UL-B cert?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av tadaa, 6 Augusti 2007.

  1. tadaa

    tadaa Ny medlem

    Hallojsan flygnördar! :p
    Magnus heter jag och är brand new här med anledning av att jag funderar som smått på att ta UL-B cert.
    Tilläggas ska att jag inte kan ett jota om vad utbildningen innebär men det verkar ju helt klart som att man bör ha ett cert när man ser hur nice det verkar vara där uppe i ett plan och dundra fram lika fri som en pippifågel.
    Så några frågor från mig till er som kan detta.
    1. Kan man klara av en UL-B utb. utan att man har ett gedigert intresse av flygning? (som för tillf. kan noll)
    2. Vad kostar det att hyra UL-plan/timme från klubbarna (i genomsnitt, jag antar att det varierar pga flygplansmodell, etc.)
    3. vad kostar utbildningen?
    4. Gissar att det tillkommer ett gäng ytterliggare kostnader... (årliga avgifter till klubbar och diverse andra instanser. Finns det något riktmärke här?

    Det var 4 (kanske) enkla frågor men ack så viktiga för mig som går i cert tankar.

    Mvh/ Mange
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hallå hallå!
    Välkommen!

    Här är en tidigare (tror förresten att den faktist är pågående) tråd om UL och PPL. Kan nog svara på en del frågor!

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=378&forumID=1

    Lycka till!
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Magnus, varmt välkommen till Flygfyren! Precis som Fakkah sa så kan du skumma igenom den länken han postade i sitt inlägg. Den tråden tar mer upp skillnaderna mellan UL och PPL. Men eftersom du redan verkar ha bestämt dig för UL-B så kan du ju sedan fortsätta använda denna tråd för ytterligare frågor :)

    Mvh
    Fredrik
     
  4. tadaa

    tadaa Ny medlem

    Tusen tack för välkomnandet!
    Det var intressant läsning på den andra tråden ang. skillnader mellan PPL och UL.
    Jag tror att mina flygbehov inte sträcker sig längre än till UL-B än så länge, plus att det låter som att man bör lyfta VD lön för att ta PPL cert och flyga.
    Det är dock lite svårt att hänga med i facktermerna iom att jag är novice men jag är inte den som hänger läpp för det, bara att snappa upp all info man kommer över så reder det nog ut sig det här.

    Kan jag inte ger er info så får jag bidra med härliga frågor som ev. kan frambringa skratt, men det bjussar jag gladerligen på :)
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Haha. Så farligt dyrt är det inte. :) Med tanke på att jag har planer att läsa till ATPL privat väg känns DET något som kommer bli väldigt dyrt.

    550.000:- har jag kalkylerat det till. :lol
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag, mindre än VD-lön går nog inte att ha om man vill flyga, vare sig det gäller PPL eller UL. Själv är jag VD för
    Nuchem Research AB, och för det får jag inte mindre än 6000 kr / månad. Jag är oxå VD i Renin AB och min lön där
    är 0 kr /mån. :)

    Nåja, skämt åsido, visst kostar det en del att ta cert och att flyga, men sällan har man så roligt för pengarna. Jag var själv väldigt tveksam när jag började flyga, och tänkte bara ta ett par lektioner innan jag bestämde mig.

    De fem första lektionerna satt jag med påsen i ena näven och spaken i den andra. Då fick jag lära mig att man skall flytta undan mikrofonen innan man kräks :(

    En intressant upplevelse att man kan kontrollera ett flygplan ändå! Och efter två lektioner hade jag bestämt mig.

    Som sagt, en del pengar, men om du tänker flyga i 30 år så blir det inte så mycket. Och våra semestrar skulle aldrig ha kunnat bli så roliga utan möjligheten att flyga själv.
     
  7. tadaa

    tadaa Ny medlem

    Det känns mer "nåbart" med ett cert när man hör att ni erfarna flygare en gång har suttit med påsen i största beredskap :)
    Ni ska veta att jag aldrig flugit i ett småplan, endast reguljära monster så drömmen om ett cert kanske går upp i rök efter man provåkt och man inser att det inte var nå´t för mig...

    vad säger ni om kostnaderna då?
     
  8. matli

    matli Medlem

    Om du med "gediget intresse" menar att ha varit flygnörd sedan vaggan så är det definitivt inte nödvändigt. Det ska gå bra att vara nybörjare helt och hållet. Men däremot krävs ju såklart ett visst intresse för att hålla studiemotivationen på en tillräcklig nivå...

    Det beror på... Flygplanet jag flyger för tillfället (Skyranger) betalar vi 390 kr/timme för. Flygplanet jag flyger i vanliga fall (Zephyr) betalar vi mellan 180 och 640 kr/timme för beroende på om man har lagt en årsgrundinsats (en insats på 8000 kr ger ett timpris på 180 kr).

    Det beror också på en del faktorer. Först och främst vad skoltimpriset är på din klubb. Ring och fråga! Räkna med att du behöver minst 20 skoltimmar som total nybörjare. Till det kommer kostnader för läkarundersökning, elevtillstånd, teorimaterial, klubbmedlemskap etc.

    Jag har gjort en detaljerad sammanställning på samtliga mina kostnader, men den har jag nog tyvärr bara på jobbet. Har för mig att det slutade på knappt 30000 kr, (vilket inkluderar bilkostnader för en massa resor mellan Linköping och Norrköping). Dock har jag flugit en hel del segelflyg förut, så jag klarade mig på förhållandevis få flygtimmar.

    Se ovan. Bäst är nog som sagt att prata med någon på din närmaste klubb eftersom de bäst vet de lokala förutsättningarna.
     
  9. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Hej Magnus!
    Är du intresserad av UL-utbildning i Östersundsområdet kan du kontakta Roland Lind på Norrlands flygskola (http://www.norrlandsflygskola.se). Han håller till ute på Optand, men skolar även i Järpen på Molanda. Vad jag vet är det den enda UL-utbildningen som finns i området.

    För ett PPL ska du givetvis kontakta Östersunds Flygklubb där undertecknad är med (http://www.ostersundsflygklubb.nu).

    Du kan ju alltid börja med en provlektion med flyglärare för att prova på. Det kostar 400 kr hos ÖFK. Priset i ett UL-plan hos Norrlandsflygskola känner jag inte till. Vill du bara åka med någon gång så går ju det att ordna oxå.
     
Laddar...

Dela sidan