Vem använder Garmin GTN 650?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av akg1486, 5 December 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Funderar på att byta ut gammal avionik i PA28, och det som saluförs nu är Garmin GTN 650 med touch screen. Även om den natrurligtvis är testad undrar man ju hur driftsäker den är, hur svår den är att använda i lite turbulens och hur lätt eller svårt det är att läsa på skärmen när det är mycket ljust.

    Kunde vara intressant att se en bruk. Någon, företrädesvis i Väst- eller Sydsverige, som har en sådan installerad och som kan tänka sig att visa upp den?

    /Peter
     
  2. litens

    litens Aktiv medlem

    Har fingrat på hela GTN serien på Friedrich mässan i våras, de kräver lite lagom "fingervikt" för att reagera, "tyngre" än tex i-phone men inte seg. Dessutom finns fortfarande vred så om jag hade pengarna/var i det läget skulle jag inte tveka att köpa. Verkar vara mycket bättre än 430 och G1000 som jag flugit en del med. Känner inte till någon som skruvat i GTN i Sverige.
     
  3. kungen

    kungen Medlem

    Umeå fallskärmsklubb har en GTN i sin hoppkärra, kolla med deras piloter.
    Jag har hört att den fungerar grymt bra iaf.
     
  4. Sam

    Sam Ny medlem

    Många är rädda för GTN i och med touch displayen.
    Scan Avionics Bromma har monterat in några GTN enheter i större kärror. Dom är några tusen dollar dyrare i inköp...
    Får du för dig att slå till så vet jag en i Eskilstuna som är intresserad av att få göra ett sånt jobb...

    /Sam
     
    • Gillar Gillar x 3
  5. REX

    REX Ny medlem

    Vi har en GTN650 i vår fallskärmshopparkärra i Linköping, Umeå fallskärmsklubb tror jag har GTN750.
    Funkar fint och både vi i och Umeå har den tillsammans med Aspen Evo 1000 PFD vilket ger rena bombsiktet för hoppflygning
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hur funkar touchskärmen i måttlig turbulens? Eller svår.
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vi har en i vår Aquila A210. Det finns vred som sagt, men att försöka redigera färdplanen grafiskt i luften funkar inte något vidare om man samtidigt ska flyga planet. Annars tycker jag att det går snabbt och lätt att lägga in egn waypoints och skapa en färdplan. Något jag i princip aldrig gör med de gamla enheterna i klubbens PA-28or. Jag gillar också att man kan knappa in frekvenserna, vilket går bra i luften, men även här kan man använda vred på det gamla hederliga sättet om man vill.
     
Laddar...

Dela sidan