Uppgradera från PPL till CPL/ATPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Aviation Stockholm, 1 September 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Hej,

    I syfte att kunna åta mig kommersiella uppdrag skulle jag vilja uppgradera mitt PPL(a) med kommersiell behörighet. Närmast till hands ligger CPL men ATPL är ett annat alternativ. Har någon några erfarenheter, tankar som skulle kunna vara till nytta i mitt val. Finns det någon fördel/nackdel att skola CPL i USA är en annan fråga som jag tycker är relevant. Alla synpunkter uppskattas.
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Numera så är det knappt någon skillnad mellan CPL och ATPL -teorin. IFR-Com är nog det enda man slipper. Tror dock att några frågor är borttagna på proven i de övriga ämnena, men inte mycket (hörsägen). Sen tror jag inte någon skola i Sverige kör endast CPL-teorin längre (finns utomlands hos tex Cats/UK).

    Om du tar CPL i USA så måste du ändå ta teorin om du ska konvertera.

    Ta hellre ATPL-teorin på distans här och skola CPL och ev IR sen.


    Teorin exempelvis hos:

    http://www.nordicflighttraining.se/wp-se/training-modules/atpl-theory/

    http://flygteoriskolan.se/flygplan/atpl-a/atpl-a-distans/
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    PS ett CPL innebär dock inte att man kan ta vilka uppdrag som helst typ flygtaxi utan kräver andra tillstånd mm. Finns andra som kan det bättre än jag här om du vill veta mer...
     
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  5. Tack för svar!
    Så rekommendationen verkar vara att ta ATPL i Sverige och sedan flyga i Sverige eller USA. Då jag tillbringar mycket tid i USA vore det skoj att bli förtrogen med flygning där.

    Syftet är inte taxiflyg utan rekreationsflyg, transport av mig själv i jobbsammanhang, kanske lite sjöflyg och foto (med vederbörliga tillstånd naturligtvis).

    Skulle helst pluggas ATPL i Sthlm eller på distans.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan