Uppflygning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Ma-thias, 22 Juli 2007.

  1. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Efter att ha läst din mycket bra beskrivning av uppflygningen har jag en reflektion:
    Kontrollanten borde sättas på skolbänken. Egentligen skulle du ha vägrat stallövningen.

    När jag gjorde en checkflygning för Kurt Clausson för ganska många år sedan, kunde vi inte stiga högre än ca 1500 fot pga molnbasen. Han sa då: "Egentligen skulle jag ha checkat stall också. Men det skall vi ju inte göra på så här låg höjd, så det avstår vi från."

    Det beslutet var mycket klokt. Skulle planet klippa vid stall på 1500 fot finns ingen chans att räta upp det igen innan det slår i marken. (Min flyglärare och omkom på det sättet.)

    Så här står det i den nu gällande bestämmelsen (den gamla var likartad):
    Luftfartsstyrelsens föreskrifter om ändring i Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2007:45) om avancerad flygning;

    beslutade den 7 september 2007.

    .......

    16 § Så kallad stall, vikning,....är begränsad avancerad flygning. Dessa får utföras under förutsättning att luftfartyget är godkänt för de olika manövrerna......

    .......

    20 § Vid utförande av begränsad avancerad flygning skall ingångshöjden vara tillräcklig för att medge urgång ur oavsiktlig spinn. En manöver skall vara avslutad på lägst 1500 fot över mark, vatten eller molnöversida såvida inte flygplanets flyghandbok anger högre höjd

    .......

    För att manövern skall vara avslutad på 1500 fot, måste ingångshöjden vara minst sådär 1800 fot ÖVER MARKEN.

    Det skall också tilläggas att personer med tillräcklig erfarenhet av avancerad flygning får gå betydligt lägre (i vissa fall ner till 300 fot utan tillstånd). Men de kraven uppfylls definitivt inte av den som gör uppflygning för PPL.

    Kan vara något att komma ihåg för andra medlemmar som tänker flyga upp. Och även för oss andra vid lärarledd timma etc.

    MVH/Allan
     
  2. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Tack Allan! Alltid intressant att läsa dina redogörelser som är mycket bra och inte minst lärorika!

    Borde iofs tydliggöra att det var en "stall" i den bemärkelsen att varnaren precis började tjuta.


    Rättar detta pronto

    och tack till er alla andra också!
     
  3. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    och idag kom det riktiga certet på posten med en inte fullt lika trevligt postförskott.
     
Laddar...

Dela sidan