Uppflygning

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av flygflyg, 21 Augusti 2009.

  1. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Hejsan!
    Äntligen, snart är det dags.
    UPPFLYGNINGEN, som jag längtat.

    Har 2,5 timmar instrument kvar innan jag flyger upp.
    Skulle dock vilja ha tips på inför uppflygningen såsom
    man fick tips av polarna inför körkort för bilen.

    Skulle väldigt gärna ta emot tips och erfarenheter ifrån er
    som flugit upp vad jag bör tänka på lite extra och annat
    som är bra att veta? Givetvis ska jag vara mig själv och
    flyga såsom jag lärt mig, men utöver det vill man alltid ha
    lite extra hjälp och tips.

    Är nyfiken på vad ni fick göra och vad läraren sa till er
    efter alla utfaranden?

    Slutligen får ni även nämna vad han sa under sekunderna då ni
    fick certifikatet :)

    MVH
     
  2. piloten

    piloten Medlem

    Jag kan ge dig ett par tips vad du inte skall göra...

    1. Dricka 2 redbull
    2. Äta ett paket med druvsocker.
    3. Ligga o fundera på uppflygningen kvällen innan så du inte kan sova.

    Jag fixade det ändå men det hade underlättat om jag låtit bli ovanstående. :tdow

    Gör bara det du blivit lärd så löser det sig per automatik. Och glöm inte att vara aktiv med pedalerna.. en klassisk anmärkning ;)

    :tdow
     
  3. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Precis, gör vad du har lärt dig.
    Ta det lugnt, läs checklistan ordentligt och visa dig vara en noggrann pilot. Förklara allting du gör hela tiden, varför och hur du tänker.
    Nödchecklistan ska givetvis sitta ordentligt, kommer definitivt att användas. För övrigt, om din lärare skickar iväg dig för uppflygning tror han på dig och att du kommer klara det, enda risken för att misslyckas är om du gör ett fatalt misstag.

    Lycka till!
     
  4. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Jadu, jag tror faktiskt att extremt få kuggar en uppflygning, eftersom att ta flygcertifikat inte är samma grej som att ta körkortet. Körkortet ser många som ett krav och en grej man måste ha, man kanske inte tar det för att man har passion för bilar. För flyget är säkert varenda kotte extremt motiverad för det denne vill, så det kommer gå jättefint. Om du vet att du behärskar allt så kan det inte bli bättre, försök bara vara utvilad, mätt och tömd i blåsan så är det bra.

    Det svåraste var väl tyckte jag att göra en fin "nödlandning", att man snabbt skulle hitta ett lämpligt fält vilket inte alltid kanske var så lätt. Den första gången tyckte kontrollanten att det jag hittade aldrig skulle gå, så vi körde igen, men på den andra gick det väl.
    Landningarna var det inte heller något fel på. Se till bara att du väljer att flyga en dag med lite sidvind, man vill ju inte misslyckas med 15 knop i sidan! Hehe, jag minns att efter landning på Bromma så tankade vi snabbt och åkte tillbaka till Lintasidan på flygplatsen. Då sade kontrollanten helt enkelt, det gick bra, och du klarade det.
    Det var så sjukt trevligt det! :)
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    Misstaget jag gjorde var att vid simulerat motorstopp under inflygning på 1000 fot gå direkt mot banan med det enda i huvudet: "nu har jag inte längre skyldighet att följa varvet som i normala fall". Det resulterade i att jag kom in för högt och fick utnyttja korsade roder för att ta mig ner i tid. Självklart skulle jag ha följt varvet utefter de höjdmarginaler som fanns. :)
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det blev många kloka tankar i den här tråden

    Vad gäller kommunikation så håller jag med edlundarn till fullo.

    Tänk högt hela tiden så att kontrollanten förstår vad du håller på med.
    Så här kan man säga under nödlandningsövningar:
    "Jag ligger för högt just nu och jag kommer att göra kraftia S-svängar för att förlora höjd."

    "Jag ligger på tok för lågt så de här kommer att gå åt h-e, jag försöker landa i skogen i stället."

    Jag tror inte att någon blir kuggad om man kan inse sina fel och brister och dessutom tala om dem, det visar ju bara att man har kontroll på hur det borde ha varit.

    Det värsta är nog att sitta tyst och försöka fullfölja en manöver även om man ser att det går åt skogen, då är det bättre att avbryta i tid och tala om varför man gjorde det.

    Kom också ihåg att kontrollanten kontrollerar läraren och flygskolan och inte dig.

    Sammanfattning: Kulan i mitten och låt käften gå som en symaskin ! :e

    Det var något i stil med:
    "Det här tillför mig ingenting mer så åk hem och landa för jag vill hem och tvätta båten"


    MVH
    Håkan
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Citat: "Det här tillför mig ingenting mer så åk hem och landa för jag vill hem och tvätta båten"

    Jubel!:lol
    Grattis, alla nycertare!
     
  8. Domino

    Domino Ny medlem

    Allt är sagt i denna tråden :)

    Men som min lärare sa till mig.

    "Kontrollanten är så rutinerad att han vet precis vem du är innan ni lämnat taxibanan."
     
Laddar...

Dela sidan