Ut och in ur CTR

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av lobito, 15 Juli 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. lobito

    lobito Ny medlem

    Hej!
    Jag har bara några få flygtimmar och börjar komma in i radiosnacket allt mer.

    En sak jag undrar över är att när jag lämnar ett CTR så får jag direktiv av tornet att, om jag skulle vilja nå högre höjder så kontaktar jag ett TMA.
    Om jag inte gör det så måste jag vara under TMA höjden och då är jag i okontrollerad luft inte sant?

    Vi har två scenarion:

    1) Vi säger att jag vill stiga upp till TMAT men att jag bara vill puttra runt utanför CTR men på en högre höjd, vad ska jag då ange för saker såvida jag inte lämnat in en färdplan (jag ville bara göra en kortare rutt på högre höjd utanför CTR)
    Som jag fattat det rätt: Call-sign, Position, höjd, transponder och min intention?

    Behövs alla dessa? Jag tänker att, är det nödvändigt att säga sin position om de redan ser mig på sin transponder? Alla säger olika.

    Men vad ska jag ange som intention, jag vill ju bara åka runt lite och skåda landskapet och jag har ingen färdplanering?

    2) När jag väl varit uppe i TMA så vill jag tillbaka till CTR och då måste jag ju sjunka, hur gör jag detta bäst i radion? ÄR det bara att säga sitt Callsign samt att man önskar sjunka för att man vill tillbaks till CTR?

    När jag väl gjort det (om det nu är rätt) vad ska jag ropa upp till CTR tornet?

    Callsign och sen ropar de upp och ber mig fortsätta:
    Säger jag då återigen: Position, höjd, transponder samt intentioner att antingen landa eller fortsätta med studsar, inget mer?
    ÄR det något jag ska lägga till här eller ta bort? Behövs transpondern nämnas likaså positionen?

    Räcker det inte med callsign samt min höjd innan jag ska in till CTR samt min avsikt (studsar eller fullstop).

    Kontentan av det hela är; jag vill veta vilka saker jag ska nämna i de olika luftrummen när jag entrar ett luftrum? Vissa säger att man ska ha med Callsign, position, höjd, transponder och intentioner medan vissa påpekar att man inte behöver nämna sin position och transponder, åtminstone inte position eftersom den syns på transponder.

    Jag vore evigt tacksam om Ni kunde hjälpa mig reda ut detta på ett schyst och bra sätt utan att vara dryg, jag har bara flugit endast ett par få timmar.

    MVH

    Flyttad till kommunikation.

    /Mod
     
  2. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Ja.
    För det första kan du inte flyga i kontrollerad luft utan en färdplan. Har du inte lämnat in en fullständig så ska du vid starten lämna en s.k. förkortad färdplan via telefon eller flygradio. Vid start från kontrollerad flygplats består den av registrering, typ, antal ombord, tid, ev. information ATIS samt avsikt. Ex. på avsikt "... utpassering via Hällingsjö". Ex. i ditt fall: "... svänga höger och stiga upp i TMA i riktning 270 grader.". Begär man klarering att starta utan att ha lämnat förkortad färdplan, vilket jag anser är fel, så kommer flygledaren att fråga ut en om dessa uppgifter innan man får klareringen.

    Med "utanför CTR" menar du väl "ovanför CTR"?

    Svar på själva frågan: Har du fått transponderkod i början av flygningen i CTR, så behöver du inte säga transponderkod. Säg position och höjd. (Höjd hade jag struntat i om jag bett om en klarering som inte innefattade en höjdändring, eftersom jag då flyger horisontellt på den höjd jag fått klarering för. Då är det självklart för flygledaren att jag flyger på den höjden.) Flygledaren ser positionen men det är bra för redundans. Alltså: Call-sign, position, höjd, intention. Se LFS 2007:13, 4 kap, 12 §. http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF62.pdf

    Om du nyss startat så har du redan berättat din avsikt i samband med inlämnandet av förkortad färdplan. Då blir du överlämnad till Halmstad kontroll och till kontrollen säger du nåt i stil med "Begär klarering att stiga upp i TMA till 3000 fot, flyga några minuter över Halmstad och sedan återvända till CTR."
    "Halmstad kontroll, SE-YJL, position Halmstad 3000 fot, begär att få sjunka ner i CTR i riktning mot Haverdal." Höjden tycker jag är bra att säga i detta fallet eftersom begäran innefattar en höjdändring. Ska du landa kan du i stället säga "Halmstad kontroll, SE-YJL, position Halmstad 3000 fot, begär klarering för landning på Halmstad flygplats."
    Kontrollen ber dig skifta frekvens och anropa tornet. Då skiftar du och säger "Halmstadtornet, SE-YJL, position Halmstad centrum 1700 fot, för landning." Skippa transpondkod. Flygledningen har tidigare gett SE-YJL koden 4316 och de har koll på att SE-YJL=4316.
    Nej, jag skulle säga position också, för redundans, d.v.s. för att flygledningen får då information om huruvida du själv vet var du är.
    :tup

    Jag är ingen expert men så här tror jag. Det är ett lite ovanligt scenario, tror jag, att starta från kontrollerad flygplats, upp i TMA och sedan ner igen.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Fallskärmshoppare gör det ofta ;)
     
  4. W2k

    W2k Medlem

    Min uppfattning, och jag har inte heller så många flygtimmar så detta baserar sig främst på vad jag förstått av mina flyglärare, är att om man bara vill åka runt lite och skåda landskapet så ska man inte befinna sig i kontrollerad luft till att börja med. Det finns gott om G-luft där ute. (Hoppas du inte tycker jag är dryg nu.)
     
  5. lobito

    lobito Ny medlem

    Ehm - det låter som en klok tanke.
    Men jag vill ju inte ligga och puttra på 1700 ft t.ex som tex. kan vara gränsen för ett CTR och efter det blir det ett TMA. Om jag flyger över 1700 ft så måste jag hålla mig under det vilket gör att jag är i okontrollerat givetvis (såvida jag inte är i ett CTR) men förmoda att jag är utanför ett så vill jag upp lite högre och då måste jag ju in i kontrollerat?
     
  6. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag har inte heller speciellt många flygtimmar, men jag fick lära mig en sak av min flyglärare: "Be att få flyga som du vill, så får flygledarna avvisa det om det inte passar." Ibland vill man ju se saker som ligger under kontrollerad luft - själv har jag varit inne i Bromma CTR ett antal gånger för att "turistflyga" över Stockholm. Flygledarna verkar inte ha något emot det - ibland får man häcka en stund i något väntläge, men krångligare än så brukar det inte vara.

    En sak som jag dock brukar tillämpa om jag ska göra en "onödig" flygning, som interfererar med flygledarnas arbetssituation, är att ringa tornet i förväg och kolla om det är mycket trafik eller olämpligt av något annat skäl. De brukar inte tycka illa vara utan bara be mig ropa upp på frekvensen när jag närmar mig.
     
  7. wettergrund

    wettergrund Ny medlem

    Turistflugit över djurgården och över skansen har man ju gjort, vilket ligger inom Bromma CTR. Men är det samma "frihet" i TMA?
    Annars får man väl anpassa färdplanen efter behovet, om man vill skåda naturen från högre höjd. Kan ju vara kul att ligga och puttra runt ovanför molnen också. :)
     
  8. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Ctr-tma

    För ett par år sedan gjorde jag några flygningar över Göteborg för att mäta luftföroreningar tredimensionellt. (Bilden visar resultat från en av flygningarna.) Jag lämnade in en färdplan som innehöll en ungefärlig beskrivning av slingan och vilket höjdskikt jag villa ha. Det sträckte sig frånn 1000 till 6000 fot. Inga problem. Sävetornet hanterade hela flygningen trots att jag var högt uppe i TMA't. Direkt efter start skickades jag iväg ett par minuter för att vara ur vägen, och ungefär en timma senare fick jag vänta på ett landande Ryan-air-plan. (Cirkel vid nedre högra hörnet.) När jag sedan avslutade mätningen och lämnade på 6000 fot lämnade tornet över till Göteborg Control. Just det här passet startade jag från Säve (till vänster om huvudmätningarna) och avslutade med att gå mot Vårgårda (ut åt höger) på 6000 fot.

    Hälsningar

    Allan
     

    Bifogade filer:

Dela sidan