Vad bör man göra/tänka på vid flygplansköp?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Merf, 18 Maj 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det finns ingen övre gräns för privatflygning. (Obs att numera även icke-kommersiell skolflygning med EASA-flygplan -- t.ex. i en flygklubb -- räknas som privatflygning vad beträffar underhåll!)

    Man kan underhålla ett normalklassat EASA-flygplan efter antingen ett godkänt underhållsprogram eller ett ägardeklarerat underhållsprogram. Ett godkänt underhållsprogram baseras på tillverkarens rekommenderade underhållsprogram. Vilka avsteg man kan göra från dessa rekommendationer beror på vad den nationella myndigheten har lust att godkänna. För Transportstyrelsen gäller att för skolning godkänner man max 20% övertid på motorn, för annan privatflygning max 50% övertid på motorn eller 3000 timmar totalt om den inträffar tidigare. (Vilket är samma sak som 50% övertid för de vanligaste motorerna som har 2000 tim TBO.)

    Ett ägardeklarerat underhållsprogram kan baseras antingen på tillverkarens rekommenderade underhållsprogram eller på ett minimalt inspektionsprogram (MIP) som EASA har publicerat. Ägaren kan bestämma att avvika från rekommendationerna hur som helst -- t.ex. genom att låta motorn gå förbi 3000 tim. Det finns punkter i tillverkarens underhållsprogram som inte är rekommendationer utan krav och de kan man inte avvika från, men det är väldigt få punkter om ens några på vanliga flygplanstyper som C172 eller PA28. Man kan ha en CAMO även med ett ägardeklarerat underhållsprogram och regelverket är uttryckligt med att varken verkstad eller CAMO får vägra acceptera ett sådant underhållsprogram. (Fast frågan är hur mycket det betyder i praktiken eftersom inget tvingar verkstad och CAMO kan att ha flygplanägaren som kund.)

    Motorflygarna Uppsala FK har ett flygplan med ägardeklarerat underhållsprogram där motorn nu har gått 3400 timmar, alltså 70% över TBO. Det flygplanet går även i skolning och Transportstyrelsen har gjort en inspektion av flygplanet utan att ha haft några invändningar. Vi skall precis skicka motorn på översyn, men det beror inte på att det finns någon antydan till problem (tvärtom!) utan snarare att en del klubbfunktionärer tycker att det räcker nu. :)
     
    Senast redigerad: 13 Februari 2018
    • Gillar Gillar x 2
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det där låter ju riktigt trevligt faktiskt. Är det mycket jobb att byta till ett ägardeklarerat underhållsprogram?
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Inte så värst men det viktiga är att man som ägare förstår sitt ansvar. Det är du själv som är ansvarig för att hålla dig uppdaterad om service bulletiner och airworthiness directives till exempel.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Har du ett godkänt program sedan förut kan du ju utgå från det. Eller be din CAMO (om du har någon) att göra programmet -- så gjorde vi.

    Jag glömde säga att till dess de nya underhållsreglerna (del-M light) kommer så gäller möjligheten med ägardeklarerat underhållsprogram endast för ELA1-flygplan (flygplan med MTOM max 1200 kg).
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Martenare

    Martenare Medlem

    Bumpar upp den här tråden lite eftersom reglerna ändras snabbt.

    Hur är det nu förtiden? Kan man fortfarande ha ägaredeklarerat underhålldprogram och kan även kommericiella skolar ha det? Var läser man mer om detta?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag antar att du tänker på flygplan som täcks av den nya del-M light. Ja och nej. Ägardeklarerat underhållsprogram kan man fortfarande ha men, en kommersiell skola måste använda en CAMO eller CAO och möjligheten att ha både ha CAMO och ägardeklarerat underhållsprogram finns inte längre. Det är väl egentligen den enda ändring till det sämre som jag sett i del-ML.(En CAO -- Combined Airworthiness Organisation -- är en organisation som samtidigt utför flygplansunderhåll och CAMO-uppgifter.)

    Du kan läsa om det i del-ML. Del-ML är mycket kortare än del-M så den är lättare att få en överblick över. Del-ML är bilaga Vb i detta dokument. AMC/GM finns här. Tyvärr har EASA ännu inte uppdaterat sina "Easy Access Rules" till att innehålla del-ML.
     
  7. Martenare

    Martenare Medlem

    Intressant. Synd att det inte finns Easy access
    Rules.
    Är det också så att man fortfarande som privat operatör får gå över TBO med 50% medans de kommersiella skolorna måste hålla sig till TBO?
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det kommer säkert.

    Som privat operatör får du gå över hur mycket du vill om du har ett ägardeklarerat underhållsprogram. Annars gäller såvitt jag vet +50% eller 3000 h -- vilket som är lägst. En kommersiell skola får -- återigen såvitt jag vet -- gå över 20%.
     
Laddar...

Dela sidan