Vad kostar det att äga ett eget flygplan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av flygisen, 26 Augusti 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 30 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man brukar säga att värdet hos ett begagnat flygplan i huvudsak beror på hur mycket gångtid motorn har kvar till nästa översyn...
     
  2. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Man kan ju göra lite fulingar om man vill. Får man i en billig kärra med skapligt mycket tid kvar på motorn så kan man ju skippa motorfond och sånt och helt enkelt köra tills gångtiden är slut, flyger man <100 timmar/år så kan du ju flyga många år innan motorn är slut. Det är väl inte att rekommendera men det går.
    Ska man flyga billigt själv så är nog en billig X-klass utan camo som gäller, plus att man skruvar själv så mycket som möjligt och helst flyger på bilbensin.
     
  3. litens

    litens Aktiv medlem

    Normalklass har en del bitar som gör att det kostar en slant oavsett men verkstäderna kostar inte mer än en bilverkstad och de jäklas inte med dig. De följer regler/underhålls protokoll och de är alla syftande till att maskinen inte skall riskera att gå sönder i luften vilket som bekant är mycket farligt.

    Måste slå ett slag för eget ägande även om jag bara har andelsägande privat.

    Ta Long-Eze som exempel, för 300 000 kr kan man få en maskin i toppskick, med många timmar kvar på motorn, en marschfart på ca 140 kt och förbrukning på 23-25 liter per timme. Ofta har motorn så många timmar kvar att du med lite tur och gott underhåll kan flyga större delen av ditt flygarliv utan att byta den (tbo 2400 timmar + 25%). Eller en Jodel, de har snarlik men mindre motor och kan köpas för kring 100 tkr. De kostar kanske 20 000-30 000 kr i fasta avgifter plus hangar, det är förvisso en del pengar, inget snack om det men kan ändå inte anses vara dyrt för ett fint flygplan.
     
    • Gillar Gillar x 3
  4. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Har börjat mitt liv som flygplansägare nu (cessna 150). får se hur höga kostnader det blir men 6400/år för försäkringen är iaf klart. Sen påverkas ju mycket av hur mycket skolning det blir, där kan vi ju få in en del pengar. Men vi bör klara oss under 15.000/år i fasta kostnader. När det gäller korrosionskontrollerna så tänkte vi helt enkelt försöka förhala det tills TS ändrar sig och tar bort kravet.
     
    • Gillar Gillar x 4
  5. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Det bästa är naturligtvis att vara några stycken på ett plan. Inte bara för ekonomin utan den mår inte bra om den inte får snurra minst en gång i veckan har jag hört. Helst mer än så.
    Jag skulle inte klara av det, men man kanske kan låta klubben använda den till landningsträning så den luftas regelbundet, även om det sliter en del på kärran.
     
  6. litens

    litens Aktiv medlem


    Grattis! Häftigt, det är en liten extra dimension att ha sitt eget flygplan även om det är en andel.

    Låter som fantastiskt låga fasta kostnader.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Kanske en liten inblick från andra sidan atlanten kan vara av intresse?

    Jag har ägt 3st tvåmotorkärror nu. Eller rättare sagt, är inne på min tredje nu. Det är en gammal Turbo Commander. Den första, också en Commander, men med kolvmotorer. En 520 från 1953. Köpte den för $35000, la $27000 på den första inspektion. Men efter det flög jag den kärran i 350t utan alltför stora problem. Per timme, var den rätt billig faktiskt, men hade sliten lack och sliten interiör. Gamla Bettan var inte ens IR - och inte jag heller på den tiden - så den körde vi VFR kors och tvärs. Sålde den till Ryssland för $30000 eftersom man kunde tanka den med bilbensin, vilket dom gillar. Hon flyger än, fast i sibirien.

    [​IMG]
    Min gamla 520 i öknen.

    [​IMG]
    Med dom nedväxlade motorerna så var denna maskin absurt STOL-plan. Kunde starta på ungefär 200m, och landa på ca 300m.


    Andra maskinen var en Piper Aerostar. Snabb tryckkabin. Köpte den för $85000, men med utgångna motorer. Flög den i ca 100t, innan jag blev nervös och fixade motorerna. Det blev dyrare än beräknat, runt $140000. Flög den ytterligare ca 100t, och sen sålde den till stor förlust, tyvärr. Jag hade fått smak för turbinen vid det laget, så kunde inte amortera motorerna över mer timmar. Var tvungen att sälja för att ha råd med nya kärran. Men jag rekommenderar typen kraftigt. Tryckkabin ända upp till FL250. Snabb som attan, men inte bara det; bensinsnål också eftersom den är så hal. Min drog 92L/tim och gjorde 200 knop. Det är väldigt snålt för en twin. Dom är också välbyggda och tål mkt stryk. Man hör aldrig talas om Aerostars vars vingar bryts i stormar etc.

    [​IMG]
    Jag och min 601P från 1979. Grym kärra.

    [​IMG]
    Flög många långa turer med Aerostar'n. Här på väg till NY från LA.

    [​IMG]
    Mellanlandning i Colorado för lite bensin. Rymde 610l och på det kom man 1000-1100nm.


    Turbinen är den nya och jag hoppas det blir den sista på ett tag. Min plånbok behöver en paus. Skönt att vara tillbaks i en Commander (även fast jag älskade Aerostarn). Dom är som stadsjeepar - hemma i leran och på finhotellet. Man kan landa på små gräsfält och leka bushflygplan, man kan flyga högt och fort om man vill det, och man kan lasta hur mycket som helst. Dom är bra på nästan allting, Commanders.

    Fick henne billigt, men har spenderat $35000 på att fixa henne i år. Folk är lite rädda för gamla turbiner och hört skräckhistorier från gamla King Airs med PT6:or. Men Garrettmotorerna är en annan visa och jag är väl insatt i Commanders, så jag visste denna modell var en av dom enklaste att underhålla. Garretts kostar ungefär hälften att renovera mot PT6, och är dessutom bränslesnålare. Så äldre Commanders, MU-2's, Conquests, Merlins etc blir betydligt billigare i drift än gamla King Airs, så kan vara en "bra" affär. Bra, såklart ett relativt ord när vi snackar 50 år gamla flygplan…. Men om man nu absolut ska köra turbin, så är det här nog billigaste sättet.

    I slutändan så kommer den nog kosta lite mer per timme än Aerostarn. Bränsleåtgången är det dubbla, men soppan är nästan hälften så dyr här i USA, så per nautisk mil är det faktiskt billigare med turbin jämfört med tvåmotor kolvmotor. Motoröversynen är ju dock dyrare, men som tur är kan man ju i USA köra över TBO även på turbiner. Eller köpa en halvgången motor på beg marknaden och hänga på. Hursomhelst så har jag över 1000t kvar på mina motorer, så det lär räcka i många år.

    [​IMG]
    Nya kärran, en 1967 680V, modifierad med de senare Century-turbinerna från Garrett. Mkt bränslesnåla för turbiner.

    [​IMG]
    Kostar aningens mer att fylla upp... Tar 1300l i tankarna och det kostar oftast närmare 8-10tkr att fylla upp. Men man kommer rätt långt på det också, ca 1200nm. Drar ca 205-210l/tim om man snålkör.
     
    Senast redigerad: 29 December 2015
    • Gillar Gillar x 2
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Kul att läsa, men vad gör du egentligen med din kärra? Antar att du inte bara nöjesflyger härs och tvärs över USA?
     
  9. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Använder den för jobbresor så mkt jag kan, men inte alltid det går. Hälften, hälften ungefär.

    Sammanfattningsvis så är det ju vansinnigt dyrt att äga flygplan i allmänhet, men det går ju att anpassa till intjäning. En liten C150, Cub (fast dom är dyra i inköp) eller hembygge behöver inte bli speciellt dyrt. Definitiv kan vara mkt billigare än att ha ett golfberoende, eller äga båtar. Ja, båtar ska vi inte tala om - flygplan är ju billiga i jämförelse. Jag skulle råda alla som kan och vill att inte vara rädda för att köpa eget flygplan. Det är värt varenda krona. Vi behöver mer flygplansägare i världen. Det ger enorm frihet och glädje. Dessutom kan kostnaden vid ägande spridas över året och intjänande - när man hyr så betalar man ju för hela kostnaden, vad dom tror är den framtida kostnaden, plus deras vinst, i förskott.
     
    Senast redigerad: 29 December 2015
    • Gillar Gillar x 1
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej Adam, intressant inlägg! Kul att du hittat hit! (Har läst om dina äventyr på ett annat europeiskt forum :) ).

    Uppfattade jag rätt. 10000kr för en fulltank.
    1200nm?

    10000/1200=8.30kr per nm ? Låter otroligt :) Vilken marschfart? Vad kostar 1L Jet-A därborta?


    Mvh

    Jonas
     
  11. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Tack Jonas.

    Ja, Jet A1 priset har ju gått ned under hela året och är i dagsläget lägsta det varit på många år. Kommer såklart inte vara nån längre tid, men idag kan man köpa för mellan $2-2,50/gallon, vilket blir ungefär 5,40kr/l. Jag skrev även fel i förra inlägg, mina tankar tar 334gals, så det är runt 1300l. Så en full tank borde vara runt 7000kr. Men det är ju för den billigaste soppan som man ibland får jaga lite för att få tag på. På större flygplatser brukar Jet A1 vara $3-3,50/gal och då skulle det kosta närmare 10000kr för full tank. Men jag har också hört om extrema versioner där Jet A1 är nere på $1.55gal, dvs 3.42kr/l...

    Kärran gör ungefär 250-255 knop normalfart och ca 235-240 knop reducerad till 96%. Då drar den 54gal/hr, vilket är ca 205l/t på höjd. Garretts är 20-30% mer bränslesnåla än PT6:or.
     
    Senast redigerad: 29 December 2015
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nice! Ok i bästa fall: 7000/1300nm=5.40kr per nm.

    Uppsala-Malmö=5.40*300nm=1615kr

    Det är ju ungefär vad soppan kostar för klubbens Cessna samma sträcka :) Underbart :)

    Borde ha emigrerat för längesen ;)

    Btw är du baserad vid El-Monte? Hyrt maskin där ett par ggr.

    Mvh

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    El Monte, KEMT, precis.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Välkommen till Flygfyren, @Adam Frisch! Tack för ett mycket intressant inlägg om hur det är att äga ett flygplan borta i USA.
     
  15. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    En annan turbinägare hade häromdagen tankat Jet A1 självpump för $1.89/gal i Texas. Vilket är i runda slängar 4,26kr per liter. Det är det billigaste pumppris jag hört talas om nånsin sen jag började flyga här. Avgas har ju också gått ned, men pga av skatterna och den lilla volymen så har det inte gått ned lika mkt. Avgas ligger fortfarande på mer än det dubbla på dom flesta ställen i USA. Så om man har en turbinkärra så sparar man faktiskt pengar på soppan gentemot en Avgasmaskin i dagsläget. En dieselkärra sparar ju ännu mer. Att flyga en DA42 måste ju vara nästan gratis...;)
     
    • Gillar Gillar x 3
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det låter helt fantastiskt! (y) Inte ofta ekvationen ser ut på det viset när vi pratar flyg.
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Martenare

    Martenare Medlem

    Jag ruskar liv i denna tråden igen!
    Hur har det gått med ägandet? Har du lust att dela med dig av vad ni har för årliga kostnader på din cessna 150?
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Calder

    Calder Ny medlem

    Jag undrar detsamma, speciellt vad det kostar för en 150a...
     
    Senast redigerad av en moderator: 2 Augusti 2016
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror att just han gick på en nit med sin Cessna när det kom till korrosionskontrollen vid vingen som inte blev en bra historia. Men de årliga fasta kostnaderna mellan en C150 och en C172 är nog inte så varierande, precis som det mesta med fast ställ och fast propeller. Man bör nog räkna med 20-30tusen i fast kostnader + hangarhyra eftersom den kan variera så mycket.
     
  20. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Han har inte kvar sin maskin men kanske kan berätta mer? Jorden anropar @Simon :)
     
Laddar...

Dela sidan