Vad kostar egentligen ett PPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Ricke, 18 Mars 2009.

  1. Zeta

    Zeta Medlem

    Tack för infon Fredrik!

    Du betalade alltså bara flygplanshyra vid provtillfället, och resten kom vid uthämtandet av certifikatet?
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Den kompletta prislistan finns här:
    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/Luftfart/Avgiftsforeskrift_2009_133.pdf

    Om du börjar att summera från sidan 20 och framåt så kan du se vad certet kommer att kosta när du löser ut det. Den enda variabeln du kan påverka själv är hur lång giltighetstid du vill ha på certet.

    MVH
    Håkan
     
  3. Zeta

    Zeta Medlem

    Man tackar! Har googlat febrilt efter just en sån sida. :tup

    UPDATE:

    Kostnaden för mig landade på följande (teoriprov redan betalda):

    Grundavgift: 710
    Årsavgift x5: 5*640
    Praktiskt prov: 5140

    Summa: 9050 kr
     
  4. Simple Man

    Simple Man Medlem

    På Airways kostar PPL ==> Teori + Praktik (45h) = 116 500 kr.
    Då har jag inte tagit upp luftis kostnader, omprov, läkarundersökning osv.
     
  5. equallo

    equallo Ny medlem

    Hej

    Tog mitt cert i Kalmar under 2008-2009. Under utbildningen inflygen på DA20 samt DA40.
    Slutsumman blev 109000:- inkl allt.
    Kan skicka detaljerad beskrivning över utbildningen och alla dess kostnader för den som är intresserad.

    I övrigt suverän teoriundervisning med mycket kompetenta lärare samt 2 lugna och pedagogiska flyglärare.
     
  6. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Okej... lite sent kanske.. .Men nu har jag dessutom fått tillbaka skatten. Nu ligger slutsumman på ca 78 000 :-.

    Som hittat :tupX2

    MVH

    Rickard
     
  7. equallo

    equallo Ny medlem


    Tjo,

    fått tillbaka på skatten? kan man söka skatteavdrag för flygutbildningen?
     
  8. Almestad

    Almestad Medlem

    Skolflyg är undantagen för den nya bränsleskatten som kom förra året.
     
  9. Ricke

    Ricke Ny medlem


    Självklart. Har ni andra missat 302C i skv-bilaga 18 (Generellt skatteavdrag för dyra livskvalitetshöjande nöjen) ?

    Nej, skämt åsido... I vår klubb får vi tillbaka bränsleskattepengarna en god tid efter själva flygningen, dvs. vi får själva ligga ute med de pengarna.

    MVH

    Rickard,
    ps. trevlig helg. ds.
     
  10. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Orättvist att vi som går på flygskola inte får bränsleskatt tillbaka. Att man får bränsle skattepengarna tillbaka på vissa flygklubbar... :(
     
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Och hur vet du att inte detta är beaktat i ditt timpris??:X
     
  12. LEE

    LEE Medlem

    Kan en flygklubb som inte bedriver kommersiell flygning få skattereduktion för skolflyg?
     
  13. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Skolflyg är skolflyg och ska ge skattereduktion såvida det bedrivs med behöriga flyglärare enligt alla bestämmelser och leder till certifikat.
     
  14. LEE

    LEE Medlem

    Vad behöver göras för att skolningen vid en flygklubb skall medges skattereduktion? Är det en speciell debiteringsform eller timdebitering som vanligt med lärarkostnaden i priset? Gör klubben eller eleven en ansökan innan flygning eller sker detta i efterhand?
    :q
     
  15. Zeta

    Zeta Medlem

    Blev precis klar med mitt PPL + NQ, och slutsumman för mig landade på ganska exakt 80,000. Med tanke på att klubbens hemsida anger minstakostnaden 102,000 för ett PPL, klassar jag mitt UL-B som en ren investering (som för övrigt kostade 26,000). :tupX2
     
  16. W2k

    W2k Medlem

    Jag har gjort en liten summering av vad mitt PPL(A) kostade på min blogg. Skolade på ESSB, SAS FK. Totalt 119 231 kr inkl allt.

    http://blog.w2k.se/2010/08/nedersta-raden/
     
  17. Domino

    Domino Ny medlem

    Ni får gärna skjuta hål på vår kalkyl där vi summerar ett cert till ca 90.000kr

    http://www.flygklubben.nu/flygskolan/vad-kostar-ett-ppl

    Vi lägger gärna till priser vi missat om ni hjälper oss peka ut dem.

    Ex räknar vi med exakt 45 tim och jag ser att andra räknar med 47.
    Personligen hade jag knappt 45 tim när jag flög upp (men över 45 efter upplygningen)
     
  18. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag förstår de som ska gå vidare med CPL men i övrigt förstår jag inte varför man lägger dessa summor på ett flygcert när man kan ta ett UL cert för under 30 000 kr om man räknar med minimi tiden som det är gjort i PPL exemplet. en tredjedel av utbildningskostnaden billiga att hyra med prestanda som kör åttor runt pa28 och cessna. Visst man tappar en sittliatts och kan inte skola vidare mörker ir ava mm men då ska yterligare slantar upp och hur många går längre än basic
     
  19. Domino

    Domino Ny medlem

    Att gå in i ett för- och nackdelskrig mellan UL och PPL igen är lönlöst.

    UL är inte en billigare form av PPL.
    Det är något eget, precis som segelflyg har sitt, och ballongflyg osv.
    Man kan tillhöra flera typer av flyg, men det ena förtar inte det andra.

    Annars skulle UL-folket vara "alla som ville ha PPL men inte hade råd", och så är självklart inte fallet.

    UL är UL.
    PPL är PPL.
     
  20. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det ligger väl en del i det du säger Jekroth, men å andra sidan är det nog få PPL-are som INTE går vidare med ett mörkerbevis?
    Prisskillnaderna är inte heller så stora mellan en enkel normalklassad och en UL, och man får chansen att flyga uppdragsflyg. Men visst börjar tröskeln bli obehagligt hög för ett vanligt PPL.
     
Laddar...

Dela sidan