Välja flygverkstad

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av ABC123, 3 Maj 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Hej,

    Jag tänkte höra med er om det är en nackdel att välja verkstad som ska ta hand om underhållet (+CAMO) på flygplanet i en annan ort där flygplanet är baserat?

    I mitt fall så har jag flygplanet i Göteborg och flygverkstad jag pratar med är i västerås.

    Är det någon som har tidigare erfarenhet med SAA Scandinavian AirTech?
     
  2. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Vet inte hur jag ska tolka det inlägget:(
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du har det uppenbara problemet att flygplanet måste flygas till verkstaden... För 50h/100h-tillsyn kan man leva med det, men det blir mycket irriterande för smååtgärder som lampbyte och ännu värre om flygplanet blir groundat. Annars är det väl inget speciellt problem. Var CAMOn finns kan inte rimligen spela någon roll.

    Uppsala FK har servicen i Västerås och det är lite struligt fastän flygtiden från Sundbro bara är 20-25 minuter. Avståndet är så kort att det är realistiskt att teknikerna kommer över till Sundbro om det är nödvändigt (även om deras resekostnad blir högre än kostnaden att flyga flygplanet till Västerås...).

    Fast har du möjlighet till pilot/ägarunderhåll kommer det förstås i ett annat läge.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Jag skrev ett svar, ville sedan nästan omedelbart radera det men det gick inte...
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Vad är det för flygplan? Jag hade försökt att hitta något som var närmare. Jag vet inte hur det ser ut just nu på Säve men i Skövde har du ju Södergårds Flygservice som jag hört gott om. Det är åtminstone närmare. Jag tror att Airtech är dyrare än snittet men de gör säkert ett bra jobb.
     
  6. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Det är en DA42 som jag har köpt.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Då skulle jag nog försöka köra på samma som SPU gör om det är möjligt. Airtech i Västerås har ju också vana av DA42 vilket såklart är bra.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Tyvärr är SPU inte redo och ta en maskin till under deras CAMO.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Tråkigt att höra! I Ängelholm finns Hägglunds som har verkstad. De brukar köra CAMO genom 08 aerosystem i Stockholm. De är bra att ha att göra med. Ring Classe på 08 och säg att du vill ha CAMO och att du vill göra service i Ängelholm om det funkar. Det är inte så långt bort i flygtid.
     
Laddar...

Dela sidan