Vänstervarv vid Hässlö

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Stjärnan, 2 December 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag flyger en del från Hässlö men har aldrig riktigt förstått proceduren för start bana noll-ett. Jag har nog alltid startat söderut där. Men om det blir nordlig vind så undrar jag om någon här vet rätt procedur.
    Enl Sv flygfälts WAC ska helst varvet läggas öster om fältet. Vad innebär "helst"?
    Tex 2 scenarion.
    1- TWR är öppet och ger mig klart starta bana 01 och klar till Vikhus. (Utpass punkt SV om Ctr)
    Förväntas jag svänga vänster eller höger efter start. Med tanke på den minst sagt skumma förklaringen på wackortet. Vänstersväng innebär överflygningar över tätort på låg höjd.

    2- TWR är stängt och jag vill starta 01 och jag vill lämna österut via Golfbanan. Ska jag lägga mig i höger eller vänstervar?
    Eller för den delen, lämna via Vikhus även nu. Hur ska man tolka regeln, eller uppmaningen från Sv flygfält?

    Tilläggas att jag är enda flygfät i luften och inte kan rätta mig efter övriga.
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Med tornet öppet följer du den clarering du fått. Om du inte får höger i clareringen gäller vänster.

    Är tornet stängt är det högervarv bana 01 så Björksta, golfbanan och Vikhus blir höger - startar bana 01. Ska du mot Romfartuna säger du det i radion - startar bana 01 och går direkt mot Romfartuna
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Med tornet öppet följer du den clarering du fått och innehåller den inte riktning så svänger du vänster. Och enligt Sv flygfält påbörjas sväng tidigast vid 700ft och flyger tillbaka över Hälla och längs med åsen och behöver inte in över tätorten.

    Med tornet stängt är det högervarv bana 01 så Björksta, Golfbanan och Vikhus blir det naturligt med höger. Ska du lämna mot Romfartuna så säger du det på radion - startar bana 01 och går direkt mot Romfartuna
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag kan tillägga att det är AIP som är auktoriteten för denna typ av frågor. Beträffande Hässlö så står det under avsnitt "AD 2 ESOW 2.20 Lokala trafikföreskrifter" att

     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja och då är det högervarv bana 01
     
  6. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ok. Tack för svaren.

    Om det däremot alltid gäller högervarv för en bana... måste man ändå få "högerut" av TWR för att få svänga höger, eller förväntas man alltid svänga höger då utan den klareringen?
    Antagligen får man "högerut" av tornet även när det är publicerat högervarv men... om man inte får det. Vad gäller då?
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Tornet har mandat att styra trafiken som dom anser bäst. Så du skall alltid ha höger i clareringen annars är det vänster som gäller.
     
Laddar...

Dela sidan