Vad skulle få dig att flyga mer?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 27 Oktober 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Säkert omöjligt att införa på grund av att många tycker att det är just en dum sak, mig själv inkluderad. Håller med dig om att det vore roligare att flyga om det hände lite mer på flygplatserna, men jag tror inte en sekund på tvångsmetoder. Jag får nog av måsten i arbetslivet, så jag vill definitivt inte ha dem på min fritid och i mitt hobbyutövande.
     
    • Ogillar Ogillar x 2
    • Håller med Håller med x 2
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ok, men då fortsätter jag väl att flyga utomlands då. För "Nån Annan" är uppenbarligen medlem i alla klubbar här i Sverige.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Men då vill du väl egentligen inte ha en klubb, utan ett eget flygplan och betala marknadsmässigt för alla tjänster? En av de viktigaste poängerna med en klubb är ju just att man genom att dela på arbete och utgifter kan hålla ned kostnaderna.
     
    • Håller med Håller med x 1
  4. control

    control Välkänd medlem

    Förstår inte riktigt hur "det hände lite mer på flygplatserna" har med obligatorisk "klubbvärd" och hålla ner kostnaderna att göra. Blir det mer aktiviteter och trevligare i klubbstugan för att det sitter en dittvingad funktionär där?

    Vill inte hänga ut någon klubb här på forumet men en som jag besöker rätt ofta har just detta system, inte blir det roligare att kliva in i den klubbstugan för att det där finns en dittvingad medlem som går omkring och fryser I den minst sagt svala stugan.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, tvång funkar nog inte. Det bästa vore om man kunde skapa incitament för att folk istället var där ute på helgerna av egen vilja.
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag skulle nog ganska säkert kunna påstå att 98% av alla landets flygklubbar är ideélla föreningar där driften är beroende av medlemmarnas olika insatser. Det verkar vara en vanlig åsikt att bara man betalar sin medlemsavgift så är det helt okej att bara nyttja hela anläggningen för den står ju där år efter år, med gräset klippt, flygplanen servade och stugan någorlunda användbar. Nu får jag polariserade åsikter om att klubbvärd/jour enbart handlar om tvångsarbete och något som inkräktar på den personliga friheten. Ni får ursäkta, men det gör mig förbannad. Tanken med klubbverksamhet är att man hjälps åt. Punkt. Sen att alla inte utför exakt samma arbete är givetvis helt okej. Men den enda anledningen till att det fortfarande fungerar på många klubbar är att det oftast finns en liten klick åldrande "entusiaster" som suckar över att papperskorgen i kökshörnan inte var tömd den här gången heller, men istället för att bara åka hem så tömmer man faktiskt den. Vill man prata om tvång så ja, jag kan köpa att medlemmar faktiskt kan tvingas utföra uppgifter i flygklubben, helt enkelt för att fördela arbetsbördan lite mer är att 10% av medlemmarna gör 100% av jobbet. En normalstor svensk klubb i de befolkade delarna av landet har mer än väl medlemmar för att en tvångskommenderad straffdag på klubben inte behöver infalla mer än 1 gång per sommar. Har man inte möjlighet, eller intresse att avsätta den tiden, ja, då anser jag att man kan köpa ett eget plan och stationera på affärsmässigt driven flygplats. Då kan vi se hur många som är kvar i den här "hobbyn" om 10-15 år.

    Blir det mer aktivitet på flygplatserna? Mitt inlägg handlade ju om att det blir roligare att flyga till andra platser om det finns någon där. Vi i Skåne är ett levande bevis på att detta fungerar, med våra "matflyin" 4 dagar i veckan sommartid. Hade klubbarna som driver dessa - Nordvästra Skåne, Hässleholm, Eslöv, Kristianstad - lagt ner, så garanterar jag att flygningen hade minskat i alla klubbarna runtomkring. Hela incitamentet till att vi gör detta är att det är kul att få besök, och det är kul att kunna besöka. Det är också rätt kul att få uppskattning, för det får man, för jobbet man gör på klubben. Ska vi bara mäta allt i pengar och mängden fri tid som man får över, då kan vi lägga ner.
     
    • Gillar Gillar x 4
  7. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Ett tips är ju att starta ett riktigt bra flygplatscafe/restaurang. Givetvis kan man inte leva på endast inflygande piloter, inte ens här i USA där det flygs mer, utan man måste lita på att vanliga kunder hittar dit. Ett bra exempel här där jag bor är på flygplatsen Camarillo. Där har en erfaren restaurangentreprenör startat Wayfarer Cafe som har blivit en destination i sig självt. Vid lunchtid får man vänta uppemot en timme på att få bord och tampas med både influgna piloter och vanligt folk som kommer långväga för att äta den goda maten. Jag skulle vilja påstå att nästan alla piloter i hela LA området flyger hit som destination just pga av restaurangen. Att man sen kan sitta utomhus och titta på flygplanen som landar och parkerar, hjälper ju såklart. Barnfamiljer älskar att gå hit och titta på flygplanen.

    Nåt sånt borde kunna funka i Sverige också. Visst, vintertid lite mindre aktivitet på flygandet såklart, men då får man lita på att ha robust icke-flygande kunder. Och det får man bara genom att ha bra mat.

    [​IMG]
     
    • Gillar Gillar x 4
  8. control

    control Välkänd medlem

    Bra att veta att jag inte är välkommen till någon klubb där du har inflytande... eller inte, ska flygandet fortsätta i detta land så behövs enligt mig alla typer av piloter :/ Ska man vara med i tre fyra flygklubbar, 2-3 andra föreningar, barnens 3-4 föreningar var, lokala vägföreningen osv. och alla "bara" kräver en dag per sommar så ja.... jag får inte ihop det. Och faktiskt, med tanke på all tid jag trots allt lagt och lägger ner ideellt totalt sett så skäms jag inte det minsta.
     
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag håller helt enkelt inte med. Det är inget man behöver bli förbannad för kan jag tycka. Det blir ett problem om det inte är tydligt att något sådant gäller såklart, eller om det gäller att vissa saker skall göras men en del skiter i det. Jag väljer dock hellre att betala mer för att slippa arbetet. Det har helt enkelt med att göra hur jag värderar min tid, och det verkar helt klart finnas fler som tänker såhär. Stämningen kan också bli bättre av att det inte finns ett tvång (eller än värre, ett underförstått men ej uttalat tvång) som gör att delar av klubben tittar snett på andra delar av klubben.

    Därmed inte sagt att inte gemensam respekt för delade resurser kan och bör råda. Planet fullt i splattade flugor efter flygning? Tvätta av. Använt egne headsets? Koppla in klubbens headsets efter flygning. Använt tallrickar i köket? Diska efter dig. Såklart att i många klubbar krävs arbete för att kunna hålla de priser man har, ja då är det så och det skall göras tydligt för nya medlemmar så får det vara en del av underlaget för att välja en klubb.

    Vill jag se mer klubbaktiviteter? Jomenvisst, men jag vill att folk annordnar dem och dyker upp på dem för att de vill göra det och har trevligt när de är där. Skulle det bli tal om att ha någon sorts sitt i klubbhuset-jour så skulle jag däremot tycka sämre om min klubb. Skulle det vara nog för att jag skulle sluta tvärt? Absolut inte.
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Du skriver ju själv att du lägger ner tid på ideellt arbete så nej, varför skulle du skämmas? Men det är märkligt att du i tidigare inlägg jämför ideellt arbete med tvång. Det är ju klart som fasen att alla har olika förutsättningar under olika tider i livet. Och nej, jag kräver inte att flygläraren i vår klubb som i stort arbetar ideéllt ska ställa upp och klippa gräs en gång i veckan. Problemet är att det är genomgående i denna tråd och i andra diskussioner att "man" ska skapa incitament, "klubben bör ordna" det, nån annan hela tiden. Tror inte att det är någon här som har skrivit "I min klubb såg jag till att vi...". Det är DU som är klubben. Det är ingen som tvingar dig att vara medlem i någon förening överhuvudtaget. Vill du att det ska ske mer i verksamheten så se till att ordna något. Den där stackaren som går och fryser i klubbstugan kanske skulle ta initiativ till att bättra på isoleringen istället för att bara konstatera att det är kallt?
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Men alla som inte arbetar ideellt skall skämmas?

    Det kan ju bero på att trådskaparen frågade just efter om det var något man själv eller klubben kunde ändra på...
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tycker nog att den som drar nytta av andras ideella arbete utan att bidra själv skall skämmas. Därmed inte sagt att alla skall bidra lika mycket hela tiden.
     
    • Håller med Håller med x 1
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Du får läsa in i det vad du själv vill. Vad jag vet är att klubben jag är ordförande för har ett litet, men bekvämt, kapital som gör att vi kan hyra in professionella till den typen av jobb som inte ska läggas på medlemmar - till exempel att sätta upp viltstängsel kring hela fältet, montera bättre belysning i hangaren, bygga traktorgarage med mera. Men den dan vi måste hyra in folk som ska göra "det dagliga", till exempel klippa gräset under sommaren, då är det kört för oss i den form som vi bedriver verksamheten idag, och troligen för merparten av medlemmarna då kostnaden blir enorm. Det står tydligt i vår medlemsansökan att vi är en idéell förening och att det förväntas att medlemmarna ska bidra till att verksamheten fungerar. Vill inte medlemmarna att vi ska driva våra sommaraktiviteter längre, så kommer vi att sluta med det. Så enkelt är det. Själv ställer jag upp för att jag tycker att det är givande. Vi har inga tvång överhuvudtaget, själv har jag tagit intitativet att schemalägga medlemmar på aktiviteter och sen presenterat detta för dem, och ingen har protesterat så att jag har hört det iallafall. Jag kan för egen del inte förstå hur man väljer att engagera sig i en idéell verksamhet om man anser att insatsen som krävs för att den ska fungera är ett tvång. Dock menar jag inte att alla ska sitta i styrelsen och gå på möten med kommunen och sådana saker som jag helst hade sluppit ifrån. Men nån måste göra det, och när jag ledsnar hoppas jag att det finns nån annan stackare som tar över.

    Har jag lyckats med att skapa mer flygande på klubben? Jag hoppas det iallafall. Efter 5 års envetet slit med att arrangera flygutbildning kan jag iallafall peka på att medlemsantalet hålls på en jämn nivå och flygtidsuttaget är ok. Nån annan får bevisa att jag har fel.
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Där håller jag med, men så beror det lite på vad man lägger för värdering i det där med att dra nytta av andras arbete. Jag vet klubbar (både flyg och annat) som förlorat medlemmar på grund av en kultur av att det riktas skam mot de som inte, av olika anledningar, medverkar på diverse ideella jobb som skall göras.Tappade medlemmar är dyrt för flygklubbar där flygtidsuttaget styr kostnader (vilket i sin tur verkar styra hur mycket varje person flyger).

    Låter lite motstridigt det där med att ni inte har något tvång om det står i medlemsansökan att det förväntas. Det låter som ett tvång (Skall man vara medlem så skall man hjälpa till med diverse arbeten inom klubben) och något som skulle få mig personligen att tänka över igen om din klubb är för mig. Det är definitivt inget som skulle motivera mig att flyga mer. Klart bra att det står med i medlemsansökan dock och att det görs klart vad som förväntas.

    Jag förstår inte den här upprördheten som verkar komma sig av att någon inte tycker att obligatoriska (obligatoriska är ett tvång...) jourdagar är något som skulle få dem att flyga mer.
     
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är inte jag som sätter likhetstecken mellan ideellt arbete och tvång.

    ...och eftersom du läser allt jag skriver bokstavligen: det är inte "min klubb", det är en förening i vilken jag är medlem, där medlemmarna har valt mig till styrelsens ordförande.
     
    Senast redigerad: 2 November 2016
  16. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nej ideellt arbete kräver att man gör det frivilligt, vilket utesluter tvång. Det är ju lite kärnan i hela problematiken jag ser med saker som obligatoriska jourdagar.
     
  17. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Arbete är också frivilligt. Det finns ingen skyldighet alls att ha ett jobb. Då får du massvis med fritid och slipper dessutom att betala en massa skatt. (y)

    Jag hoppas att ni alla har haft en trevlig stund för nu lämnar jag denna tråd oavsett hur den utvecklar sig...
     
  18. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jo precis, och arbeta väljer jag att göra för att tjäna pengar bl.a. Ser inte riktigt hur det relaterar till vad som får mig att vilja flyga mer och hur jag inte ser obligatoriska jourdagar som något som främjer det (av just den anledningen att jag väljer hobby för att slippa måsten)? Man väljer att tillbringa sin tid med olika saker för att nå olika mål.
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vi kommer inte längre i diskussionen om arbetsinsatser i föreningar verkar det som. Åter till huvudfrågeställningen "Finns det något som flygklubben eller du själv kan ändra på för att få dig att flyga mer?"

    Fredrik
    Moderator
     
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Det här med reseflygningar tror jag är en viktig del och givetvis inte något som klubben behöver rodda med helt själv. På Facebook finns det nu en grupp som behandlar just "Eskaderflygningar" där man så som jag tolkar det försöker samla alla som är intresserade att flyga till kontinenten. Det kanske vore något för Mälardalsregionen också där det finns många(men för få) flygfält och flygplan. Det behöver inte vara så himla uppstyrt, välj en destination och en dag som alla ska komma dit på. Ganska coolt när det dimper ner 10-20 flygplan från Sverige nånstans. :)
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan