Upplägg på teoristudier för PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av kapten_nilsson, 8 September 2008.

  1. kapten_nilsson

    kapten_nilsson Ny medlem

    Halloj alla flygande!
    Jag känner mig som den eviga eleven......
    Jag behöver råd & tips på hur jag ska lägga upp mitt PPL-pluggande.
    Jag har gjort 6 av 9 prov, MEN nu har provtiden gått ut och jag har blivit nollad på luftis är tillbaka på ruta 1 igen. :(

    Jag köpte hus & blev pappa i samma veva som jag pluggade, samt arbetar maximalt = ingen bra kombination. Så pluggandet fick ligga i "viloläge", men nu känner jag mig på G igen.
    Så tips & råd mottages!!!!!!!!
     
  2. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Aj! Jobbigt att börja om från början igen, men troligtvis går det lättare än vad du tror.

    Skulle gissa att det mesta finns i bakhuvudet. Antar att du har bra koll på vilka ämnen du har svårast för.

    Tre tips:

    1. Det är oftast bättre att läsa lite då och då än att råplugga järnet vid ett fåtal tillfällen.

    2. När du läser , försök att visualisera det som står i texten. Bygg upp en inre bild hela tiden. Till exempel: se framför dig att du flyger i okontrollerad luft. Hur långt måste det då vara upp till molnen? se sedan hur du flyger in i ett TMA, vad gäller då för regler? Genom att göra på det här sättet undviker du att texten bara blir en text.

    3. Kolla med din flygskola om du kan haka på lektionerna. Förhoppningsvis tar dom inget extra betalt för detta.

    /C-J
     
  3. kapten_nilsson

    kapten_nilsson Ny medlem

    :tupX2 Tackar!
     
  4. Nicklas

    Nicklas Ny medlem

    Hej,

    Skulle jag vara som dig kanske jag skulle testa och skriva de sex proven du klarat inom ett par dagar och bara snabbt repetera lite. innan.Tror du kommer ihåg mycket när du ser frågorna, sen kan du ju gå tillbaks till de du inte klarar och lägga tid där. Det kan ju vara värt några hundralappar och bli av med några prov.
     
  5. kapten_nilsson

    kapten_nilsson Ny medlem

    Tack för tipset!! :tupX2
     
  6. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Hejsan. Tråkigt att du fick börja om. Men jag kan förstå att tiden till att plugga blir knapp när du har så fullt upp..
    Ett bra tips är att ta dina kompisar och lärare på klubben till hjälp. Det brukar hjälpa om man sätter sig ner och diskuterar teorin, i stället bara för att försöka lära sig allt på egen hand.
    Lärarna hjälper dig säker mer än gärna :)
     
  7. Almestad

    Almestad Medlem

    Hur lång tid har man väntat för att luftis ska nolla ens prov? Klarade sju av nio prov i början Juni det här året, sitter jag lungt?
     
  8. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Jag tror det är så att man har 18 månader på sig att skriva alla prov från att man började med sitt första.
    Men lita inte på det, för jag vet inte riktigt säkert :q
     
  9. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Wetterströms svar låter rätt vettigt tycker jag, och det är det jag vill minnas att jag hört? Men men!
     
  10. kapten_nilsson

    kapten_nilsson Ny medlem

    Det är 1,5 är = 18 månader. Sen nollar dom...
     
  11. Daniel

    Daniel Ny medlem

    Hej
    Nollar de alla prov eller "bara" de som passerat 18 månader?
    /Daniel
     
  12. DanielW

    DanielW Medlem

  13. Almestad

    Almestad Medlem

    Då sitter jag lungt, börjar skola inom ett par veckor. Ska ha flugit upp innan December 2009. Hehe tar jag så lång tid på mig så har det hänt något :unsure
     
  14. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Hehe, det kan ta riktigt lång tid att göra det, för mig tog det drygt 9-10 månader, men hade jag sluppit allt svinn med sjukdom, otillgängliga lärare, ej slutförda prov och sommaren som innebar ingen tid för uppflygning så hade skoltiden säkert halverats! :)
     
  15. dypen

    dypen Medlem

    Fra jeg startet å lese til jeg hadde "Bestått" teorieksamen tok meg ca. et år. Det ble heller ikke noen fremdrift på lesinga før jeg startet på kveldsundervisning to ganger i uka samt at jeg fulgte opp med innlevering av innsendingsoppgaver til Luftfartsskolen paralelt med fremdriften på støtteundervisninga hos den lokale flyklubben. Med introtur hadde jeg loggført i underkant av syv flytimer bare før teorieksamen, det lave tallet var bevist da jeg følte jeg ikke hadde tid til både flytimer og teori før teorieksamen.

    Jeg er og har vært i full jobb (7-16), plikter i hus, hjem og familie har jeg strebet etter å følge opp hele tiden. Jeg må ikke glemme min kone som har vært enestående når lesingen har vært på sitt mest intense, hun har jobbet veldig bra for å gi meg tid til dette.

    Jeg var og er stadig på søken etter hjelpemidler for å lette både teori delen og selve fly delen. På forumet bliflyger.no fant jeg en tråd med likheter til denne tråden som jeg har brukt som motivasjon hele tiden.

    Den er veldig krass og jeg sier ikke at den gjenspeiler trådstarter her, men den er verdt å lese samtidig som det er en tankevekker.

    Tråden er som jeg har skrevet tidligere i innlegget hentet fra bliflyger.no og skrevet av medlem " daheri" Link direkte til tråden ligger her:
    http://d3195100.u355.hosted.servetheworld.net/viewtopic.php?f=3&t=510
     
Laddar...

Dela sidan