Varför minskar fritidsflygandet?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Hans Rönnevall, 1 Februari 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 21 medlemmar.
  1. Dunder

    Dunder Ny medlem


    Först kring din kommentar kring år 2020. TS har gått ut med fakta kring antalet certifikat 2020. Om du tittar på min bild så ser du att antal flygtimmar är från 2019. Flygtiden för 2020 kommer förhoppningsvis strax efter årets slut. Dock är 2019 en tillräckligt bra indikator åt vilket håll vi är på väg, skulle själv gissa att vi flyger mindre 2020 jämfört mot 2019 men vi vet vi med säkerhet efter årsslutet.

    Sedan håller jag helt med att vi behöver mer fakta och det är kul när fler börjar intressera sig för vad som sker. Är övertygad att när vi verkligen förstår vår situation så kommer vi att hitta lösningar. Därför är jag lite förvånad själv att vi idag inte har mer fakta enkelt tillgänglig i en bransch som är som har mätt flygandet under en mycket lång tid.

    Vad gäller din kommentar kring att mäta antalet "nya certifikat per år" så tycker jag också att det hade det varit riktigt intressant att förstå om man kan se någon trend. Detta utesluter inte vikten i att förstå helheten då medlemsavgiften från fullvärdiga medlemmar är en betydande intäktskälla för klubbarna. (antar att om du slutar flyga så lämnar man klubben helt eller blir stödmedlem). Slutsats, vi måste få upp totalt antal piloter och det betyder i praktiken att vi behöver fler nya piloter än de som lämnar. Och vi borde ha data tillgängligt för båda delarna.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Såg denna YouTube video som diskutera varför privatflygandet minskar i Storbritannien. Finns en hel del saker man känner igen i resonemanget.

     
Laddar...

Dela sidan