukturell säkerhet att göra? Alltså att bestämmelsen om tillsatsvikt överhuvudtaget finns?
     
  18. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nu har vi sedan i somras ingen bestämmelse om tillsatsvikt längre, det är bara max startvikt som gäller. Har ingen aning om bakgrunden men jag antar att det var ett sätt att försöka förhindra att man flög med flygplan så tunga att den strukturella säkerheten, samt andra faktorer som t.ex. startsträcka, åsidosattes.
     
  19. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Fick även info om att kravet på sittningar för UL/ PPL PEXO prov kommer försvinna till sommaren.
     
Laddar...

Dela sidan