Vägen till PPL i Linköping igång ^^

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Laban, 4 Juli 2008.

  1. Laban

    Laban Ny medlem

    Mja, ofat och ofta...

    SAAB flyger ju ibland lite obemannade farkoster, då stänger de ner kontrollzonen, likadant är det om någon test JAS ska upp och snurra.

    Vet inte hur ofta faktiskt och vet inte graden av stängning, kanske tar de imot flyg under vissa omständigheter. KLM kan ju inte ställa in sina flygningar så att säga, vet bara att en del skolpass blir inställda pgr av att SAAB ska flyga nått hemligt eller obemannat.

    Så här säger AIS:
    DUE TO OWN ACTIVITY SAAB CTR SECT ALPHA MAY BE CLSD ON SHORT NOTICE FOR NON PARTICIPATING ACFT.
    14OCT08 0734 - 02NOV08 1800 (ES/1/B2040/08)


    Har för övrigt hänt att man delat fältet med en JAS 39 Gripen som kör studs och gå, rätt maffigt att stå på väntplats och se en sån fräsa förbi med EBK ^^.
     
  2. Laban

    Laban Ny medlem

    En liten uppdatering.

    Hade idag svårt att ta mig in i bilen efter avslutat flygpass...var nämligen 4 meter lång. Hade stålmannen eller läderlappen utmanat mig hade båda fått stryk... för jag har nämligen klarat av min första EK :p

    Har varit på gång ett ganska bra tag nu men av olika anledningar så har EK'n skjutits upp. Arbete med banan som tillät start men inte studs-å-gå, 17kt sidvind och så vidare... Men idag var förhållandena perfekta :)

    Efter några bedömningslandningar med Jonna så tackade hon för sig och klev av med ett "Lycka till". Var faktiskt inte så nervöst som jag trodde, helt odramatiskt och inga konstigheter jämfört med när man har sällskap i högersits.

    Phew, då var det gjort :)
     
  3. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Stort Grattis!

    Måste varit härligt!

    har själv långt till detta tillfälle än...
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Grattis! Kommer själv ihåg mitt första EK. Vad sjöng du? :p
     
  5. Laban

    Laban Ny medlem

    Finns väl egentligen bara en sång som är värdig:
    http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=V8rZWw9HE7o

    :)

    Tillfället kommer till slut, bara att flyga på :)
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Gött!
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    Grattis!, just DEN flygningen kommer du aldrig att glömma.

    Ps, klippet(topgun) kan man se hur många gånger som helt, finns det något mer vackert flygplan än F-14?, 37ton av ren konst.

    Till kontoret har jag inhandlat ett flertal modeller(8st) varav 2st tomcat, något att titta på när tristessen infinner sig =)

    Alla i min ålder måste vid ett flertal gånger drömt om att få spaka just det flygplanet.
     
  8. Adam

    Adam Aktiv medlem

    GRATTIS! :tupX2

    Det enda som toppar känslan du hade efter EK, är känslan när du sitter med ditt godkända cert i handen...
     
  9. Laban

    Laban Ny medlem

    Tackar tackar :)

    Nu har jag på 1 vecka lyckats att komma upp i nästan 2 timmar EK. "Att flyga är att leva"...

    F-14 är förvisso ett vackert flygplan... men det fullkomligt kompromisslösa övervåldet i en 37'a Viggen eller den vackra finslipade brutaliteten i en 39'a Gripen är för mig oslagbart. Har sett mycket flyg på Farnborough och Le Bourget och det enda som överträffar en 39'a är möjligen de ryska flygplanen...men det beror nog snarare på att piloten är full och galen än nått annat ^^.
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Laban, stort grattis till EK-flygningen. När på dagen gick du EK? Var det på förmiddagen? Jag jobbade på SAAB den dagen och när jag kom in mot Linköping såg jag en PA-28 ligga i ett hörvarv bana 29. Var det du? :) Hur som helst så var det roligt att få höra om ditt framsteg!

    Vi får hitta på någon aktivitet vid tillfälle. Länge sen sist nu då vi körde operation "frost"! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  11. Laban

    Laban Ny medlem

    Tack Fredrik!

    Det var i Torsdags, loggboken säger:
    2009-04-02 07:30-07:51 (UTC).

    Tror jag var rätt ensam om att flyga PA-28 den förmiddagen, ingen i varvet före mig eller efter mig och inte samtidigt. Såg du någon den dagen den tiden så var det till 99% jag.... Kanske inte var min EK då jag även låg och gjorde 7st studs-å-gå samt bedömningslandningar innan EK med instruktör.

    Tycker definitivt att vi bör hitta på något. Nu förstår jag ju tom lite mer vid flygning ^^.
     
  12. Laban

    Laban Ny medlem

    Vet inte hur pass intressant det är för "andra"... men har skrivit och klarat luftis proven GAK och VFR Com. Nu står NAV och Prestanda som nästa mål....

    Men satan vad luftis luddar till frågorna....
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis till väl genomförda prov!

    Det var precis likadant när jag skrev mina prov med luddigt ställda frågor. Proven borde inte vara luddiga eftersom LFS enligt utsago skall ha språkvetare med i referensgrupperna som jobbar med att ta fram frågor till frågebanken.

    Kan man dela upp hur många prov man vill göra vid varje provtillfälle, eller hur ser upplägget ut?
     
  14. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Haha, det verkar funka dåligt... jag minns en av frågorna på Human Factors som jag tyckte var underlig... jag drog den för en flygläkare och fd Draken-pilot och han förstod lika lite han! :e
     
  15. Laban

    Laban Ny medlem

    Det som irriterade mig var att det i viss mån inte verkar finnas någon koppling mellan den litteratur man använder för att lära sig och Luftis frågor....

    Tex; på VFR Com provet fick jag en fråga rörande hur en METAR uppger Sikten.... mjaha? Har skummat igenom min "Flygradiotelefoni" bokfrån 2007 efter den uppgiften men inte hittat den...

    På GAK provet fick jag 2 frågor rörande EGT... EGT som i min bok behandlas på ca 2-3 rader text och egentligen inte sa mer än att det är ett systemövervakande instrument som mäter avgastemperaturen.

    Rätt intressant, ur min synvinkel, är hur jag fatalt falerade ENGINE FUEL SUPPLY frågorna på GAK provet... av mina 5 fel var 4 relaterade till det ämnet. 2 kan man räkna bort då dessa gällde EGT i stil med:

    "Om max temp för EGT är lika med undertryck i kardialblåsmunstycket vad blir då det relativa skevrodertrycket vid spakkraft 4?"

    Ok, kanske lite överdrivet...men nästan. Jag tycker Luftis har luddat till en del frågor så till den milda grad att det inte är frågan i sig som är svår utan att faktiskt förstå vad de egentligen frågar efter... Menar, vill de kolla min kunskap gällande magring och förgasaris fråga mig då frågor som faktiskt har med det att göra...

    Om syftet från Luftis sida är att man skall kunna det hela som rinnande vatten och därigenom kunna sluta sig till rätt svar så kan det väl vara ok; man tvingas att kunna allt riktigt bra. Men om det bara är frågor skrivna under en kräftskiva så vette sjutton om jag är så imponerad.
     
  16. Laban

    Laban Ny medlem

    Så här funkar det på LFK:

    Först och främst behöver du vara godkännd att skriva respektive ämne av Skolchefen. Detta får du efter att ha skrivit ett skolprov och klarat detta, rätt logiskt faktiskt. Klarar man inte skolprovet grejjar man inte Luftis prov.

    Sedan är det bara att boka tid med Provkontrollanten på lämplig tid, vi har bara en provdator (eget rum). Vill du skriva flera prov efter varandra är det bara att boka så, vad jag förstår.

    Att jag skriver tex NAV och Prestanda samtidigt är efter tips från kurskamrat som redan är klar. Han surade också över Luftis sätt att blanda ihop saker... på hans NAV prov kom det massa Prestanda frågor och tvärtom så du pluggar med fördel båda två samtidigt.
     
Laddar...

Dela sidan