Vad har hänt på Frölunda den 5 juni 2012?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av JonnyS, 5 Juni 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

  2. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Motorstörning i starten och påföljande vikning i svängen tillbaka alltså, som det låter. Knappast ovanligt, men inte desto mindre oerhört tragiskt. Mycket trist också att Frölunda drabbats av två allvarliga haverier på så kort tid.

    För övrigt en mycket välskriven och informativ DN-artikel. Kanske ingen slump eftersom artikelförfattaren är en av DN-s mer kompetenta medarbetare (och dessutom en trevlig prick!).
     
  3. Almestad

    Almestad Medlem

    Ja fruktansvärt tragiskt! Tankarna går till anhöriga och Swedish Ultraflyers, svårt att föreställa sig vad de går igenom just nu...

    För er som missat KSAK's mailutskick:

    "Ett beklagligt dödshaveri inträffade igår tisdag 5/6. En pilot tillsammans med en flyglärare skulle genomföra en PC med ett UL-flygplan av typen Eurocub från Frölunda flygfält nordväst om Stockholm. Något hände strax efter start. Flygplanet svängde, kanske för att ta sig tillbaka till fältet, men havererade i skogen ca 400 m från fältet. Flygplanet fattade eld. Piloten återfanns bredvid vraket svårt brännskadad och fördes till Uppsala för vård. Dagsläget är inte känt. Flygläraren omkom. SHK utreder inte haveriet. Polisen har ansvaret för initial utredning med hjälp av KSAK som sedan kommer att fortsätta med en intern utredning i syfte att se om erfarenheter kan dras för att undvika framtida haverier."
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  5. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Väldigt tragisk olycka.

    Jag upplever Eurocub som ett stadig och tryggt flygplan och den medföljande flygläraren är som Svd-artikeln antyder väldigt erfaren och kunde sin maskin.

    Att Eurocub är ett rätt vanligt skolplan i UL-klubbar kan ju räcka för att öka statistiken för just den flygplanstypen. Ingen går i taket angående säkerheten på PA-28 och Cessna 172 fast de säkert toppar statistiken på normalklassat.

    Man kan aldrig vara för mycket utbildad, men vad beträffar normal flygning har väl UL och PPL liknande läroplan? Vad tror ni KSAK har för förslag till ökad utbildning (se Svd artikeln)? Det står redan i min UL-bok att planet tappar höjd om man vänder utan motoreffekt. Men vilken situation de två i planet stod inför och vad som såg ut som det rätta att göra där och då vet man ju inte.
     
  6. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Nä precis, det är alltid lätt att vara efterklok. Men även en erfaren flygare kan ju frestas av möjligheten att vända tillbaka till fältet och rädda kärran. Hade man "offrat" kärran och landat kontrollerat rakt fram mot vinden i skog så är ju sannolikheten för överlevnad mycket bättre. Hur många vikningar på lågan har det inte inträffat när man försöker vända tillbaka?
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vet man att dom försökte vända ?
    Vet vi om det var en vikning ?
    Jag vet inte vem piloten var, men jag vet att läraren var mycket erfaren och duktig.
    Kan det inte vara så att det inte fanns andra alternativ än landning i träd och att kärran började brinna.

    Kanske är det bättre att vänta på utredningen så får vi veta vad som hänt
     
  8. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Jag vet inget mer än vad som stod i tidningarna, något hände strax efter start och flygplanet svängde, resten var ren spekulation från min sida. Motorproblem låter ju rätt troligt iaf. Det jag ville ha sagt var att bara för att det var en erfaren pilot, kan man inte utesluta att ett misstag begåtts. Desto bättre man är på något, desto mer vågar man tänja på enveloppen...
    Men som sagt, jag vet inget bara spekulation på vad som kan gått snett.
     
  9. Flowerpot

    Flowerpot Ny medlem

    Vända tillbaka efter motorstörning??---NOT!!!!!!

    Hej!

    Vad jag vet och har lärt mig under mina certifikatstudier, så vänder man aldrig tillbaka mot fältet under motorstörning. Sektorn ökar ju successivt med höjden och blir sällan mer än 60 grader från start till säker höjd. Med PPL och UL-kärror är det ju dessutom inte omöjligt att man tappar upp till 350 fot på ett halvt varv, med hård bankning, samtidig sjunk och med kulan i ena väggen. Eftersom jag även segelflyger vet jag att ens få elitflygare vänder under 300 fot (100 m). Då har man trumf som enorma glidtal och många många många flygtimmar bakom sig. Lägg därtill medvindskomposanten som en sån landning skulle kunna medföra. För mig låter det inte alls för otroligt att man redan strax efter lättning upplevt någon form av brand eller rökutveckling som kanske försämrade sikten och som gjorde att man kom ur kurs. Utan sikt och instrument.....ja då är nästan svaret givet ........hemskt tragiskt.... :mad
     
  10. stellann

    stellann Aktiv medlem

    tro och vetande

    Det mesta som skrivs här blir ju främst lösa spekulationer till dess att det kommer nån mera utförlig beskrivning av vad som hänt. Flygläraren var ju tydligen väldigt väl insatt i typen och hade stor erfarenhet. Detta med återvändning eller inte är ju för övrigt oerhört väl genomtröskat i alla diskussionsfora och i all säkerhetsutbildning.

    Man skulle egentligen vilja ha nån form av kommentar från Sw ultraflyers på deras hemsida men det finns inget om detta där. Dom kan väl möjligen ha något att tillföra även om dom kanske är lite bundna till utredningen.

    (LSAS har för övrigt en kort runa över läraren; http://www.lightsportaviation.se/in...icle/74-light-sport-aviation/165-einar-edland)
     
Laddar...

Dela sidan