Utbilda sig till pilot som småbarnsförälder

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av mrscones, 15 Mars 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. mrscones

    mrscones Ny medlem

    Hej alla livserfarna snälla människor!

    Finns det någon här som själva gjort sin flygutbildning som småbarnsförälder?

    Bästa hälsningar/ blivande förälder
     
    Senast redigerad: 15 Mars 2020
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Hur bråttom är det att bli klar?
    Mycket beror ju på hur man jobbar och hur mycket den andre där hemma tål att man är borta
     
  3. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Och vilken typ av flygutbildning är det? Det är en stor andel av alla elever jag har mött under årens lopp som varit på väg mot segel-, motor- och Ul-cert och som samtidigt haft barn i olika åldrar.
     
  4. mrscones

    mrscones Ny medlem

    Hej!

    Tack för era svar :)

    Jag siktar på att ta Ul. Bråttom har jag inte. Med tanke på att jag är grön på praktiskt flyg (totalt 3 flygtimmar) innan känns det som att jag vill suga åt mig all kunskap jag kan innan jag får flyga på egen hand. Sen förstår jag såklart att man alltid kommer få nya erfarenheter när man kommer ut i verkligheten.

    Ska bli far i september. Det som känns som det största problemet just nu verkar vara att teoriutbildningarna ligger på hösten..

    Jag har inte riktigt fått något svar om krav på närvaro på kurserna, då jag förhoppningsvis lär kunna läsa en heldel på egen hand när jag är hemma i höst. Kan jag inte få läsa majoriteten av materialet hemifrån får jag kanske skjuta upp på drömmarna något år till ..

    varma hälsningar
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Har du bestämt vilken skola du ska göra det på?
    Isf, kontakta dem och fråga om det är OK att göra PPL-teori på distans och dess skolprov istället för UL-teorin som de har.
    Om det är ok så finns det sådana lösningar.(skicka PM host host)

    Börja flyga. Ju mer du hinner göra innan barnet kommer desto bättre. Om du är rask kan du kanske göra allt. Beror på flygskolan också såklart om de kan utbilda dig i den takten.
     
  6. AxelMalmgren

    AxelMalmgren Ny medlem

    Att ta en UL licens som du tänkt, är inget som behöver ta upp så mycket av din tid. Lägg upp en god plan för hur du ska ta dig an teorin efter att du har fått titta igenom den.
    Flygningen är nog det som kommer att ta upp mest tid!

    Vissa ämnen i grundutbildningen kommer du uppleva som enkla, medan andra ämnen kommer att ta upp mer tid. För teorin skulle jag rekommendera att du redan nu laddar ner PPL-appen (tror den heter så) där du har en hel uppsjö av frågor som du kan gå igenom.

    Med andra ord så behöver det inte ta upp så mycket av din tid, huvudsaken är att du lägger upp en bra plan.

    Det farliga med att börja flyga är att man bara blir helt galen, och helt plötsligt sitter man med alla möjliga märkliga licenser! :-D

    Lycka till!
     
  7. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

    Jag har precis gjort det... teori samt praktik för PPL... Tog ett år men det berodde på vädret då det kanppt blev något flygabde mellan oktober-februari... Flög kanske 20 timmar sedan fokuserade jag helt på teorin och gjorde all teori på 3 månader sedan flög jag resten.
     
  8. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Det var inga problem för mig, min son var typ ett år när jag gjorde min PPL. Det hjälpte att ha en förståelsefull och stöttande partner, såklart.
     
  9. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

    Vill bara förtydliga med att säga att jag har fyra barn och gjorde detta under min föräldrarledighet, sedan är jag ju lycklig lottad med en förstående sambo som även fick mig att göra detta :) Det är som allt annat, vad väljer du att göra och vad måste du då välja bort? Titta på tv på kvällen eller plugga?
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. kief

    kief Ny medlem

    Min yngsta var 4 när jag började min PPL-utbildning. Hon föddes när jag pluggade till ingenjör på högskolan och min äldsta var då 3 år. För mig gick det utmärkt!

    Som andra har nämnt så underlättar det absolut att ha en förstående och stöttande medförälder till barnen. Annars handlar det bara om disciplin och prioriteringar som alltid när man pluggar :) lycka till!
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är bättre att kontakta en UL utbildare som kan erbjuda teorin på distans då det skiljer lite mellan reglerna för PPL/LAPL mot UL som fortfarande lyder under nationella regelverket. Vi är ett antal skolor som använder flygcert.com
     
    • Håller med Håller med x 1
  12. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Jag har tidigare haft europeiska certifikat (som jag tog innan jag hade barn), men håller nu (med paus for COVID19) på att ta FAA-certifikat, har en 3 månaders och en 3.5-åring hemma. Som du säkert anar är det betydligt tuffare att få kontinuitet, speciellt då jag nu har ett mycket krävande jobb.

    1) Sömn. Om dina barn sover genom nätterna är detta inget problem, men om man har barn som sover lite oregelbundet påverkar dessa nattstörningar både inlärningskapaciteten för teorin, samt kan sätta käppar i hjulen hur snabbt du tar till dig flyglektionerna. Jag har dessutom ställt in flera solo-flygningar, då flyga trött som PIC inte är att rekommendera.

    2) Kontinuitet. Jag skulle hävda att det viktigaste för själva flyglektionerna är kontinuitet. Se till att boka en men helst två flygningar per vecka, och försök hålla hårt på att inte ställa in. Speciellt i Sverige kommer många lektioner ändå bli inställda på grund av väder, så du måste ta tillvara på de som blir av. Kan vara svårt när barn trilskas och man har stor arbetsbelastning från jobbet, men helt klart värt det. Själv kommer jag hem som en gladare pappa de dagar jag flugit :)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan