Uppflygning före teoriprov - tillfälligt cert eller groundad?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Mimoid, 7 September 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Hej,

    En fråga jag kom på och som jag behöver fråga min flyglärare när han är tillbaks - jag har flygskolat intensivt hela sommaren och kommer att göra min uppflygning nästa vecka, men det tidigaste tillfället för teoriutbildning är inte förrän hösten/vintern + PEXO under våren. Ja, jag har ju förstås pluggat som en galning på egen hand sedan i våras, men jag hann tyvärr inte med teoriutbildningen förra hösten pga arbete.

    Jag vet att jag tar saker i fel ordning, men är det någon annan som har gjort detta och som vet hur det fungerar?

    Om jag nu klarar min uppflygning - vad händer sedan? Finns det något temporärt cert, eller blir jag groundad till våren tills PEXO är avklarade? :eek:

    //Thomas
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Får du verkligen flyga upp utan att ha teorin klar? Låter lite märkligt. Jag hade en kurskompis när jag läste teori som låg före med flygandet och jag vill minnas att han fick vänta med uppflygningen till teorin var klar. Något temporärt cert lär du inte få i alla fall
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Hm, det låter ju onekligen lite märkligt när jag tänker efter... Men min lärare har inte sagt något annat hittills. Det är alltså fråga om UL-B, så det kanske är andra regler, men jag dubbelkollar för säkerhets skull. Sitta på backen i ett halvår skulle kännas oerhört trist, men i värsta fall får jag boka ytterligare extralektioner med TGL i varvet, nav och annat som kan vara nyttigt för att hålla igång flygtrimmen.

    //Thomas
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Teorin ska vara klar innan utfärdande av certifikat sker. Se TSFS 2013:18 §8.

    /hans
     
  5. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Alldeles riktigt, så är det. Tack för klargörandet! Det är bara att härda ut och boka en drös med extralektioner för att inte glömma bort allt igen.
     
  6. AndiK

    AndiK Medlem

    Mycket intressant fråga. Min flyglärare ville att jag skulle ha teorin helt klar innan han ens flög med mig, så det är verkligen 'bakvänt' mot den filosofin - jag kan dock verkligen se det hända när teorikurser är förlagda lite som de är och man vill börja på sommaren. Du är nog inte ensam om den här situationen!
     
  7. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Som de flesta brukar att säga är det bra att varva teori och praktik. Men det vore bäst, tror jag, att ligga före med teorin än praktiken. Båda sakerna kompletterar varandra men det är teorin som tar tid.
     
  8. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Ja, absolut - hade jag varit helt grön så hade det kanske inte gått. Nu hade jag ett segelflygcert i bakfickan, visserligen utgånget sedan ett tiotal år tillbaks, men ändå tycker jag att det mesta vad gäller teorin fortfarande sitter rätt bra. Dessutom passade jag på att införskaffa kursmaterialet från KSAB och repetera allt på nytt på egen hand (med stöd från Transportstyrelsens syllabus) innan jag började med flyglektionerna, så det var nog det som gjorde att min lärare inte hade några större betänkligheter. Men nu får jag förstås stå mitt kast och jobba på att komma ikapp med teorin... :bored:

    //Thomas
     
Laddar...

Dela sidan