Vad kostar egentligen ett PPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Ricke, 18 Mars 2009.

  1. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Inför mitt försök att skaffa mig ett PPL-cert så försökte jag få en klar bild över vad det kostar. Detta gick väl ganska bra men mycket av informationen jag hittade var föråldrad. Därför tänkte jag löpande presentera vad det faktiskt kostar att skaffa ett PPL-cert.


    /Rickard Svenningsson
     
  2. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Känner igen problematiken!

    Många flygklubbar är inte så pigga på att uppdatera prisuppgifterna utan påstår fortfarande att det ligger på 75.000-80.000 kronor.

    På webbplatsen för Aeroklubben i Göteborg vill vi få fram ett så korrekt belopp som möjligt. Men det är inte lätt. Det skiljer ju framför allt på hur många lektioner man behöver. Vi räknar på 47 timmar. Men då är det 47 timmar tachotid - vilket i praktiken är 50-52 timmar inloggad tid.

    Vi kom då fram till att det kostar knappt 101.000 kronor för ett PPL-certifikat. Våra uträkningar stämmer alltså i slutänden ganska bra överens med dina!

    http://www.aeroklubben.se/Learn/Cost.aspx

    Ser dock att det skiljer lite mellan våra avgifter till Transportstyrelsen. Ska kolla var "buggen" finns. Enligt vad jag har förstått har man inte höjt dem nyligen...
     
  3. jmr

    jmr Ny medlem

    Precis som Aeroklubben vill vi i Stockholms Flygklubb så tydligt som möjligt redovisa kostnaderna för flygcertifikat.

    Du kan titta på denna sida:
    http://www.stockholmsflygklubb.se/ta-flygcertifikat/vad-kravs/vad-kostar-det

    Där finns bland annat Transportstyrelsens avgifter presenterade i detalj.

    Lycka till!
     
  4. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Jag tycker att ni har relativt överensstämmande beräkningar. Jag vet inte varför jag inte sett dem innan :)

    MVH

    Rickard
     
  5. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Hej!

    Jag gick på LidAir i Bromma sommaren 2008 och slutsumman för mitt PPL hamnade på 152.000:- (!) Måste tillägga att jag klarade uppflygningen efter 45h och ett missat luftisprov.


    Jag fick betala startavgifter varje gång från ESSB och vi blev debiterade 500:- extra per flygtimme utan att ha blivit varskodda om det.

    Det står under ditt namn att du redan är flygelev, så vart blev det?
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Då antar jag att detta diskvalificerar LidAir som en bra skola... Det är ju ett rent jävla rån. De borde stänga ner...
     
  7. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Det blev i Varberg. Jag har läst huvudsakligen på egen hand. Jag började i januari.
     
  8. Domino

    Domino Ny medlem

    jag betalade ca 85.000 kr för mitt cert som jag skolade mellan jan 2007och okt 2008. Inkl allt. I genomsnitt betalade jag 1.425 kr per timma i luften med lärare i en C172 från 2000.
    Hela teorin gick loss på 4.000 kr inkl materiel, kurs och alla prov. (köpte beg. böcker)
    Trollhättan flygklubb.
     
  9. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hoppas att vi inte ljugit alltför mycket för dig............:blush:blush:blush

    Tack för ett trevligt snack i går kväll !

    Håkan
     
  10. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Håkan: Detsamma. Det var trevlig att träffa lite av medlemmarna.

    Åter till ämnet :)

    Jag tror helt enkelt att oklarheterna beror på att det skett mycket förändringar den senaste tiden (luftis -> transportstyrelsen etc samt ny hög bränsleskatt) samt en del oklarheter om hur beskattningen skall slå mot skolning.

    /Rickard
     
  11. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    I ditt fall så skall det tydligen inte var några problem med skatten.
    Om jag tolkar den information som jag fått rätt så är det bekymmer om du skulle äga flygmaskinen själv och hyra in en lärare för att skola.
    Kontentan av detta är väl att om man äger en flygmaskin så anses man har råd att betala extra.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag hade hellre haft ett styrande organ som är för flyget och inte lägger avgifter hit o dit... Men, vad ska man göra..
     
  13. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Ja jo....LidAir vet hur man tar betalt av sina elever och hyrkunder....

    JAg måste dock poängtera att LidAir har många goda sidor:

    1. Ligger i stundtals körig C-luft vilket innebär bra radioträning
    2. Har fina, rena lokaler för planering samt bostad endast några få fotsteg från plattan ute i Eskilstuna kjula, och en kanonfin bana med NDB,DME samt ILS. Ligger under Eskilstuna TIA/TIZ.
    3. Många flygplan i flottan inklusive Tomahawk, Arrow, Cherokee, Chieftain samt Seneca. Jag har aldrig behövt vänta med att få hyra en kärra.
    4. Trevlig och duktig OPS samt POH och W/B i excelformat för de flesta av deras kärror.

    JAg kan komma på fler skäl till att gå på LidAir men om man har ont om pengar så får man tyvärr byta FTO.

    PS. Rejjo är askul. På riktigt!


    Flygflyg, Lid Air har inte varit till hinder för en hel del piloters kariärr... ta det folk säger med en nypa salt. (gäller även mig!, hah)

    Rick, lycka till med flygandet!
     
  14. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Jag räknade lite nu på det hela och kom fram till att summan för mig blev ungefär 70 000 kr då ca. 53 000 kr var för flygandet + lärararvoden, sedan 9000 kr var för klubbavgift + flygteorin med böcker, och resterande summa var uppflygningen och certifikatavgiften + kanske någon extra flygkarta eller så. Tycker att jag lyckades bra att hålla kostnaderna nere, och nu flyger jag och är glad! :laugh
     
  15. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Ormond Beach Aviation, komplett kurspris inkl. boende, visaagifter etc ca 50 000. Komplett med resa och mat borde landa på 70-75k. Rekommenderas men inte för alla (se tidigare trådar) :)
     
  16. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Hej,

    Jag är ledsen att jag tar upp denna gamla tråd men kan inte låta bli att summera lite grann såhär i efterhand:

    Jag påbörjade PPL-utbildningen i skiftet januari/februari genom att läsa teori som jag skrev upp i mars. I april påbörjades den praktiska utbildningen som slutade på ca 46 timmar och avslutades med uppflygning den 7: e augusti. Flygtimmarna distribuerades enligt följande:

    april: 2h40m
    maj: 7h10m
    juni: 5h30m
    juli: 23h05m
    augusti: 7h40m

    Den totala direktkostnaden för certet blir ca 87500:-
    Jag har inte löst ut certet än och vet således inte vad den kostnaden blir. Räknar med ca 9000:- (Uppdaterar när jag vet).
    Hoppas detta kan bli lite guidande för den som önskar påbörja utbildning till PPL.
    Det skall också nämnas att jag inte räknat in en eventuell skattereduktion i priserna då jag ännu inte sett röken av några sådana pengar.

    MVH

    Rickard

    ---

    Nu har jag äntligen löst ut certet. Slutsumma: 86000:- exkl. eventuell skattereduktion

    MVH

    Rickard
     
  17. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Avgiften för certet avgörs av hur många år du väljer att det ska vara giltigt. Informerar man inte luftis om hur många år man vill ha blir det automatiskt 5 år och avgift därefter. När jag löste ut mitt cert hamnade det runt 14 000:- med certavgift, teoriprovprov och uppflygning. Då ska tilläggas att jag skrev om några prov som de debiterar för. Då var det mycket pengar att lägga ut, men nu känns det bra att alla papper gäller i fem år.

    Air-man
     
  18. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det är på sin plats med ett stort GRATTIS !!!!!! :tupX2

    Man får nog påstå att du jobbat på i en mycket rask takt, speciellt med teori-delen.

    Sen vet jag ju att de där 46 timmarna blivit många fler den senaste veckan.......snart kommer det väl någon och vill ha skillnadsutbildning på ställbar propeller och infällbara hjul.......ja jösses........ :e

    Ha det bra

    Håkan
     
  19. Zeta

    Zeta Medlem

    Nu börjar det bli dags för mig att flyga upp för PPL! Jag vore tacksam om någon kunde ge mig lite info om avgifter för uppflygning och certifikat. Vad kostar själva uppflygningen? Inkluderas flygplanshyra i uppflygningskostnaden? Vad kostar certifikatet?
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Flygplanshyran får man stå för själv.

    När jag hämtade ut mitt PPL på posten betalade jag in en summa i storleksordningen 14.000 kr :)
     
Laddar...

Dela sidan