Vad göra vid bortkommen/förstörd flygdagbok?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av mrflygare83, 28 September 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Tänkte börja med att säga att detta inte hänt mig utan är ett hypotetiskt resonemang.

    Så, vad gör man om loggboken försvinner? Vi säger att det finns kopior/möjlighet att göra utdrag ur t.ex myweblog för att få fram alla/nästan alla flygningar.
    Jag själv brukar fota av boken då och då.

    Köper man bara en ny bok och fyller i allt på nytt? Hur gör man med behörigheter/skillnadsutbildningar?

    Vilka regler gäller för detta?
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag använder den här sidan i samband med att jag loggar i min loggbok, det kostar ingenting och man kan exportera som EASA FCL.050 loggbok:

    https://www.flylogio.com
     
  3. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Ja det kan ju vara smart att ha en digital kopia. Men hur gör du när en lärare ska skriva in en PC? Försvinner din vanliga loggbok så försvinner ju alla dessa noteringar också. Som sagt, jag brukar också ha en kopia av något slag i alla fall.
     
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    PC ska göras av en examinator och inte en lärare. I så fall borde TS ha lagrat uppgifterna om förlängning i deras databas.
     
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det där såg lockande ut! Jag kör ett kalkylblad i google docs nu som min digitala backup, men det där såg trevligare ut. Vet du om tjänsten också har stöd för att exportera till något generellt format (export till något format som kan läsas av något annat än deras program, så man har säkerhet ifall deras tjänst går under)?
     
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Ja det kan man, man kan exportera till .csv fil.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Enkelt jag loggar inte på papper utan enbart digitalt du kan fortfarande skriva in behörigheter mm i din gamla loggbok sen tar du ett foto och lägger i molnet. Du har då dina loggning som bilaga till den fysiska loggboken
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Ett foto på cert och sidorna i boken där saker som sporre, EFIS mm. är inskrivet är nog bra. Skaffa en ny loggbok och be någon lärare/kontrollant som litar på dig/kommer ihåg sina difference training med dig, signera överföring till nya loggboken.

    By the way, när jag bytte loggbok senast (slut på sidor i gamla) så brydde jag mig inte om att få några signaturer på komplex, sporre, efis, avance etc. Jag bara skrev dit dem själv, det finns inget krav på att "omedelbart" kunna visa upp loggbok så om mina behörigheter av något skäl skulle ifrågasättas så får de avvakta att jag letar fram min gamla loggbok ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Okej! Fortsätter att fota av boken med jämna mellanrum då :)
    Tänkte bara om någon visste om det fanns någon konkret bestämmelse på hur man ska gå tillväga.
    Det måste ju hänt några gånger i alla fall :)
     

Dela sidan