Vatten i bränsle, åtgärd?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av magnusv, 11 November 2007.

  1. magnusv

    magnusv Ny medlem

    Hej!
    Har en liten fundering angående dränering. Hittils har jag aldrig hittat spår av vatten i bränslet då jag dränerar, men den dagen jag gör det, vad är den vettiga åtgärden? Dränera tills det inte finns något mer vatten och sedan flyga och se glad ut eller bör man vidtaga andra åtgärder? Framförallt är det PA28 jag funderar på ifall det spelar någon roll.

    Vill gärna höra lite erfarenheter ni har kring detta, tycker ofta läroböckerna brister på denna punkt och har inte tillgång till någon lärare att fråga just nu heller.

    Tack på förhand!
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Rent generellt skulle man kunna säga att bränslet innehåller alltid vatten,den har bara inte fällts ut pga att mängden är liten och temperaturen hög. Varm bränsle kan innehålla mera vatten än kall,

    Undertecknad har hittat vatten tiotal gånger,alla gångerna har maskinen stått ute över natten med temp. -15 till -30.

    Vigtigt när man dränerar är att maskinen har stått still i minst 15 minuter,och att man verkligen vet att det är bensin som man får,inte rent vatten.

    Så länge vattenmängden är liten,flyg efter dränering.

    Om du hittar litervis vatten,ropa mayday till meken.

    mvh /TOC
     
  3. piloten

    piloten Medlem

    Råkade ut för detta för ca 1 månad sedan då jag gjorde daglig tillsyn på en PA-28 2000 års modell. Som tur är syns det väldigt tydligt att det är vatten i bränslet då det skiktar sig och inte har den blå färgen. Dränerade ut rejält med bränsle men fick till en början ut 3-4 rör med vatten.

    Det visade sig senare att en packning i ena bensinlocket var defekt
     
  4. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Precis som TOC säger så hittar man vatten då och då.

    Jag brukar alltid lukta i dränerkoppen så att jag är säker på att det är bensin och inte bara vatten som kommer ur tanken.

    Det har hänt mig en gång att jag hittat litervis med vatten i en PA-28 och då hade den stått ute under ett skyfall och det hade förmodligen blivit ett veck på tanklockspackningen.

    Mid kur var att använda en hink som dräner-kopp och sedan ruska om flygmaskinen så att allt vatten rann dit det skulle.
    När det bara kom rent bränsle så var det bara att tuta och köra som vanligt.

    MVH

    Håkan
     
  5. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Det är ingen etanolinblandning i flygbränsle, eller hur?

    Vore kanske läge att överväga den saken. Etanolen kan man ha många åsikter om, men 5% etanol suger i sig en oherrans massa vatten utan att ha några nämnvärda effekter i övrigt. Det känns som att en riskfaktor skulle elimineras. Kan inte tänka mig att en så ringa inblandning skulle käka upp packningar m m ens i de dinosaurier som sitter i nosarna på flygplan.

    Väldigt trevligt att slippa schabbla med att försöka köra sista tanken med K-sprit innan hojarna ställs in för vintern!

    (Ställa in med kvarvarande vatten i tanken = sönderkorroderad tankbotten till våren efter några vintrar)
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Fredde,

    Du har helt rätt, det finns ingen etanolinblandning i flygbensin.
    Problemet med vatten löses ju genom dränering av lagringstankarna på marken och med dränering av bränslesystemen på flygplanen så problemet är inte stort.

    Det är ju dock skillnad på bilbensin där lagringstankarna under jord innehåller mycket vatten och då blr ju etanoltillsatsen i princip ett måste.

    Glöm inte bort att oktantalet sjunker kvickt på bilbensin, den får anses vara en färskvara. Jag rekommenderar dig att alltid fylla på färsk bensin när du tar ut hojarna på våren för att undvika spikningar och andra otrevligheter.

    MVH
    Håkan
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Om man skulle blanda etanol 5%,blir resultat effektminskning alt. ökad bränsleförbrukning.
    Knackningsmotståndet ökar med etanolblandning.

    mvh /TOC
     
  8. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Det kanske i praktiken är så ovanligt med incidenter/olyckor orsakade av just vatten i bränslet att det inte finns någon orsak att vidta några förändringar på den punkten? Det verkar tack och lov som att medvetandegraden just vad den saken anbelangar är relativt hög.

    Vad oktanförändringen anbelangar visste jag faktiskt inte det - där måste jag läsa på! Det ligger något intressant begravet här som jag helt har missat. Tackar för tipset!

    Vad resultatet av oktanförändringen anbelangar så tar det mig alltid minst en tank att köra bort nog mycket av ringrosten för att jag skall våga dra på i närheten av så mycket som krävs för att riskera spikning... :)

    Dock är jag djupt tacksam för etanolinblandningen i den hoj som jag kör vintertid. Vatten i bränslet är på den ett säkert sätt att få en annan variant av förgasaris som yttrar sig som gashäng med vidöppet spjäll... jobbigt!
     
  9. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Nu tappar jag tråden bokstavligen, ursäkta, men här är en ganska trivsam länk som tar upp en hel del om bilar som ju i mångt och mycket går att applicera på flygplan och motorcyklar också.

    http://www.carbibles.com/

    MVH
    Håkan
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag tror att vi kan tacka dinosaurier förgasare,insprutning att vatten ställer sällan till det.

    Vatnet passerar lätt genom.

    Största risk är nog att den fryser på vägen dit.

    mvh /TOC
     
Laddar...

Dela sidan