Varför inga TBM:er?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Nertus, 22 Mars 2010.

  1. Nertus

    Nertus Ny medlem

    Hej, detta är mitt första inlägg och jag hittade inte något solklart forum för det så det får hamna här. Moderator får flytta det dit där den hör hemma ifall han/hon så anser det lämpligt.

    Saken är den att jag sedan en tid tillbaka sökt svenskregistrerade TBM:er men gått bet och undrar nu om det finns något praktiskt skäl till detta.

    Är det möjligen så illa pinkat att Transportstyrelsen i sin iver att göra allt svårt och dyrt har satt konstruktiva käppar i det veritabla hjulet, för import av dylik maskin till Sverige?
    Inget skulle vara mig mer främmande än att ifrågasätta dessa säkert med stringens och kraftfull hävd isåfall lagliga om än för vanligt folk ofattbara beslut.

    Nej skämt å sido: finns det någon annan anledning än rent ekonomisk som jag inte känner till, varför dessa i mina ögon ytterst vackra fåglar inte återfinns i vår svenska fauna?

    Hur är det med förbudet (jag antar att det är gällande) för enmotoriga kommersiella lufttransporter; kan det ha något med saken att göra?
    MVH Undertecknad
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Vi skall nog vara tacksamma för att det inte finns några kända TBM:er i svenskt luftrum. För det var väl "Tactical Ballistic Missile" som du pratar om? Enmotorig och svår att få certifierad, det stämmer ju perfekt. ;)

    Jag antar dock att du menar Socata:s TMB-700 och -850. Båda dessa är EASA-certifierade och det finns nog inga som helst hinder att registrera dem i Sverige så vitt jag vet. Däremot kan det ju finnas brist på kunder i Sverige.
     
  3. SierraEchoFred

    SierraEchoFred Ny medlem

    Det är förbaskat bra flygplan, TBM 700 och -850, som för klassen kan ta sig ner/upp på små (gräs)fält. Det gör dem också förhållandevis eftertraktade och därmed dyra...och där tror jag att anledningen till att vi inte sett någon TBM på SE-reg.

    Men är du sugen så är ju TBM 700 OH-KJJ up for sale‏: http://www.planecheck.com?ent=da&id=13221 :)
     
  4. Nertus

    Nertus Ny medlem

    Mjae, det är tyvärr en 700:a. Hade det varit en 850 hade jag givetvis slagit till direkt..:tup

    Nåväl, jag hade väl i åtanke priset när jag skrev inlägget men funderade ifall det kunde bero på något legislativt dilemma.
    Det är väl bara att acceptera att vi inte har några kunder i Sverige som är tillräckligt burgna för slik fågel. Eller vill ha franska flygetyg...
     
Laddar...

Dela sidan