UL-B, synfel och ögonlaser

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av rfi99, 26 Juli 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. rfi99

    rfi99 Ny medlem

    Hej på er alla!
    Jag är lite ny på forumet men gick med för att jag har ett stort flygintresse och har hållt på med flygsimulatorer ganska länge, men vill nu gå över till att ta en licens.

    Min fråga handlar om synfel i samband med att få flyga eller få ett elevtillstånd för UL-B.
    Vilka krav gäller?
    Finns det krav på att man alltid måste ha ett par extra glasögon med sig?

    Jag har även funderat på att utföra en laseroperation, men fick då höra att man då måste utföra ett kontrasttest årligen. Stämmer detta? Denna ska tydligen bara gå att utföra på ett fåtal platser i Sverige.

    Tack på förhand
     
  2. Mats82

    Mats82 Ny medlem

    Nej man gör ett test och sen är det bra med det. Så som jag har förstått det!
     
  3. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Jag vet inte de exakta synkraven i siffor, men man får göra syntestet (läsa från en tavla) med glasögon och klarar man detta så är det OK. Antar att man kan ha ganska nedsatt syn utan glasögon och ändå få flyga.

    Ett par reservglasögon måste alltid vara med, det går dock bra att flyga med linser. Skulle man t.ex. tappa sina glasögon under flygning är det inte läge att leta efter dessa på golvet, utan man ska då kunna ta fram reservparet. Det är också lite retligt att tappa bort ett par på en långresa om inte reservparet är med.

    Vad gäller laseroperation hade jag en kursare som fick problem med medical då han sa att han gjort en operation. Han fick tyvärr bråka lite med myndigheten men han fick till slut ut sitt cert (UL) med villkor att han inte flög mörker (vilket man ändå inte får med UL...). Dessa operationer blir ju allt vanligare så myndigheten borde ju ta fram några regler kan man tycka.
     
  4. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag vet inte heller de exakta siffrorna för UL-B, men de är, såvitt jag förstått, de samma som för alla andra cert. Det jag vet är dock att om man mäter "snällt" så klarar jag mig utan krav på synkorrektion, men om man mäter "strängt" så gör jag det inte. Jag är lite närsynt och har drygt -1 dioptrier på mina glasögon (jag får köra bil utan glasögon).

    Det kanske ger dig något litet hum om var gränsen går?
     
  5. Mats82

    Mats82 Ny medlem

    Det finns krav, du måste göra ett bländningstest.
    Det för att det är ganska vanligt att man får ett försämrat mörkerseende efter en operation... Finns bara ett fåtal platser där man kan göra detta testet, jag gjorde det i Köpenhamn.

    Finnas att läsa här:
    http://www.transportstyrelsen.se/sv...-utbildning/Flygmedicin/Narsynthetsoperation/
     
  6. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Det ni egentligen säger är att den som gjort laseroperation ska hålla tyst om det! ;)
     
Laddar...

Dela sidan