Tyskland-Canada med UL/LSA

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 29 Juli 2008.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har funnits ett tag, men klart läsvärd reseskildring!

    http://ews.ca/trip/atlantic/

    Om ni har några länkar med flygningar över Atlanten så är jag intresserad!

    Har sett någon artikel där någon gör en ferryflygning från USA till Sverige men hittar inte den... Någon som vet?


    Jonas
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

  3. TOC

    TOC Ny medlem

  4. TOC

    TOC Ny medlem

  5. TOC

    TOC Ny medlem

  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Intressanta länkar TOC.
    Atlantflygningar börjar bli rätt vanliga även med enmotorkärror. Det har gjorts rätt många överflygningar med Cessna 182 med SMA-motorn som ju har enorm räckvidd. Det är företrädesvis fransmän som gjort dessa. Se t ex
    http://www.aflyingclub.com/premiere-transatlantique-quebec-new-york-oshkosh.html

    Bra fransk läsövning!
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tackar för länkarna! Läsvärt!

    Dock var det inte lika "inspirande" med haveri-rapporten :(. Fast man börjar bli van med att höra både roliga och sorgliga flygrapporter.

    Om man inte kan franska som jag :blush så kan man ju alltid be käre Google hjälpa till med Stellans länk:

    http://translate.google.se/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.aflyingclub.com%2Fpremiere-transatlantique-quebec-new-york-oshkosh.html&sl=fr&tl=sv&hl=sv&ie=UTF-8

    Fast det tar nog några år till innan automatiska översättningar blir accepterbara. Dock är de idag ett utmärkt hjälpmedel...

    Jonas
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

  9. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Som TOC säger, ta varje tillfälle att läsa haverirapporter. Det är avsedda att rädda dig genom att lära av andras misstag eller problem.

    Situationen varmfront med plusgrader över luft med minusgrader är en mycket farlig kombination, som man till och med kan stöta på under VFR, även om det är vanligare under IFR. Regn från varmfronten faller ned i kallare luft, där det blir underkylt. Piloterna visste i det här fallet att det var minusgrader ända ned till marken, varför sjunkning inte kunde ta dem ur isbildningsområdet. Troligen hoppades de komma upp i klar luft, men stigförmågan räckte inte, och det tunga och nedisade flygplanet vek sig (i moln). De sista två radarpunkterna visar att vertikalhastigheten var 340 km/h (184 knop). Totalhastigheten var 207 knop. Flygplanet var fortfarande helt, men några sekunder senare hade nog hastigheten ökat så att det bröts sönder.

    Efter att ha läst en sådan här rapport, bör man inte bara tänka Usch, utan fundera en stund på vad man kunde ha gjort för att klara upp situationen - eller undvika att hamna i den. Det är därför haverirapporter skrivs.

    Hälsningar/Allan
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

Dela sidan