UL-plan med 750 MTOW?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Niklas, 29 Mars 2019.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Niklas

    Niklas Ny medlem

    Hejsan, satt o tittade på flygplan och fann ett UL-plan där det är på 750kg MTOW, hur funkar det.

    Är det ett UL, eller hamnar det under någon annan kategori?
    Vad krävs för att flyga det?

    Pipistrel Virus SW med förhöjd MTOW till 750kg.

    http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=42545&cor=y
     
    Senast redigerad av en moderator: 29 Mars 2019
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, då är det inte en UL om man registrerar den i Sverige. Skulle troligtvis bli experiment-klass. I annonsen ser det ut som att den är det nu.

    300 liter soppa i en Virus, herregud...
     
  3. Niklas

    Niklas Ny medlem

  4. eerriikk

    eerriikk Ny medlem

    Då kan man fixa UL-certet på en tank
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Den går säkert in som UL i Sverige också, de allra flesta UL maskiner är byggda för högre MTOW än vad vi får flyga med.
    T.ex CTSW är typgodkännd för 600 kg. DynAero MCR-M 544 kg. Zephyr 550 kg. ........

    Detta för att de ska kunna säljas i flera klasser. Sedan är det regelverket som sätter MTOW så för Pipistrellen skulle det bli 472,5 kg med möjlighet att tyda upp den till 600 kg när det blir klart
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Om den blir Experiment-klass kan du flyga den med PPL eller LAPL. Ska du flyga utanför EASAs medlemsländer behöver du PPL eftersom LAPL inte är erkänt utanför dessa.
     
  7. Niklas

    Niklas Ny medlem

    Jag närmar mig 40 o antagligen någon kris mitt i livet
    Men det är ju nu man har råd att förverkliga sina drömmar, o drömt om att flyga (och har provflugit flera gånger).
    Men så är det ju mycket man inte vet o är svårt att ta reda på.

    Är experiment klass enkelt sagt en klass mellan UL och "vanliga" certifierade flyg?
    Kräver PPL/LAPL, men flygplanet behöver ej vara certifierat?
    Kan ett UL plan klassas om till experimentellt för att då tillåta högre vikter (om konstruktionen tillåter det).


    "De svenska bestämmelserna för amatörbyggnad av luftfartyg är publicerade i Transportstyrelsens författningssamling som BCL-M5.2. Ett amatörbyggt luftfartyg får ha högst 4 sittplatser och högsta tillåtna flygvikt (flygmassa) är 1500 kg."
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är en jungel av olika regelverk, men kort. Experiment klass betyder att flygplanet inte är fabriksbyggt det måste vara minst 51% hemmabyggd/byggsats, därför kan både UL och de du behöver PPL/LAPL cert för att flyga vara experiment klassade. För dessa gäller enklare regler som du skriver de är inga krav på certifierade komponenter, du får underhålla flygplanet själv samt en hel del mer. Det är dock svårt/går inte i många fall att klassa om en redan flygande individ.
     

Dela sidan