Val av flytväst?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av mrflygare83, 10 September 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Jag tänkte införskaffa 1-2 st flytvästar just för lite längre flygningar över vatten.
    Är det någon som har tips på vilken typ som är bäst? Någon slimmad vanlig variant eller uppblåsbara? Hur skulle en uppblåsbar flytväst fungera vid en nödlandning i vatten, att man kommer ur planet på ett smidigt sätt tänker jag på nu.

    Förslag/input/egna lösningar tas tacksamt emot!
     
  2. C42

    C42 Medlem

    Jag skulle välja en väst med manuell utlösning för att minska risken att bli fastsittande i ett flygplan under vatten (där västen blåst upp sig automatiskt).
    Fråga till övriga: Vilka specifikationer gäller för flytväst för bruk i flygplan vid privatflygning? Godkännande? Av vem? Enligt vilken standard?
     
  3. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Jag googlade på detta tidigare och hittade följande:
    LFS 2007:58 Serie OPS
    29 § Varje enmotorigt landflygplan skall, vid start och landning över vatten samt vid flygning över vatten då land inte med säkerhet kan uppnås genom glidflykt med stoppad motor, vara försett med en flytväst för varje person ombord, vilken skall vara lätt åtkomlig från vederbörandes sittplats.

    Står dock inte vilken typ av flytväst, därav grundfrågan.
     
  4. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

  5. C42

    C42 Medlem

    Jag har sett samma text. Men i flygsammanhang finns det alltid en massa folk som säger att saker skall vara GODKÄNDA, utan att ange hur, var och av vem.
    På KSAB:s sidor kan man läsa att den väst som de säljer inte är godkänd för kommersiellt flyg, bara privatflyg. Och då undrar jag - hur går detta till?
     
  6. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Vi har också Baltic Winner 150 men jag tycker inte de är lika smidiga och gedigna på nåt sätt. Har inte provat någon av dem i uppblåst läge.
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag köpte 2 st till klubben från Mendelsshon för något år sen, Frakten var ett problem !!!. Dessa flytvästar som vi ska ha runt halsen när vi flyger ansågs inte säkra nog att skicka med flyg, dom fick skickas med båt. Sen låg de på åkeriet som inte heller fick hantera dessa farliga kolsyrepatroner det slutade med att jag hämtade dom på terminalen. Det roliga var att dessa flytvästar tillverkas i Sverige men var billigare att skicka efter från UK. Jag tror att det är samma flytväst som Clas Olsson nu säljer samma pris också.799 kr
     
  8. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Man kanske bör tänka till innan man väljer upplåsbar väst. Ett krav för sjögodkända västar är att de ska klara att vända en medvetslös person iklädd endast badbyxor/baddräkt!? Med kläder på är det inte många västar som fixar det. Läs nedan:

    http://www.batliv.se/article.asp?newsid=6190#.Ui8nZZNvmpo

    Hurvida kraven är annorlunda på flygsidan vet jag dock inte.
     
  9. C42

    C42 Medlem

    Vi köpte från Biltema till våra ultralätta flygplan. Men den har gått ur sortimentet. Tyvärr är Julas väst automatisk.
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Flytvästar som används vid flygning måste vara bekväma, utan skarpa kanter som får piloter+pax att låta dem ligga i bagaget. Många är de som varit med om nödlandningar som säger att det du inte har på dig vid nedslaget kommer du inte heller att använda.
     
  11. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Är det nån som har testat att flyga i flytdräkt, en sån där överlevnadsoverall? Skulle det funka? Jag tänker tex flygning till Visby på vintern över öppet vatten...
     
  12. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Vid all havsövervakning i FFK:s regi har man både flytväst och överlevnadsdräkt påtagen. (+ livflotte i baksits).
    Overallen är lite klumpig men det funkar rätt bra.
     
  13. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Manuellt uppblåsbar väst känns ju som förstahandsalternativet eftersom man måste räkna med att man ska ta sig ur planet när det är under vatten.
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har gjort tre-fyratimmarsflygningar med överlevnadsdräkt. (Över Nordsjön mellan Norge och Skottland.) Den är klumpig att ta av och på men när man väl sitter i flygplanet så fungerar det bra.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...
Liknande trådar
  1. mickew
    Svar:
    0
    Visningar:
    628
  2. Jonas
    Svar:
    13
    Visningar:
    2,433

Dela sidan