Vad innebär det att noshjulet på ett flygplan "jazzar"?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Stjärnan, 16 December 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    God morgon
    Jag försökte hitta en befintlig tråd men misslyckades så det får bli en ny tråd.
    En vän till mig vars gamla klubbkärra har lite problem med nosstyrningen så han frågade mig om jag visste vad jazzning innebar, men jag vet bara ytligt.. En snabb titt i teoriböckerna bekräftar att det rör sig om svängningar fram och tillbaka med noshjulet men...

    Exakt vad innebär att ett noshjul jazzar? Är det okontrollerbart att styra planet eller är det kontrollerbara kast som sker? Eller är det något helt annat?
    Och vad beror det på? Kan man undvika att slita ut dämparna i förtid genom ett visst handhavande?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

  3. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

  4. C42

    C42 Medlem

    Noshjulsstyrningen är i grunden ett stabilt system som själv strävar efter balans. Balansen beror på flera saker som hjulets diameter och vilken lutning stället har (jämför framgaffeln på en cykel). Detta resulterar i ett s.k. försprång som innebär att hjulets kontaktyta ligget lite bakom angreppspunkten för kraften i rotationsaxeln.
    Om balansen rubbas strävar systemet att återställa sig själv, men om friktionen är för låg finns risk för att det översvänger åt andra hållet och då är jazzningen strax igång.

    I förklaringen som du hittade på nätet framgår hur man räknar ut det minsta erforderliga moment som erfordras för att vrida noshjulets styraxel om man skall undvika oscillationer / jazzning. Alltså motståndet i styrningen.

    Av formeln i http://www.periheliondesign.com/downloads/nosewheelshimmy.pdf framgår:

    T=0.17 x U x R x W
    Where U= Approx. coefficient of friction of the tire to concrete=0.55 (dimensionless)
    R=Distance from the wheel axleto the spindle, 7 ½ “ = 0.62 foot
    W=Weight on the tire, typically 350 pounds or so for nosewheels
    Och i exemplet räknar man fram ett minsta moment för detta:
    T=0.17 x 0.55 x 0.62 x 350 =20 ft-lbs

    Svaret är i foot x pound
    Om vi antar det omvända att det tillgängliga momentet är för litet (d.v.s. styrningen är sliten eller svängningsdämparen har tappat orken) är den enda parameter du kan påverka att minska lasten på noshjulet. Då minskar behovet av friktion i systemet.
    Alltså: Får du jazzning på noshjulet, avlasta genom att ta spaken åt dig. Och det stämmer väl med vad jag fick lära mig under min PPL-skolning.
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns en bra lösning på problemet, flyg med sporrhjul. ;)
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    +1. Sporrhjul är grymt kul! (y)
     
    • Håller med Håller med x 1
  7. C42

    C42 Medlem

    Även sporrhjul kan jazza. Men konsekvenserna blir inte lika påtagliga.
     
  8. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Men hur allvarliga kan konsekvenserna bli? Snackar vi avkörning av bana eller är det inga problem att hantera?
    Som jag förstår så har klubben haft så en längre tid och alla är mer eller mindre vana vid det..
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Är det riktigt jävligt så kan väl stället knäckas vilket blir dyrt när propellern slår i backen.
     
  10. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Har ni provat att smörja upp allt med fett? Det brukar hjälpa, för det beror ofta på att det är glapp. Sök på shimmy damper.

     
  11. control

    control Välkänd medlem

    taxningen efter landningen i filmen ovan visar hur man oftast kan ta bort problemet genom att avlasta noshjulet under den del av start/landning som man har hög fart.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det funkar vid landning om man har gott om bana. Kraftig bromsning belastar noshjulet.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Bästa sättet att undvika det är att flyga med sporrhjul. ;)
     
  14. Merf

    Merf Aktiv medlem



    ;)
     
    • Gillar Gillar x 3
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Haha, man får köra med spade istället då. Som på en gammal Moth.
     
Laddar...

Dela sidan