Det finns tumregler i och kring flygning, som exempel: - Är vindens infallsvinkel 30 grader, har du halva vindstyrkan i sidan - From high to low, watch out below Finns det anndra bra tumregler att ha i minet när man planerar flygning eller då man är ute och flyger:q
- Hot to cold, don't be bold (Hör ihop med tvåan ) - Rate-one-turn: Fart / 10 x 1.5 ~ Bankningsvinkeln
- From hot to cold dont be bold.(Kalle hann in imellan) - True Virgin Makes Dull Company(Track, Variation, Magnetic, Deviation, Compass) - Too high turn höger, too low turn left(QDM) - Too high turn höger, too low turn left fast tvärtom(QDR) - 4 Red and your dead(PAPI) -38,95 x (roten ur 273 + temp i celsius)= Local speed of sound. Denna är inte direkt något jag tänker på när jag flyger men den sitter inpräntad i hjärnan av någon anledning. Några axplock.
Om flyglednigne frågar efter ETA till någon punkt, så dela antalet återstående nm med två och du har ungefärligt antal minuter det tar dit. Det här gäller exakt vid 120 knop, men ger rimligt bra värden med de flesta allmänflygplan om distansen är måttlig. Hälsningar/Allan
"Learn to love left crosswind". Dvs, sidvind från vänster är generellt mindre besvärlig. Detta eftersom vinden vanligen vrider mot högre gradtal då vindstyrkan ökar. Då sidvind från vänster tilltar så minskar alltså den relativa infallsvinkeln.
Hej, följande prioriteringsordning kan vara rätt bra att komma ihåg: aviate, navigate, communicate MVH Patrik