TV tips: Ice Pilots

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 25 September 2010.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Råkade upptäcka idag att det går en serie på TV4 fakta som säkert tilltalar flygintresserade: Ice Pilots. Går måndagkvällar och går även att se via tv4anytime /play (kostar?).

    http://www.tv4play.se/aktualitet/ovrigt/?videoId=1.1759673

    http://www.tv4.se/1.1755372/ice_pilots

    Jonas
     
  2. cstrom

    cstrom Medlem

    Bra tips! Verkar intressant. Ska försöka tanka ner hela serien via bittorrent. S02 ska tydligen sändas i höst också.
     
  3. SE-NED

    SE-NED Ny medlem

    Glöm inte Ice Pilots ikväll 23:20:tup
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Trevlig serie! Nästa gång ska de körra ferry till Turkiet, ser fram emot det.

    Jonas
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Så TV4 kör flygprogram som inte handlar om haverier? Det var ju trevligt för annars verkar just TV4:s strategi vara att skrämma upp redan flygrädda.
     
  6. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Kalle: Jaha, så det är fel att TV4 visar program som handlar om haverier? Tycker de är riktigt bra faktiskt och följer de varje kväll de visas.
    Får lite störra perspektiv och en tankeställare efter varje program
    som man helt kan dra lärdom och nytta av. Dessutom är det väl ingen
    som tvingar flygrädda att titta på kanalen? De har ju ett val - och då
    tror jag de knappast tittar på det.
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Flygflyg: Försök inte vantolka Kalles synpunkter! Visst drar vi flygare lärdomar ur TV4-serien, men självfallet sitter flygrädda och skeptiker och äcklar sig över hur fel och hemskt det är att flyga.
    Drömmen vore att media krämade ut minst lika mycket POSITIV och inspirerande flygfilm för att påminna/informera folk om hur mycket sköna upplevelser man får ut av olika sorters flyg.
     
  8. Kalle

    Kalle Medlem

    Lindöspojken förstod iallafall vad jag menade. Vad jag retar mig på vad gäller tv4 är att de har en sensationsinställning till flyg.

    Det finns visst en del att lära även från tv4:s program men jag retar mig på deras negativa attityd. Ta t.ex deras gamla serie "sanningen i svarta lådan". Där skulle man ju kunna tro att det skulle handla om hur man tolkar ut orsaker till haverier och sedan förbättrar säkerheten. Istället var det nästan uteslutande dramatiseringar av kraschförloppet och skrikande passagerare.

    Flygflyg: Jag har några riktigt bra BBC-produktioner som behandlar några stora haverier på ett sätt som verkligen kan utveckla en kommersiell pilots säkerhetstänk. Jag skall leta rätt på skivan och bränna en kopia åt dig när jag kommer hem från min semester.
     
  9. Almestad

    Almestad Medlem

    Kollade på den i våras, fruktansvärt bra serie. C-46 och DC-3 i kommersiell service och -40 grader celsius.
     
Laddar...

Dela sidan