Vart tar Stockholmspiloterna vägen?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Spacemani, 14 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Tullinge lades ner för rätt många år sedan nu, lika så Barkarby som fick ta emot mycket av Tullinges verksamhet och nu sista knivhugget av Swedavia gällande Bromma (vet dock inte hur SFK ser på saken).

    Misstänker att vi fått en del pilot-bortfall i alla tre stegen, vilket är riktigt tråkigt.

    Själv fick jag min första flygning i 10-års present på Tullinge F18 i en härlig PA28 (SE-KHP).
    Drömmen var klar. 10 år senare började det bli dags, men då började det bli körigt med flygfält så det lades på is i några år. Sedan 2011 kunde jag inte längre motstå flygets frestelse och tog mitt PPL.
    Idag flyger jag på Trosa Flygklubb, ca 45 minuter bort, väl på väg känns det inte som några konstigheter och helt klart värt för några timmar på klubben med flygning :joyful:

    Men ni/de, likt mig, som vägrar lägga flyget åt sidan, vart flyger ni?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Från privatfält, eller Frölunda.
    Hälsar på i Trosa ibland om jag har vägarna förbi.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag har valt att fly till Hässlö flygförening, dvs Västerås. Främst för att föreningen har en DA40, men det finns fler skäl: klubben är stor och väl fungerande, flygplatsen är "stor" vilket jag trivs på (belagd bana, torn etc), och det finns diverse annat kul i området (bla. ett mycket fint museum, samt flyggymnasiet där min en av mina kompisar har jobbat). Jag kan varmt rekommendera klubben till andra vilsna stockholmare.

    Eftersom situationen i Stockholm urartat till att man måste sätta sig i bilen för att flyga, så blir det mesta inom 1h ganska likvärdigt. Då tycker jag att Västerås är ett bra alternativ. Stan är dessutom stor, så det finns utrymme för att syssla med annat också (t.ex lämpa av sambon i stan för att shoppa medan jag tragglar sidvindslandningar ;)).
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vi har fått en del nya medlemmar till Tekniska Högskolans Flygklubb på sistone. Vi håller till på Skå-Edeby vilket är jämförelsevis nära stan.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Började på Tullinge, följde med till Barkarby. Nu flyger jag från ESOW, ESSU, ESSZ och ESSE. Det är surt att oftast spendera väl över 2 timmar i bilen för att få flyga en sväng...
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hur funkar det där ute nu på vintern?
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det brukar vara en kort period på hösten och en på våren då fältet blir lite för mjukt, men i övrigt är det inga problem. Fältet plogas av flygplatsföreningen och hade öppet i vintras när det var mycket snö.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Använder ni bara 11-29 eller används även 03-21 på Skå-Edeby?
    Det måste ju vara perfekt om båda riktningar används.
    Man har ju ställt in många gånger pga för jobbig sidvind.

    Landningsavgift? PPR?
    Går det att komma in till stan därifrån?

    Om det är för enkelt är väl risken stor att ni får "för mycket" trafik dit?
    Visserligen begränsas ju trafiken av just förhållandena, gräs, relativt kort osv...
    Men det finns ju enligt svenska flygfält både 91/96 och 100LL.
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    I vintras när det var mycket snö plogades bara 11/29. Någon PPR krävs inte men kolla notam-sidan http://www.ska-edeby.se/NotamFlyginfo/tabid/58/language/sv-SE/Default.aspx (som inte verkar ha uppdaterats på länge). Landningsavgift är det inte heller.

    Det går att åka buss till Brommaplan, men bussarna går sällan vid den närmaste hållplatsen. En promenad på 1,5 km ger lite fler alternativ.
     
  10. litens

    litens Aktiv medlem

    Skå är bra att besöka, är nästan alltid "bemannat" man måste dock fixa med vettig transport om man skall in till stan.

    Gällande var Stockholmsflygarna tagit vägen så ser jag på det som följer.

    Jag flyttade till Stockholm strax innan Barkarby stängdes och flög från Frölunda, Bromma och Skå.

    Nu är det Eskilstuna, Skå och Täby sjöflygklubb som gäller för mig. Eskilstuna är pga att jag inte hittar någon möjlighet att vara på Bromma då jag behöver asfalt och NDB/ILS inflygning för jobbet, ett ruttet alternativt men second best.

    Stockholms stora för och nackdel är att det finns ett stort intresse för flyg och trots allt många privatpiloter. Och till synes många som har råd att flyga nästan så mycket som de har tid med.

    Det gör att de flygfält som finns är måna om att inte öka för mycket. De flygfält som finns skulle räcka gott om underlaget var mindre men det är som sagt ett stort tryck på det mesta.

    Måste dock säga att möjligheterna är fortsatt stora för den som har bil och inte kräver en egen hangarplats, inom 50 min från Sthlm centrum finns Sveriges största UL klubb, Skå flygfält med ca 40-50 maskiner, Täby sjöflygklubb. Gnesta- vängsö med sitt ul, motor och segelflyg samt Norrtälje ligger kanske precis på 50 min gränsen. Utöver detta finns ett antal privatflygfält.
    Skulle säga att det är ett större utbud än de flesta har i Sverige på samma avstånd. Det som fattas är något som ligger nära hemmet för dem som bor i Stockholm och inte 3-4 mil utanför tullarna (dvs ca en miljon människor).

    Skulle med stor sannolikhet finnas underlag till ett stort eller två betydande GA fält i Stockholm.

    Det tråkiga är att många äldre och mindre extremt entusiastiska lagt ned flygningen helt och att det säkerligen betytt att det blivit några hundra färre nya PPL utbildade än om tex Tullinge och Barkaby fått leva vidare.
     
  11. Yankee

    Yankee Medlem

    När vi utvärderade alternativ inom SFK inför utflyttning från Bromma, så hade vi Vängsö, Norrtälje, Eskilstuna, Hässlö och Skavsta på radarn. Distans till flygplats beror på var man bor, söder eller norr om stan. Annars är de i princip rätt likvärdiga betr. resväg: det tar 1:00 to 1:15 i bilen.

    Då beror det på ett antal andra faktorer vilken som är bäst för just du. Vängsö är gräsbana nu, men de har precis fått tillstånd till att asfaltera och förlänga banan (till 750m tror jag), samt bygge av flera hangar. Vängsö verkar vara på frammarsch mao. Då också Nörrtälje, vilket redan har hårdgjord bana, också lite mindre i både längd och bred, och har hangarbygge på g. Ingen av de två har IFR landningar. Hässlö, Skavsta och Eskilstuna (Kjula), förutom att vara stora, asfalterade banor, har också instrument landning. Kjula är bara AFIS med kortare öppettider. Hässlö och Skavsta har tornet igång nästan hela tiden (undantaget vissa tider på helger).

    Skå-Edeby har inga möjligheter till nya hangarer nu och det är väldigt osannolikt att man kan placera ett nytt flygplan där. (Jag tror att antalet 40-50 flygplan där är faktiskt en överdrift. Närmare 30 skulle jag tro.) De andra mindre gräsfält finns också (Frölunda - mest UL, Vällingby, Trosa, men jag tror att placering av nya flygplan på de ställena också är rätt svårt. Det har vi dock inte kollat.)
     
  12. joflin

    joflin Medlem

    Antar du menar Vallentuna! ?

    Intressanta funderingar "Yankee"!

    Togs någon hänsyn till kollektivtrafiks-pendlarmöjlighet?

    Själv åkte jag pendlartåg "TiM" till VästeåsC i somras (bor i Stockholm, precis utanför mäklar-tullarna) och sedan buss
    åt Hässlö till. Cirka 2,5tim enkel väg. Jag har reflekterat över Vängsö, då SL lär ha någon Gnesta-tillägsbiljett utan pendeltågsbyte. I så fall tänkte jag ta cykel med ifrån exempelvis Karlbergs station...

    Jag har besökt Norrtälje någon gång, men får uppfattningen om att den banan inte är något för nybörjare. Samt
    att det ligger väldigt bil- el flyg-kommunikationskrävadem, mitt i ett industriområde.

    Sammanfattningsvis: Eländes elände, det här med stängningarna: Lindarängen ("Värtan"), Skarpnäck, Tullinge, Barkarby och nu Bromma (för hobby-GA, i kronologisk ordning).
     
  13. Yankee

    Yankee Medlem

    Vallentuna, förstås, inget annat.
     
Laddar...

Dela sidan