TT/PIC tid för en 747 rating?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fakkah, 6 November 2007.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hello..
    Någon som möjligtvis vet hur mycket flygtimmar (TT, PIC å eventuellt IR + ME tid) man ungefär skulle behöva för att med största sannolikhet få jobb med en 747 rating?

    Antar att lågtimmade piloter oftast får ta 737, airbus 318 - 21 rating tills man skrapat ihop en del timmar.. :q


    Hälsn.
    A
     
  2. John-Fredrik

    John-Fredrik Ny medlem

    En 747-rating är nog oftast inget man skaffar själv. Att ta själva ratingen skiljer sig inget kravmässigt jämfört med 737, A320 osv, dvs mulitcrewmultiengineturbine. Kravet står i JAR och BCL. 100h PIC och en giltig ME/IR vid första rating.

    Att som lowtimer ta en 737 eller A320 rating med gott resultat(jobb efteråt där man faktiskt får betalt) är idag få förunnat om man inte jobbar hårt för det. Många tycker att en 737 eller A320 är en bra start på karriären, men man måste vara realistisk och inse faktum att det faktiskt är många som avslutar sina karriärer på just dessa typer. Sen är det klart att det alltid finns en lockelse att flyga det stora, men när man har den erfarenhet som krävs för det, så har man oftast andra saker som väger in såsom familj och förhoppningsvis redan en skälig lön. I dagsläget är det tvunget att flytta eller minst pendla för att få flyga 747. Med största sannolikhet hamnar man i England, Island eller mest troligt Asien.

    Kraven för dessa jobb varierar självklart. Men att ha över 1000h varav en stor del på multicrewjet är en bra grund att stå på. Många har nog krav vid 4000h varav 2500 multijet.

    Jag flyger själv multijet och är även instruktör på min lediga tid. Jag känner Fredrik som har förumet mycket väl. Kontakta gärna Fredrik så kan han ge dig mitt nummer eller mail, så kan vi snacka lite om du vill.
    //F
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Kul med en trafikflygarprofessor på forumet! :)

    Men det låter ganska bra endå. Loggade min första flygtimma idag. har 999 timmar kvar tills eventuellt ett jobb på 747 då! :laugh
     
Laddar...

Dela sidan