Vad kostar egentligen ett PPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Ricke, 18 Mars 2009.

  1. Zeta

    Zeta Medlem

    När jag fick intresse för flyg satsade jag på ett UL eftersom jag inte hade RÅD med ett PPL, men allt efter tiden gick bara ökade mitt intresse, vilket tvingade mig att kosta på ett PPL för att kunna utvecklas (behörigheter). Så jag håller absolut med det du säger!

    På min hemmabas (NAFK) kostar det 700/h att flyga UL och närmare 1300/h att flyga vår nyaste Cessna, så nog är det en prisskillnad alltid. ;)
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag är inte ute efter en Ul PPL debatt utan det blev ett spontant inlägg när jag såg kostnader långt över 100000 kr.
    Jag håller däremt inte med om att UL är någon annan grej jag ser inte någon större skilnad mellan UL och PPL i utnyttjandet att segelflyg har sin egen grej håller ja dock med om. min spontana reaktion kom sig av att vi skolar fram UL cert för snitteleven 30 000 kr och flyger en 2 år gammal Zephyr med cruise 120 kt för abbonemang 500 kr /mån och 360 kr/tim.
    visst jag saknar möjligheten att ta mörker men när jag tittar på vad denuppgraderingen skulle kosta i förhållande till utnyttjande så stannar jag på UL av rent ekonomiska skäl.

    viktigast är att vi flyger ine vad
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    En intressant aspekt som håller sig inom pris-diskussionen är hur det kommer utveckla sig mellan UL/PPL när det nya systemet kommer med LPL osv plus de nya instruktörs-reglerna.

    LPL är ju också begränsat men på lite andra sätt.

    Se tidigare tråd
    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=999&forumID=1

    Någon som vet när/om det är på gång?
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är väl inte långt kvar inna dom nya klasserna ska sjösättas enligt gällande tidsplan men ändå finns inget som är spikat att läsa, jag skulle inte bli förvånad om datumet flyttas fram igen.
    I det underlag som legat ute hitills tycker jag bara att det är synd att man inte släpper in UL bättre i tillgodoräknande av timmar samt sam loggning av timmar. Dagens UL teori är istort den samma som PPL flera klubbar kör PPL och UL ihop, och ett UL plan kräver mer än en PPL kärra av piloten. det är mycket lättare att gå från UL till PPL maskiner än tvärt om
     
  5. W2k

    W2k Medlem

    Att segelflyg är en helt egen grej håller jag fullständigt med om men UL verkar av många användas som just ett billigare alternativ till PPL. 3-axis flygplan som går under UL-B är väldigt lika lätta normalklassade flygplan, det är bara några kilo MTOW som avgör.

    Med detta sagt, när jag skrev min redogörelse för kostnaderna tittade jag bara på de ekonomiska aspekterna. Inte på hur mycket nytta eller nöje man har av den ena eller andra certifikattypen. För mig var UL aldrig ens något alternativ av rent subjektiva skäl.
     
Laddar...

Dela sidan