Vad betyder "on condition" för flygmotorer?

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av Johan Nilsson, 11 Augusti 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Vad menas med att en motor går på "On condition" ?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Att den gått längre än sin rekomenderade tid för översyn men att den fortfarande klarar alla tester/krav.
     
  3. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Ok den går på övertid då.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Yes, och det kan vara antingen i antal flygtimmar eller kalendertid(vanligtvis mätt i år).
    En vanlig flygmotor har ofta t.ex. mellan 1600 och 2000 timmar eller 12 år som rekommenderad TBO(Time Between Overhaul) från tillverkaren.

    När den går över något av detta så kan man anse att det går "On condition". Oftast pratar man dock endast om flygtimmar när det gäller privatägda flygplan.
     
  5. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Tack för svaren, då har man lärt sig något idag med!
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Begreppet "on condition" används generellt när en komponent inte behöver bytas vid viss ålder eller gångtid utan först när den inte uppfyller kraven vid kontroll.
     
Laddar...

Dela sidan