Uppgift, färdplanering

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fakkah, 26 Juli 2008.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hej alla glada!
    Har nu fått min första uppgift, jag ska göra en färdplanering.

    Jag står som ett stort frågetecken under de flesta frågorna, och undrar om någon har lust att vägvisa mig åt rätt håll. Vart hittar jag diverse information och hur går jag till väga för att lösa det? Vad behöver jag mer för material än karta och flyghandbok?

    Finns det några hjälpmedel som jag kan använda? (Vi har något excell formulär på klubben som beräknar ut start och landningsvikt osv)

    Här är uppgiften:

    Flygplan är L1P som ni har i teoripaketet
    Start ESKN
    Första etapp är Karlstad.
    Sedan Avesta
    Uppsala/Sundbro
    ESKN

    Planera bästa färdväg. Vilka hinder/risker finns på sträckorna.
    Räkna ut TT och TH
    vind 230/20 alla sträckor
    Temperatur 25 grader QNH 1023
    På sträckan mellan Karlstad till Avesta har vi ett molnområde OVC på 3000 fot som ligger Hällefors, Filipstad och nordväst
    Vilka sidvindskomposanter har vi på flygplasterna
    Vilken är den lägsta höjd vi kan flyga på.
    Går det att flyga alla delsträckor

    Vid start är vi 2 personer 90 kg
    På Karlstad tar vi upp ytterligare 1 person på 80 kg
    Vi har 30 kg bagage
    På Uppsala hoppar en person av och tackar för resan.
    Kan vi starta på alla flygfält
    Hur mycket bränsle kan vi ta med oss
    Hur lång tid tar flygningen




    Jag har till måndag på mig, så jag sitter här i panik!
    Går det inte att lösa hjälp skriftligt kan jag gärna ta det via telefon eller om någon i stockholmsområdet kan träffa mig och hjälpa mig!

    Andy
     
  2. Domino

    Domino Ny medlem

    Ja det var verkligen en komplett uppgift.

    Jag utgår ifrån att de vill att du landar på varje flygplats.
    Och de verkar vilja ha höjd och inde flygnivå.

    Jag har inte grejjerna framför mig, men här kommer mina tips.

    - Hitta en färdväg med bra navigationshjälpmedel. VOR och NDB:er. Stockholm mot Karlstad kunde vara Dunker och Karlstads VOR.
    Dra linjerna och kika vad högsta hindret på vägen är. (kika längs en ca 10nm bred gata).

    För att få lägsta flyghöjd tar du högsta hindret + 500 fot (eller 1000 fot om det är över tätbebyggt).
    Hade det varit kallare än ISA (+15) hade du ev. behövt kompensera för missvisning av höjdmätaren, men nu var det ju varmt o skönt.
    Vill de ha flygnivå istället så rundar du av uppåt till närmsta flygnivå enligt halvcirkel-regeln. (jämna tiotal åt väster: 45, 65, 85 osv).
    Hade QNH varit under 1013 hade du även gjort bäst i att kompensera för detta också. Men nu har du både temp och tryck till din fördel att höjdmätaren alltid kommer visa för lågt = säkra sidan.

    TT får du direkt från kartan.
    TH är TT kompenserad för vindavdrift som du gör med räkneskivan.
    Där får du även groundspeed som du räknar tiden med.

    Sidvindskomposanten får du fram genom att kolla lämligaste bana på resp flygplats och ex. använda vindrosen i handboken.

    En kritisk punkt är att ta upp en extra passagerare i Karlstad. Ett sätt är att först räkna ut hur mycket bränsle du kan ha för att lyfta i karlstad innan du tankar på ESKN.
    Sen räknar du hur mycket bränsle som går åt att flyga ESKN->ESOK.
    "Karlstadbränslet" plus etappbränslet är det du kan lyfta med från ESKN.

    Kolla din vikt på samtliga flygplatser och se om du fixar start och landning. Kom ihåg att du bara får räkna med 70% av banans längd för landning och kompensera för underlaget om det inte är asfalt.

    Du minskar i vikt med 0,71 kg per liter du gör av med.

    Har du inte svenska flygfält så kika i AIP på nätet. (googla bara på ex. AIP ESKN)

    Du fixar detta med karta, plotter med gradskiva, handboken, miniräknare, räkneskivan och flygplatsinfo (aip eller SF).

    Det var väl ingen komplett lösning, men hoppas något är av nytta.
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Utmärkt analys ovan. Vill bara komplettera med ett litet tips:
    Någon av de två första sträckorna är troligen kritiska ur bränslesynpunkt.

    Vid behov kan du korta den första sträckan genom att flyga mera rätlinjigt. Det kan spara in 15 - 20 minuter flygtid. Följ sjöarna i början. Se upp så att du inte kommer in i R18 utan tillstånd från kontrollen.

    På andra sträckan är kanske bränslekapaciteten mindre. Där har du medvind. Du kan spara bränsle genom att köra på låg effekt, t.ex. 50 % och magring till bästa ekonomi (om övningshandboken innehåller sådana data). Saknas uppgift, kan du anse att förbrukningen är proportionell mot effektuttaget så länge detta är högst 75 %.

    Hälsningar/Allan
     
  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Domnino:
    Och du ska vara flygelev? :lol

    Otroligt stort tack till er båda, det kommer hjälpa mig enormt imorgon när jag pluggar!


    Jag älskar detta forum! :tupX2
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Löste det sig med färdplaneringsuppgifterna?

    Mvh
    Fredrik
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jag gjorde så mycket jag kunde och sedan gick igenom med flygläraren igår.
    Gjorde ungefär hälften hemma och hälften med läraren!
     
Laddar...

Dela sidan