Utbildningskrav: PPL VS LAPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av songer, 6 Oktober 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. songer

    songer Ny medlem

    Hej!

    Vad skiljer rent kunskapskravs-mässigt mellan PPL och LAPL, teorin är ju densamma.
    Lite frågor:

    Behöver man skriva LAPL-teoriprov på transportstyrelsen?
    Vissa flygklubbar skriver på hemsidan att man enbart gör skolprov.

    Är det samma uppflygning med kontrollant från transportstyrelsen?
    Samma krav, eller mindre krav?

    Finns det andra skillnader rent kunskapskravsmässigt?

    Flygtimkravet vet jag om, men i övrigt.
     
  2. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Kortfattat skulle jag säga såhär. Av totalt ca 20 övningar (beroende hur man räknar) är de 15 första övningarna identiska. De första övningar syftar till att ge de grundläggande färdigheterna till blivande piloter.

    Sedan om man fortsätter mot PPL så kommer utbildningen fokusera mer på PPL pilotens navigation färdigheter. Både grundläggande navigation med karta, kompass och klocka, till radionavigation övas mer för den som skall ta PPL certifikat. PPL eleven får också en introduktion till att flyga med instrument, sam PPL eleven måste även utföra en längre ensamflygning, så kallad EK navigation på >150 nautiska mil, jämfört mot LAPL eleven som behöver bara behöver 80 nautiska mil.

    Tänk på att ett flygcertifikat är bara början på kul resa. När jag tog certifikat sa min flyglärare till mig att "certifikatet som ett tillstånd att öva på egen hand". De absolut flesta flyger inte så lång från fältet (25-50 nautiska mils radie). Här är LAPL ett bra sätt att komma igång och flyga samt bygga erfarenhet. Planerar man att resa långt bör man definitivt fundera på PPL, och senare eventuell kombinera med ett Instrument bevis.

    Nu tillbaka till frågan om skillnaden mellan LAPL och PPL. Det blir tydligt när man frågar sig vad är det man över på om man har LAPL och vill uppgradera till PPL. Då är det framförallt navigation, radionavigation och instrumentflygning som man övar med läraren, totalt ca 10 timmar.

    Hoppas detta hjälpte
     
  3. songer

    songer Ny medlem

    Tack för bra svar!
    Så därmed är uppflygningen enklare och fokusera mer på flygteknisk kunskap?
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Uppflygningen är ganska lik. Det enda momentet som man inte alls gör för LAPL är flygning i moln där man för PPL ska göra en 180 graders sväng.
     
  5. songer

    songer Ny medlem

    Okej. Tack!

    En FI som är godkänd för PPL är automatiskt godkänd för LAPL antar jag. Stämmer det?

    kommer en LAPL-uppflyg också innefatta bla VOR-nav och dessa moment?
     
  6. Volare

    Volare Medlem

    Jag fick aldrig göra någon 180 i moln ...
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Med skärm för vindrutan...?
     
  8. Volare

    Volare Medlem

    Nope.
     
  9. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Det kanske är avdelning "kan ingå men inte nödvändigtvis"? Precis som landning på kort fält måste förutsätta tillgång till ett sådant fält inom rimligt avstånd från flygplatsen som flygprovet utgår från, vilket kanske inte finns på alla håll?

    Hur gör man vid uppflygning på Gotland?
    Bunge kvalar väl knappt in som kortfält?
     
  10. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Det stämmer. En PPL instruktör är automatiskt godkänd för att undervisa LAPL.
    Både LAPL och en PPL instruktörer har samma FI utbildning. För att en LAPL instruktör ska bli en PPL instruktör räcker det med att tenta av CPL teorin.
     
  11. MalinHK

    MalinHK Ny medlem

    Alternativt ATPL teori, då CPL teori kan vara svårt att hitta.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om man skall läsa en kurs, ja. Men EASA tillåter för en gångs skull i just detta fall att man läser in teorin själv. Det räcker alltså bokstavligen att tenta av CPL-teorin.
     
Laddar...

Dela sidan