Vart kan jag finna navdata?

Diskussion i '060 Navigation' startad av piloten, 17 Januari 2009.

  1. piloten

    piloten Medlem

    Jag håller på med en flightplanner application och behöver data för sverige TMA, CTR osv. Alltså kordinater för att skapa dessa vektorer som en overlay på kartan.

    Någon som vet vem som tillhandahar denna information och kostar den något?
     
  2. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Det finns helt gratis i AIPn

    http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjansten/FPC/IAIP/

    Lycka till!
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag är i samma situation som du. (Kanske samarbete kan vara värdefullt?) Jag vill lägga in en fullständig databas i ALLANAV-programmet. Problemet med AIP på nätet är att man valt att skydda de aktuella sidorna. Att skriva av texten manuellt är alltför tidsödande, samtidigt som det bäddar för fel. Jag har påpekat för Luftis det korkade i att förse sidorna med sådant skydd, men det örat har de inte lyssnat på.

    Så jag har varit tvungen att hacka för att extrahera informationen. Den proceduren är tyvärr inte helt tillförlitlig, så jag har också prototypen till ett program som söker efter fel som har uppkommit, så att de kan korrigeras.

    Just nu söker jag efter någon effektivare hackningsmetod, så att de flesta felen elimineras. Har någon annan arbetat med problemet, så hör gärna av er.

    Hälsningar/Allan
     
  4. piloten

    piloten Medlem

    Men om man tittar på tex. Flight simulator så finns ju all sådan data med. Den har de väl knappast matat in själva? Borde finnas en databas att tillgå tycker man?
    :q
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Visst finns det. De stora tillverkarna, t.ex. Jeppesen har egen uppbyggnad av databaser, som man kan få köpa för väl tilltagna belopp. De har avdelningar, som ägnar sig åt att läsa in data från luftfartsmyndigheter världen runt. Hur de uppdaterar nu vet jag inte, men tidigare var det fråga om prenumeration på AIP etc och sedan manuell imatning.

    Min kommentar gällde policyn att skydda AIP på nätet. Enligt min mening är det väldigt dumt att kopieringsskydda material som är offentlig handling. Det är inte direkt befrämjande för säkerheten heller.

    Hälsningar/Allan
     
  6. Stefan W

    Stefan W Ny medlem

    Här finns data från eurocontrol: http://www.eurocontrol.int/ead/public/standard_page/EAD_Basic.html

    TMA, CTR och R-områden kommer därifrån till http://www.lfk.se/flygning/planering/v2/

    Lätt att skapa en rapport för t.ex. alla kontrollzoner i sverige i XML-format.

    Övriga navdata kommer från. http://data.x-plane.com/ Men tanken är att fasa över till eurocontrol om man får, har inte läst det finstilta.
     
  7. pejron

    pejron Ny medlem

    Spännande! Vad blir det för applikation om man får fråga?
     
  8. piloten

    piloten Medlem

    En gratistjänst som skall vara tillgänglig för alla som behöver färdplanera. Tanken är att man skall kunna lagra sina flygplansindivider osv. Skall se över möjligheterna att lägga en Overlay med riktiga flygkartor också.
     
  9. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Stefan, Tack för informationen :tupX2
    Jag är redan registrerad användare hos EAD, men hade inte observerat att det gick att skapa rapporter. Med de här verktygen blir ju skapandet av databaser och och underhållandet av dem en ren trivialitet.

    Hälsningar/Allan
     
  10. Stefan W

    Stefan W Ny medlem

    Tyvärr får man ju inte använda datan till något vettigt. Inte utan något avtal i alla fall.

    "Copying of the materials in RAM or other temporary storage device necessary for the browsing of the EAD web site, is authorised. Reproduction is authorised for personal use only. All other uses are strictly prohibited."
     
  11. BamBam

    BamBam Ny medlem


    Hah, jag har varit med och bidragit till informationen där.

    Lycka till med projektet, hoppas den kommer att fungera med iPhone!
     
  12. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Här befinner man sig i någon sorts juridisk gråzon. Vad gäller svenska data så är de offentlig handling, och ingen kan hindra att de görs offentliga, efterom de inte är hemligstämplade.

    När det gäller övriga EU medger ju lagarna ofta inte samma offentlighet. Men om man samlar in data och sedan redigerar dem, t.ex. kombinerar med annan information, torde detta kunna betraktas som ett självständigt litterärt verk och därmed vara oåtkomligt. Dessutom är det omöjligt att tala om varifrån dessa data kommer. För att ta ett exempel så är en flygplats läge oberoende av vem som talar om positionen.

    Hälsningar/Allan
     
Laddar...

Dela sidan