Varför man inte ska kompisflyga utan mycket god uppsikt.

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av litens, 18 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. litens

    litens Aktiv medlem

    Alla överlevde men en stunds tankspriddhet när man kompisflyger kan få detta resultat.

     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det där var riktigt otäckt.
     
  3. litens

    litens Aktiv medlem


    Ja den är fruktansvärd, fy fasen vad man blir orolig för krock i luften, de är verkligen i bådas döda vinkel.

    Man blir inte jättesugen att lite slarvigt kompisflyga eller formationsflyga för tajt. Finns en plats i Sverige där jag är orolig för en midair, det är korridoren av okontrollerad luft mellan Bromma och Arlanda är det fortfarande trots Barkarby och Brommas nedläggning av GA är mycket trafik som kläms ihop på 1000-1200 fot och några kilometer i bredd.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag håller med om att korridoren mellan Arlanda och Bromma är lite otäck. Man var alltid på helspänn när man skulle in till Barkaby....
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag flyger ganska ofta i korridoren. Har hittills inte mött någon, men det är lite lurigt med vilken frekvens man ska ligga på för att maximera sina möjligheter att kommunicera. Jag brukar oftast ha Bromma TWR inställd, utom när jag närmar mig Frölunda då jag rattar in deras frekvens
     
  6. litens

    litens Aktiv medlem


    Precis det är lite rörigt, det är många som har anledning att flyga där, tycker jag möter trafik ganska ofta där. Finns en myriad av frekvenser att välja bland. Inget stort problem men jag vill nog påstå att det är en "hotspot" för vfr trafik iallafall för sådan trafik som inte är samordnad på gemensam frekvens osv, bara att hålla mycket god uppsikt och komma ihåg väljningsregler.
     
Laddar...

Dela sidan