Uppflygning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Ma-thias, 22 Juli 2007.

  1. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Hej alla flygfyren medlemmar! det är så att jag ska flygaupp (PPL) och undrar om någon har några bra tips:D att ge mig
    ex vanliga tabbar etc... :laugh
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Försök att koppla av och vara dig själv så gott det går.
    Tänk på att kontrollanten egentligen inte kontrollerar dig utan kontrollerar din lärare.
    Det kommer säkert att gå bra. LYCKA TILL !

    MVH
    Håkan
     
  3. wettan

    wettan Banned

    GRATTIS TILL PPL! :tupX2:tup:)
     
  4. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Instämmer med Håkan. Försök att koppla av och tänkta på att du faktiskt har de kunskaper som krävs, annars hade inte din flyglärare släppt iväg dig för uppflyging. Du får skriva när du flugit upp och berätta hur det kändes!
    Lycka till!

    // Charlie
    www.flygarn.se
     
  5. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Några andra matnyttiga tips inför fredagen?
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Aha, det är dags ! Vad kul !

    Svårt att ge några goda råd förutom det jag skrev tidigare i tråden.
    Några små fjärilar i magen skall du ha, annars är du mycket onormal.

    Jag önskar dig verkligen lycka till !

    MVH
    Håkan
     
  7. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Tack

    Följ spänningen på en http://pcreithe.wordpress.com nära dig :)
     
  8. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Mitt enda tips är att försöka leda processen så ofta du kan. Visa vad du kan istället för att låta examinatorn dra det ur dig, så brukar de ställa färre frågor.

    Och som de flesta sagt, lugn bara. Din lärare tror ju uppenbarligen att du är redo, och honom litar du ju på!
     
  9. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Tack för bra tips!

    Om jag liter på min lärare!? Ja vad säger Jonas och gramlin, borde jag lita på honom? ;)
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    PC!

    Jag var inte säker på om jag kunde lita mer på min lärare än min självkritik. Det visade sig dock att jag kunde det :). De kommentarer som kontrollanten gav vid debreifingen var i princip samma som min lärare gett mig tidigare: Tex min lärare tyckte att jag kunde flyga och behärskar de moment som krävs men att jag inte får glömma att flyta ut ordentligt samt vara ha mer mjuk i hantering av gasreglage. Kontrollanten sa precis samma sak. På något sätt forstod jag vilka krav de har. Eftersom vi har samma lärare så tycker jag du ska känna dig lugnt och flyga som du brukar.

    Tips! Jag följde Gramlins råd och berättade vad jag gjorde och varför under uppflygningen. Då höll jag mig alert och samtidigt hade en lugn dialog med kontrollanten som instämmde eller kommenterade mina beslut och tankar. Jag tom ställde lite frågor (frågade först vad jag inte fick fråga :) ).

    Det kommer gå bra, se det som en nöjestur med en jättetrevlig farbror som råkar ha ett antal tusen timmar bakom sig.

    Jonas
     
  11. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Att föra dialog med kontrollanten kan även ha en sekundär fördel, nämnligen att eleven leder uppflygningen. Om man talar med kontrollanten så visar man att man kan en del saker, som kontrollanten då slipper fråga om. Färre frågor är ju alltid bra :)
     
  12. piloten

    piloten Medlem

    Är det någon här som vet nån som kuggat på en uppflygning? Har aldrig hört någon som misslyckats hittills.
     
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag vet att en del gjort det. Antingen har de haft en sur kontrollant eller gjort en dundertabbe. Det var en som gjorde det på vår klubb förra året, han flög in i kontrolzon utan klarering tror jag.

    Jonas
     
  14. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Jag vet om 2

    1 som flög in i Västerås kontrollzon utan klarering
    1 Som får tala själv

    21 hours and counting
     
  15. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Så här dags så är det kanske någon som är svettig i handflatorna? ;-)

    MVH
    Håkan
     
  16. gramlin

    gramlin Medlem

  17. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    PASSED!

    Rapport kommer mycket snart!
     
  18. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    och då är storyn publicerad på http://pcreithe.wordpress.com
     
  19. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Ett STORT GRATTIS från mig !

    Välkommen i "gänget"

    MVH
    Håkan
     
  20. allan.emren

    allan.emren Medlem

    GRATTIS från mig också! Så då kan du börja lära dig att flyga nu - på egen hand :)

    Allan
     
Laddar...

Dela sidan