Vad tror ni om att skapa en Wiki inom ramen för Flygfyren?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 29 Augusti 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej allihopa!

    I ett brev som jag skickade ut till er innan semestern så berättade jag om att det nu pågår ett arbete med att migrera Flygfyrens nuvarande forum till ett nytt och mer flexibelt sådant.

    Denna process har i dagarna inletts och jag beräknar att det kommer ta ett par månader innan det arbetet är klart eftersom det är en hel del tekniska aspekter att reda ut. Som jag berättade tidigare så kommer jag fortlöpande hålla er underrättade om hur arbetet fortskrider.

    Nu var det inte forumet som denna tråd gällde utan huruvida det finns utrymme för en Wiki här på Flygfyren? Personligen känner jag, efter att ha gått igenom innehållet på forumet, att det finns en otroligt stor mängd samlad kunskap här på Flygfyren. Kunskap och erfarenheter som alla vi medlemmar tillsammans bidrar med. Jag kan känna att det finns information som är av sådan karaktär att det skulle kunna platsa i en så kallad Wiki, ett uppslagsverk, som är lättillgängligt och enkelt att använda.

    Det här är något som jag kom att tänka på samtidigt som jag påbörjade arbetet med att implementera ett nytt forum. Nu tänkte jag höra vad ni övriga har för syn på detta? Kan det vara något att satsa på?

    En Wiki på Flygfyren, det skulle kunna bli någon form av kunskapsbank där vi alla kan vara med och bidra med kunskap inom just vårat intresseområde.

    Jag slänger ut den här frågan. Kom gärna med förslag, idéer och tankar om detta!

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Halloj!

    Menar du att tex göra en helt ny html-sida som man kan söka förkortningar, ord m.m i?

    Eller menar du mer så som jag har tipsat dig via PM om att man kan hålla musen över kluriga ord så kommer det en förklaring?


    Egentligen spelar det ingen roll för mig, mer än att det skulle vara fruktansvärt nyttigt och lärorikt för mig att kunna slå upp ord på webben.

    Tycker idén är lysande, men å andra sidan borde du göra denna tråd "osynlig" för icke-medlemmar då de kan finnas snokare som stjäl idén innan du har utfört den! :unsure
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Toppenidé! Jag har själv gått i de tankarna att skapa en FlygWiki om jag någon gång får tid. Kul att du funderar på det. Jag hade gärna velat ha tillgång till en FlygWiki under PPL-teorikursen (och gärna framöver som referens). Kul om man kunde bygga upp en wiki som innehåller PPL-ämnen och vidare kanske till CPL-nivå. Hittade bla lite info om aerodynamik på wikipedia och den infon var jag glad för.

    Frågan är om man ska bygga en egen wiki för det här eller använda wikipedia? Wikipediamotorn finns som opensource om man inte vill göra en egen implementation (vilket inte behöver vara så komplicerat göra själv om man är programmerare). Men om man ska lägga upp en isolerad wiki ju också en fråga att fundera över -fördelar med Wikipedia är bla alla korsreferenser man kan göra och att "alla äger" informationen. En isolerad kanske är roligast att engagera sig i då informationen blir lite mer överskådlig. Viktigast är ju att folk är villiga att bidra med information till Wikin. Ett alternativ om är ju oxo att man har en länk från flygfyren till någon referensida på Wikipedia och börja bygga upp info därifrån, men som sagt kanske inte lika kul.

    Jonas
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag ser framför mig att det blir som en sorts kunskap- och erfarenhetsbank. I en Wiki är det kanske mer erfarenhet iblandat än vad som är fallet i rena faktaböcker som används vid teoristudierna.

    Tanken jag är inne på är att göra en lokal Wiki för Flygfyren som Flygfyrens medlemmar tillsammans kan utveckla och fylla med information och erfarenheter enligt någon form av grundstruktur. Mina tankar är än så länge på ett väldigt övergripande plan, det vill säga, jag har inte låst mig för en viss lösning utan undersöker detta helt förutsättningslöst.

    Jonas, kände du till en bra Wiki-motor, opensource? Jag har en som jag sneglar på nu som verkar vettig.

    Mvh
    Fredrik
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Fakkah, detta är något som du och jag har diskuterat tidigare och en visa-förklaring-till-förkortningar-funktion skulle kunna bli en spinn-off-effekt av en Wiki.

    Jag är inte ett dugg orolig för att någon ska stjäla idén. Wikiteknologin är ju inte på något sätt ny. Den har ju funnits ett tag nu och mig veterligen har det inte dykt upp någon svensk flygWiki på nätet.

    Vad någon annan gör är i det här fallet ointressant för vår del. En Wiki blir heller inte bättre än den kunskap och erfarenhet som finns hos oss tillsammans. Dessa två huvudingredienser vet jag att det finns gott om på forumet! Chansen att lyckas åstadkomma något bra är överhängande! ;)

    Cheers!

    /F
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Wikipedias source går under GPL. Kolla in nedanstående länk. Har kollat på några andra men kommer inte ihåg dem på rak arm. Men en PHP/MySQL baserad som Wikipedia bygger på borde väl vara intressant för dig?

    http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki

    För övrigt så är dina argument för en lokal Wiki helt ok.

    Jonas
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det här är precis den Wiki som jag har haft under lupp ett tag nu för utvärdera hur den skulle kunna implementeras i den kommande forumlösningen!
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Coolt! Lycka till med nya versionen av flygfyren. Antar att du har mycket jobb framför dig!

    Jonas
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det är bara förnamnet på den arbetsinsats som detta kommer kräva :e Men, kul det ska det bli, att få göra någonting bra ännu bättre!

    Tack för din lyckönskning. Det behöver jag!

    Mvh
    Fredrik
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Möjligheten att utnyttja korsreferenser ökar ju i takt med att Flygfyrens Wiki växer. Vidare är jag av den uppfattningen att en sådan här Wiki bör ha sitt ursprung i de diskussioner som vi har fört på forumet samt i de erfarenheter vi tillsammans har samlat på oss. Informationen blir ju på så sätt mer "personlig" för våran egen del eftersom det är ett resultat av medlemmarnas syn på saker och ting.

    Tack för ditt helhjärtade stöd! :)
     
  12. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Instämmer med föregående talare !
    Ursäkta om jag citerar formuleringen men jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

    MVH
    Håkan
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack Håkan!
     
  14. LeonL

    LeonL Medlem

    Definitivt något som är värt att prova! Kul att Flygfyren också försöker sig på Web2.0!
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Mjukvaran för den "nya" plattformen är spikad. Nu handlar de om att implementera och smälta samman två olika system med varandra vilket kommer att bli ett grannlaga arbete. Dock ser jag detta som en rolig utmaning för jag vet att det kommer bli bra när det väl är klart!

    Mvh
    Fredrik
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Airborne again
    Svar:
    0
    Visningar:
    716
  2. Jonas
    Svar:
    0
    Visningar:
    1,241

Dela sidan