Variation - tecken?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Fredde, 11 November 2007.

  1. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Att sätta tecken på variationen är, enligt min uppfattning, gravt fel och ställer bara till förvirring. Det är bättre att bara ange grader öst eller väst.

    Skall man dock sätta tecken så är det för mig logiskt att sätta tecken i enlighet hur man räknar. I allmänhet går man från kartan till kompassen, d v s "jag vill ditåt så därför behöver jag styra kurs...".

    I PPL-teorin sätter de dock för det första tecken och för det andra föreslår de en teckenkonvention som är tvärtom, d v s kompassen till kartan. "Jag läser nu xxx på kompassen, alltså är min sanna kurs..."

    Jag letar förgäves efter officiellt definierade teckenkonventioner för missvisningen. Har någon sett något i den stilen?

    Resten av flygvärlden tycks, precis som mig, anse att det är logiskt att gå från kartan till kompassen. "West is best (addera för MH vid västlig variation), east is least (subtrahera vid östlig)".

    Kan någon förklara varför man i PPL-teorin gör tvärtom? Görs det på samma sätt någon annanstans än här?

    Mvh,
    /Fredrik
     
  2. Knorren

    Knorren Medlem

    Tur att man bara flyger i norden/skandinavien så man slipper det där....
    Sedan certet bärgades har jag aldrig räknat med varken Dev eller Var, för i praktiken så är det rätt meningslöst med någon grad hit eller dit tycker jag. Vindarna är ju sälla så exakta som man räknat med på marken innan start. Däremot finns det platser på jorden där det är högst relevant att man måste räkna,
    Tacka vet jag D--> och/eller tummen mitt i spåret, då blir det oftast rätt!
     
  3. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Vi har mellan 14 och 15 grader här i södra Kalifornien :p
     
  4. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Här har vi nollgradigt och snöglopp... hur kan du frivilligt missa det? ;)
     
  5. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Nu handlade det ju om magnetisk variation och inte temperatur...
     
  6. Feffe

    Feffe Ny medlem

    Hej

    Jag vet inte vad den officiella versionen är, men här är ett tips på hur jag brukar tänka och det fungerar för mig.

    Egentligen är det 2 frågor: Vilket tecken har variationen eller deviationen i sig självt och hur skall detta tecken appliceras på omräkningarna.

    För den första frågan kan man tänka sig en kompassros. Grundriktningen är rakt norrut, dvs kurs 000. Om man nu gör en östlig avvikelse från detta blir den positiv, eftersom kompassrosens gradering har ökande nummer för en östlig avvikelse från norr. På samma sätt blir en västlig avvikelse negativ eftersom graderingen på kompassrosen ser ut så (i och för sig går man från t ex 000 till t ex 355, men man kan lika gärna tänka att 355 är samma som -5). Alltså blir en östlig variation eller deviation positiv och en västlig negativ.

    OK, nu till andra frågan. Vilket tecken skall jag använda i beräkningarna? Om man tänker att kartan, dvs true är "rätt" och att variation och deviation är exempel på "fel" kan man ha följande minnesregel: Rätt kurs till FEL kurs skall ha FEL tecken. På samma sätt, fel kurs till RÄTT kurs skall ha RÄTT tecken.

    Alltså om jag går från rätt till FEL (till exempel från true (karta) till fel (magnetisk, med variation) skall jag ha FEL tecken alltså tvärtom mot vad jag sa i förr-förra stycket stycket. På liknande sätt från fel kurs (magnetisk) till RÄTT kurs (true från kartan) ger RÄTT tecken alltså samma tecken som i förr-förra stycket.

    Förvirrat? Kanske det, men dessa bilder/minnesregler funkar för mig.
     
  7. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Och än en gång är det bevisat att jag är en snål typ som inte delar min (så kallade?) humor med någon... :)

    För kursändringar är det givet och får anses som officiellt. Det är nog inte otroligt att det är precis som du beskriver de som skrev boken har tänkt. Personligen tycker jag, som sagt, att det är bakvänt men det som fungerar för en individ fungerar.

    Jag tycker dock inte att en bok som skrivits för att vara halvofficiell kurslitteratur bör definiera egna teckenkonventioner utan att kunna stödja sig på någon officiell standard, och framförallt inte utan att redogöra varför man valt just den teckenkonventionen.

    Nöjer mig där med att konstatera att det nog helt enkelt inte finns något mer bakom. Lägger på minnet att de förespråkar att göra tvärtom för den skull det dyker upp på provet, och sedan är "west best" igen.
     
  8. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Den enklaste förklaring till hur det hela hänger ihop angående var/dev tycker jag helt enkelt är:

    Östligt definieras som +, västligt definieras som - (helt logiskt)

    Östlig variation: Magnetisk nord ligger Öst om True north (vad heter det på svenska??)

    Västlig variation: Magnetisk nord ligger Väst om True north


    Östlig deviation: Compassens nord ligger Öst om den magnetiska nordpolen.

    osv...


    egentligen är det ju inte bakvänt, men detta innebär ju att t.ex. östlig deviation innebär att man skall hålla mindre gradtal på kompassen för att bibehålla korrekt track fastän att teknet för deviation är positivt

    tänker jag rätt?? hoppas det klarnar!
     
  9. LeonL

    LeonL Medlem

    Jag tror att det som gör det förvirrande är att man gör olika saker med variationen beroende på om man får från en viss nord till en annan nord.

    Exempelvis om du har en variation på +3 (ostlig). Om du går från en magnetisk bäring 090 till en rättvisande bäring så gör du som tecknet visar, det vill säga lägga på 3 grader (=093). Går du däremot från rättvisande nord till magnetisk nord så är det helt plötsligt tvärtom, ett ganska ologiskt resonemang som är ungefär "eftersom det står plus så ska du ta minus" (=087).

    Tacka vet jag TvarMdevC/TWHRbB-tabellen med tillhörande pilar. :p
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Det finns inga problem i världen-vi människor skapar de.
    Alltid.

    Jag har i allafall aldrig haft problem med variation.

    Bara ett enkel exempel:

    Svensk vintertid är UTC + 1 timme.
    Om man vill veta UTC när klockan visar 10:00 i Sverige.

    Hur gör man?

    mvh /TOC :)
     
  11. OsPi

    OsPi Banned

    Variation east, magnetic least. Variation west, magnetic best.

    Enkelt att komma ihåg och så slipper man (nästan) tänka när man har variations-problem.
     
  12. FL95

    FL95 Medlem

    Lite klargörande verkar krävas i detta ämne...

    Valet av tecken i variation och deviation kommer av hur man skall räkna för att kompensera det kompassen visar.
    Alltså säg att kompassen visar en kurs (CH) 270 grader. För den aktuella kursen läser man av deviationen från deviationstabellen vilket t ex kan vara +3 grader.
    Detta ger att magnetisk kurs (MH) är 270 + 3 = 273 grader. (Inget teckenbyte alltså)
    Vidare så flyger vi i ett område med variationen + 2 (+ = ostlig per definition) grader, detta ger då rättvisande kurs (TH) 273 + 2 = 275 grader.

    Om man nu vill räkna på andra hållet, alltså från rättvisande kurs till kompasskurs så måste man ju subtrahera variationen och deviationen istället, därav teckenbytet. Det är bara enkel matematik.

    Dessutom, om man har kursgyro i sitt flygplan så behöver man ju bara bry sig om deviationen vid inställning av gyrot vilket sedan visar magnetisk kurs hela tiden (tänk bara på att gyrovandringen inte är försumbar).

    Mitt tips annars är att lära sig "lathunden" som finns beskriven i KSABs navigationsbok utantill (genom att t ex rita upp den några gånger).

    /Daniel
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    Japp,enkel matematik.

    Därav exempel om UTC -lokaltid och vice versa. :laugh

    mvh /TOC
     
  14. Domino

    Domino Ny medlem

    Efter alla förklaringar så blev det ännu krångligare :)

    Som föregående talare använder jag lathunden med stödramsan

    "TV Makes Dumb Child"

    T
    v
    M
    d
    C


    Som elev räknar jag ut mina CH slaviskt och exakt i planeringen för att sedan ändå svajja runt pga av överbelastning och opålitliga vindar ;)
     
  15. Ejvind

    Ejvind Medlem

    jag skulle nog ändå vilja hävda att valet av tecknen inte alls har att göra med vad vi måste göra för att korrigera det kompassen visar, även om så nu råkar vara fallet.

    jag vill mena att den kogiska kopplingen till varför vi kallar deviationen för östlig/västlig och +/- helt enkelt kommer från att kompassens nordända kommer vrida sig åt öst, vid östlig deviation/variation samt väst vid västlig deviation/variation...

    om vi nu t.ex. flyger med konstant TT och råkar ut för t.ex östlig variation kommer detta leda till att vi ser ett lägre gradtal på kompassen men det är ju bara en bieffekt av att kompass-nordändan har vridigt sig åt öst.

    för nu var ju frågan varför man har definierat tecknen på variation/ deviation som man gjort och inte hur man gör för att räkna fram det på enklaste sätt
     
  16. TOC

    TOC Ny medlem


    Måste erkänna,hänger inte med! :q


    mvh /TOC
     
  17. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Lärde mig precis den genom en ramsa.

    T

    M

    C
    *VAR sätter jag DEVIATIONEN*

    TWHRbB
    Thrue Women Have Rubber Boobs :tupX2
     
  18. TOC

    TOC Ny medlem

    Fredde,angående definitioner

    Jag hittar på mina gamla (1970 ) pärmar från merimieskoulu,Helsinki.

    Missvisning är lika med vinkelskilnaden mellan jordens magnetfält och meridianen,samma skilnad som mellan norr på kompassen och norr i kartan.

    Om ostlig (+) och om västlig(-)

    Om ostlig visar kompassen för mycke----dra av---blir rätt.

    Om officielt eller inte,vet ej

    mvh /TOC
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem

  20. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Det har varit en lång tråd med många kunniga deltagare, och ingen som är av annan åsikt än att tecknet beror på vilket håll man räknar åt.

    Jag drar alltså slutsatserna att
    1) Någon officiell teckenkonvention inte finns.
    2) Den som försöker hävda någon sorts konvention endast försöker upphöja sin egen preferens till objektiv sanning.

    Dessutom är jag så fräck att jag markerar denna min sammanfattning som det accepterade svaret på tråden så att den formellt kan anses vara avslutad. :)

    Tack till alla som skrev inlägg!
    /Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan