Tvetydig NOTAM for Lübeck (EDHL)

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av sobjerke, 26 Augusti 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Utdrag fra NOTAM for Lübeck (EDHL):

    DUE TO OUTAGE OF LUB DVOR THE FLW CHANGES TO MISSED APCH PROC OCCUR: AMEND LUB DVOR TO READ LUB INT. PSN REMAIN UNCHANGED. LUB HLDG ESTABLISHED AS FLW: INBOUND TRACK 171 DEG INBOUND LYE NDB, LT, 1 MIN, MHA 4000

    Litt lenger ned i samme NOTAM:
    WHEN PASSING 2000 BRNAV EQUIPMENT NECESSARY

    Hvordan tolker dere denne? Er holding etablert over LUB INT eller LYE NDB?

    Dersom den er over LYE NDB, hvorfor heter den da LUB HLDG og hvorfor skulle man trenge BRNAV for å komme tilbake til NDB? Samtidig antyder inbound track at det faktisk er LYE som er holding fix.
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Holdingen skall utföras över över LUB INT, men inboundkursen är ändrad till att vara i riktning mot LYE NDB (171°).
     
  3. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Da har jeg fått bekreftet fra Deutche Flugsicherung at den tolkingen er riktig. Jeg synes imidlertid det er litt skremmende at de velger å legge ut en tekst som er så lett å misforstå ("inbound LYE" får mange til å tro at det er LYE som er holding fix).

    Jeg la ut samme spørsmål på et norsk forum for pilot og flygeledere og alle de som svarte der, tolket NOTAM feil.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag kan hålla med om att om man bara läser NOTAMet så är det oklart -- min första tolkning var också att holdingen skulle utföras över LYE NDB. Men när jag tittade på inflygningskartorna så blev det rätt uppenbart vad som var den rätta tolkningen.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Verkligen rörigt. Tog tid att förstå även genom att titta på platen.

    Stod även att GPS-inflygningen indragen. I Jeppesen fanns den inte, men i AIP fanns den.
    Undrar varför? Spekulerar; Kanske att de gör om till nytt format (RNP vs GPS)? Eller är den i konflikt med ovanstående notam instruktioner?
     
Laddar...

Dela sidan