Utgånget PPL-certifikat - vad göra?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av tonygranquist, 24 Mars 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. tonygranquist

    tonygranquist Ny medlem

    Hej på er alla...

    Har en liten fundering. Tänkte återuppta mitt flygande igen, men problemet är det att mitt PPL-cert har gått ut. Det gick ut 2010-11-30.

    Har någon nån bra ide om vad jag skall göra för att få tillbaka mitt cert igen?
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Baserat på en kompis erfarenheter behöver du inte skriva om teorin, men troligen göra ett nytt flygprov efter att en lärare bedömt att du är redo. Det kanske krävs några lektioner med andra ord. Bäst är i vilket fall som helst att kontakta Transportstyrelsen
     
  3. tonygranquist

    tonygranquist Ny medlem

    Detta hitta jag nu...de borde väl gälla...

    Om en typbehörighet inte förnyats under giltighetstiden ska
    kompletterande utbildning genomföras vid en flygskola eller flygskola för typutbildning. Ansvarig utbildare eller skolchef ska föreslå i vilken
    omfattning kompletterande utbildning krävs varefter Transportstyrelsen
    fastställer utbildningen.

    Efter genomgången utbildning ska kompetenskontroll (PC) avläggas
    inför en av Transportstyrelsen auktoriserad eller godkänd kontrollant.

    http://www.regelradet.se/wp-content/files_mf/13617841722013_35_Certifikat_for_flygmaskinister.pdf
     
  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Hej;

    Länken beskriver certifikat för "flygmaskinister". Det låter mer som mekaniker, eller har jag missat något? (om det är en översättning på "besättningsmedlem" så var det en oerhört häftig term!)

    Hur som helst, jag har alltid så förbaskat svårt att hitta Transportstyrelsens lagtexter, men "off the top of my head" så tror jag att förfarandet vid en förfallen behörighet är att man gör en ny "uppflygning" för kontrollant från Transportstyrelsen (alltså inte för en PC-kontrollant). Naturligtvis är det också lämpligt att ta ett par lektioner först.

    Det korta svaret är väl att hitta en bra flygklubb/skola och kontakta dem. Då kan de fixa både "avrostning" och administrationen med förnyelse av behörighet.

    Att förnya själva certet är som bekant ren administration, men jag antar att det inte var det som diskuterades här. Tänk också på att läkarintyget (medical) måste vara aktuellt!
     
  5. tonygranquist

    tonygranquist Ny medlem

    Ajfan, såg att de stod "flygmaskinister" nu. Bara att göra ett nytt skilltest då..:(
     
  6. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Det verkar som det. Dock, efter ett fruktlöst googlande och lag-läsande har jag fortfarande inte lyckats bena ut vad för slags kontrollantbehörighet som krävs för skilltest (reglerna har ändrats iom EU). Möjligen kan det vara så att en PC-kontrollant eller CRI är behörig för den här typen av kontroller numera.

    Men som sagt, kontakta en flygskola eller -klubb så kan de reda ut begreppen! (och skriv gärna här när du fått klarhet)
     
  7. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag har för mig att reglerna ändades i april förra året. Tidigare krävdes en riktig och dyr uppflygning om man tappat sin SEP-behörighet, men nu ska det räcka med en PC. Men en flygskola borde som sagt kunna detta.
     
  8. johans

    johans Ny medlem

    Kompleterande utbildning på flygskola, utbildningsplan godkänt av skolchefen. Därefter en PC. Ingen uppflygning krävs längre.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. tonygranquist

    tonygranquist Ny medlem

    Ja, de stämmer bra det ni skriver, jag ett samtal av min flyglärare som nämnde precis samma sak som ni har skrivit.:)
    Så jag är rätt nöjd nu....
     
  10. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Vad bra! Det är goda nyheter för alla med förfallna behörigheter. Inte för att jag uppmanar någon att tappa sin behörighet, men om det bidrar till att fler "väcker" sina frusna cert istället för att lägga ner för gott, så är det ju positivt för hobbyn!

    Intressant också att lagstiftningen för en gångs skull har ändrats till en förenkling för flygarna. Tack EU!
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. tonygranquist

    tonygranquist Ny medlem

    Ja, det är väldigt bra som det har blivit nu. Men det skulle vara intressant att veta hur långtid man "max" får ha ett utgånget certifikat med behörighet innan man blir tvungen att göra om hela teoribiten.
    Så jag kan ha haft en jäkla tur med det...
     
  12. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    För allas klarhet, så här säger del FCL: 



    "FCL.740 Giltighet och förnyelse av klass- och typbehörigheter


    a) Klass- och typbehörigheter gäller i ett år, med undantag för klassbehörigheter för enmotoriga enpilotsluftfartyg som gäller i två år, såvida inte annat anges i OSD-informationen (Operational Suitability Data) i enlighet med Del 21.

    b) Förnyelse. Om en klass- eller typbehörighet har upphört att gälla, ska sökanden

    1. vid behov genomgå repetitionsutbildning vid en ATO för att nå den kompetensnivå som är nödvändig för att framföra den relevanta klassen eller typen av luftfartyg på ett säkert sätt, och

    2. genomgå en kompetenskontroll i enlighet med tillägg 9 till denna del. "
     
  13. livaja77

    livaja77 Ny medlem

    Hej,

    hen fråga gällande mitt PPL (A) certifikat.
    Klarade min uppflygning den 8 Juni i år. Fick tillbaka från Transportstyrelsen att de har beslutat att inte utfärda mitt certifikat samt spärrat mig för utfärdande till Juli 2025.
    Vad betyder detta i grova drag? Betyder det att jag måste göra om utbildningen från grunden? Vad kan jag göra?
    Tacksam för alla svar eller tips

    Med vänlig hälsning,
     
    Senast redigerad av en moderator: 14 Juli 2022
  14. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Varför har man spärrat utfärdandet?
     
  15. livaja77

    livaja77 Ny medlem

    Hej,

    deras motivering är att jag har brottsdomar på mig sedan tidigare men de förklarar inte hur det medför att jag är en flygsäkerhets risk?
    Har förklarat min livs situation idag samt hänvisat till förundersökningarna i fallen som påvisar att jag tagit ansvar för mina brott och att jag aldrig har haft några beroenden.
    Känns väldigt tufft att spärra mig till Max längd utan att intervjua personen i fråga när de ändå anger att en bedömnings punkt är certifikat hållarens levnads situation.
    Finns det någon möjlighet att kunna hålla mitt certifikat levande tills dess att spärr tiden går ut?
     
  16. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag såg att du hade en annan tråd i samma ämne. Det är nog bättre att hoppas på svar där, men jag tror att du behöver prata med TS och reda ut vad som krävs. Det är lite synd att man avskaffat elevtillståndet som fanns tidigare. Då gjordes den här typen av kontroller innan man påbörjade sin utbildning.
     
Laddar...

Dela sidan