Turbojetmotorer med efterbränning

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Draven, 28 Maj 2009.

  1. Draven

    Draven Ny medlem

    Här kommer en teknisk fråga om utblås på en motor med efterbrännkammare! När jag sett närbilder på flygplan med efterbrännare ändrar utblåset (nozzle på engelska) form beroende på hur gasreglaget står. Är det någon som vet vad tanken bakom detta är, och vad man vinner på det? Finns det motsvarande i turbofläktmotorer eller andra civilia motorer? Ett bra exempel finns att titta på här:

    http://www.youtube.com/watch?v=YWaZSoC_Ohc

    Johan
     
  2. Ervin

    Ervin Ny medlem

    Man pratar om konvergent och divergenta kanaler i en jetmotor där man accelerar eller deccelerar luftströmmen i motorn. Samtidigt när förändringen sker så minskar respektive ökar "trycket" i luftströmmen. När en viss mängd luftmassa måste passera genom en "smalare" kanal så kommer luftmassan att accelerera. Detta ger i sin tur mer kraft och planet kan öka farten.
    Newtons 3: e lag
    Två kroppar som verkar på varandra med krafter utsätter varandra för lika stora men motsatt riktade krafter.

    Luften acceleras bakåt, planet åker fram..

    Mvh: Ervin
     
  3. Ben

    Ben Ny medlem

    Blås mot din hand med munnen vid öppen och övergå till att vissla mot
    handen med samma andetag.

    Get it?
     
  4. Draven

    Draven Ny medlem

    Jepp! Tackar.
     
  5. merheim

    merheim Ny medlem

    Fast nu glömde ni ju svara på frågan...

    När man slår på EBK:n så ökar trycket i utblåset p.g.a. den kraftigt ökade uppvärmningen av luften .

    Ett ökat tryck i utblåset/EBKn hade skapat ett mottryck för själva jetmotorn som hade varit dåligt för funktionen i jetmotorn (eller t.o.m förstört motorn).

    För att bibehålla rätt tryck i utblåset med den ökande luftvolymen så öppnar man upp utblåset till en större genomflödesdiameter.

    Man kan även få "choking" (tryckfall) av flödet om utloppet är för litet p.g.a. att man uppnår överljudshastighet i utblåset.

    En luftström som paserar ett konvergent (avsmalnande) utblås kommer accelerera så länge som luftströmmen håller underljudshastighet. Håller luftströmmen överljudshastighet så kommer den däremot accelerera när den passerar ett divergent (blir bredare) utblås.

    Ljudhastigheten är temperaturberoende (högre temp, högre ljudhastighet)så därför kan luftströmmen ut genom utblåset hålla underljudsfart fast flygplanet går i överljudsfart.

    Flyger man däremot riktigt fort så kan det vara lämpligt att justera utblåset till konvergent läge även utan EBK.

    Man kan jämföra det hela med att blåsa genom läpparna eller hosta med öppen mun.
     
  6. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    F-n va' intressant och pedagogiskt beskrivande! Thanks!:)
     
  7. Draven

    Draven Ny medlem

    merheim: tack för svaret, bra förklarat!
     

Dela sidan