Vad skulle få dig att flyga mer?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 27 Oktober 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    Mycket intressanta frågor som jag gärna svarar på, men tror vi startar en ny tråd ang diesel-kärror så vi kan fortsätta peppa piloter att flyga ;)

    Mitt förslag är att flyga till en outforskad närbelägen flygplats, tidsbestämt med någon bekant. Då får man tänka till på väder flygväg fält och procedurer. Enkelt i helhet men roligt. Tag med något ätbart tex lunch grillat och kaffe så blir det en riktig trevlig utflykt.
    Klurar precis på en flygtur till ny destination norröver med tältning där.
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Låter inte helt fel :)

    Förutom priset och räckvidd så hör man mycket från folk som flyger i Södra Europa och längre ner att det kan vara ett problem att få tag på annat bränsle än JET-A. Stor plus med JET-A om man är lite äventyrlig mao :)
     
  3. litens

    litens Aktiv medlem

    Svaret för mig är enkelt! Man flyger mer/mycket om man har ett användbart flygplan som man kan använda till det man vill göra utanför flyget.

    Dvs att man flyger när man ska göra något annat roligt, tex flyga till Sälen, Järpen (Åre) eller Hemavan osv för att åka skidor i februari-mars, flyg alltid när det är möjligt
    för att besöka släkt/svärföräldrar osv. Sätt dig aldrig i bilen för att köra mer än 1-1,5 timmar.

    Köp en andel i ett flygplan som passar det du vill göra, jag själv älskar sjöflyg, använder det både för skärgårdsliv, hälsa på släkt och göra fiske äventyr i fjällen.
    Gillar man att åka långt så är det enormt mycket lättsammare att göra det i något snabbt som går fort typ 140 knop och uppåt istället för 90-110.
    Köp en RV4-RV6, Lancair eller annat som går undan på riktigt med några flyg-bekanta så kan man göra fantastiskt trevliga helgturer med sin partner.

    Tricket för att flyga mycket är alltså att aldrig-aldrig-aldrig flyga för flygandets skull! Väv in det som ett transportmedel så tar det inte tid från familjeliv osv.

    Tänk ut och engagera dig i hur du ska ordna för dig så att din "flygplansflotta" passar dina intressen. Själv har jag ordnat tillgång till sjömaskin, en aerobatic maskin och en snabb resemaskin.

    Att tjata om lägre kostnad gör ingen nytta, det finns skärmflyg som är gratis när man köpt skärmen. En Trike kan man hitta för 30 000 kr som drar 13 liter i timmen och jag såg en Cassut som gör 160 knop för 24 liter i timmen som kostade 140 000 kr så det är bara att rätta mun efter magsäck.
     
    • Gillar Gillar x 4
    • Håller med Håller med x 1
  4. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    Jak kunde inte skrivit det bättre själv!! Och personligen har jag delmål med mina timmar tex. 100tim för skogsbrandflyg och bogsering, 150tim för hässlö PA32 6-sits, 200tim för HV-flyg och FFK och för dessa uppdrag behöver man ej betala för att få flyga(y) och flygningen får ett syfte.
    Det är stimulerande!
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om du tänker på avdrag för bränsleskatten vid skolning så redovisas det en gång i kvartalet.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Det där ser ut att vara priset utan skatt, eller har jag fel? Tänk på att man för privatflygning med Jet A-1 ska betala in skatten i efterhand, alltså tvärtom från hur det funkar med 100LL.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    IMG_3689.JPG Rätt och riktigt, skatten ska till
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ah, nej jag tänkte på just skatten som skall läggas på Jet A1 i efterhand. Som jag förstått säljs den skattefritt på de flesta ställen eftersom de flesta brukare är skattebefriade, men så måste man då som icke skattebefriad (privat nöjjesflygning) rapportera in förbrukning och betala sin skatt. När jag läste om det lät det himskans bökigt, så jag undrade om jag missförstått något, om det ändrat sig, eller om de (klubben) hade löst det på något fiffigt sätt.
     
  9. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    Skattesats som följer enl Hjelmco Oil:
    AVGAS (flygbensin) energiskatt 3:91 (3:91), koldioxidskatt 2:50 (2:51) och sammantaget 6:41 (6:42)

    JET-A1 (flygfotogen) energiskatt 2:172 (1:977), koldioxidskatt 3:093 (3:10) och sammantaget 5:265 (5:077)
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är just därför som det är väldigt viktigt att klubben lägger på skatt på bränslet och betalar in så att man inte riskerar att få en skattesmäll från helvetet i framtiden.
     
  11. litens

    litens Aktiv medlem

    Varför diskutera bränsleskatten? Det är ju bränsleskatt på allt annat bränsle, isåfall är det snarare det kommerciella flyget som borde betala skatt. Sätter jag mig på SAS till ett affärsmöt betalar jag nästan inget i skatt vilket missgynnar GA.

    Om ni flyttar till Dubai eller liknande slipper ni bränsleskatten, med tanke på att Stadsministern proklamerat att Sverige ska bli världens första fossilfria land så kan ni ödsla hur mycket tid ni vill på att prata bränsleskatt, den har kommit för att stanna och det enda sättet är att antingen har råd att betala vad det kostar eller flyga snåla flygplan vilket det finns gott om. Tex en Dynamic drar 0,8 liter per mil (dessutom flyger man fågelvägen så faktisk förbrukning per landmil blir ofta 20% lägre) i 110 knop.
     
    • Gillar Gillar x 3
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag uppfattade inte som att man diskuterade bränsleskattens vara eller icke vara på det sättet. Det som diskuterades var hur det hanterades i klubben. Det är bränslepriset för den typen av flygning som är det intressanta, ibland är det med skatt och ibland inte.

    Jag var/är orolig över att klubben inte skattar för sitt bränsle på rätt sätt.
     
    • Gillar Gillar x 4
  13. Swip

    Swip Medlem


    Medhåll till dig, Larcho. Läste om relevanta inlägg och har svårt att förstå hur frågorna om regelefterlevnad avseende skatt på JET-A1 kan tolkas som i närheten av politiska inlägg.

    Det är viktigt att man kan diskutera regelefterlevnad helt friställt från politik (frågan om reglernas vara eller icke vara). Politik är absolut viktigt, men min övertygelse är att var sak har sin plats.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. joma

    joma Medlem

    Mer spännande flygplan skulle nog få mig att flyga mer. Tiden med att flyga lokala VFR-rundor är över för längesedan och inget som lockar. För att göra mer reseflyg skulle man vilja ha ett bra utrustad flygplan.
    Flygklubbar är dock i många fall uppbyggda för att passa alla och det är lokala VFR-turer som är det primära.
    Ett delägarskap i ett flygplan hade varit intressant, då man skulle kunna styra mer själv.

    Sen skulle väl inte mer fritid direkt missgynna möjligheten till större flygtidsuttag.
     
  15. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Det där med att flyga utomlands som du skriver om är något jag har funderat över nu när jag försöker lära mig att flyga. Jag har kikat runt en del på forumet för att se om det är t ex någon som söker sällskap för att dela erfarenhet på t ex utlandsflygningar. Dock har jag fått uppfattningen att man hellre flyger själv eller på sin höjd håller sig till vänkretsen i klubben.
     
  16. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    När jag skolade i en tidigare klubb jobbade jag mycket på att få mina tidigare elever att klippa navelsträngen med hemma fältet. Jag försökte mata in att det inte är någon skilnad i flygning oavsett var du flyger, det handlar bara om att förbereda sig så man redan innan läst på t.ex. flygplatskort, lokala regler och gå igenom navigeringen o driftfärdplan ordentligt. Redan på planeringsstadiet hitta punkter på sträckan som är lätta att identifiera under färd.
    Avser man att flyga utomlands så börja använda Engelska redan tidigt på hemmaplan då kan man övergå till Svenska om det blir någon tveksamhet och så får du en vana att höra frasologin vilket underlättar om sändningen är av sämre kvalité, det kräver förstås att man då flyger in i kontrollerad luft.

    Jag förespråkade att man likt ringarna på vattnet kom längre och längre bort, att flyga utomlands är faktiskt inte svårare än att flyga på ett okänt fält i Sverige men det är viktigt att ta reda på eventuella skillnader i regelverket. jag har alltid ställt upp med råd och hjälp på min hemma klubb och det tror jag att andra lärare eller andra med erfarenhet också gör om man kommer med en ide till flygning.

    Det blir ganska naturligt att ta med någon innom närmaste kretsen då det är sällan man ger sig av med tomma säten. Men samtidigt så har jag gärna hakat på jag om någon annan frågat självklart i mån av tid men jag tycker det är ett bra tillfälle att öka kompetensen i klubben.
     
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Kanske dags för en "samåkningstråd"? :) @Jonas @Fredrik
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan