VFR-flygning i Europa

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Johannes Walleboom, 8 Juli 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Johannes Walleboom

    Johannes Walleboom Ny medlem

    Hej!

    Någon som har erfarenhet av VFR-flygning ute i Europa? Söker goda råd på kort varsel. Jag och en vän ska ut och flyga om två veckor.

    Passar på att länka webbplatsen (som vi som hastigast la upp igår kväll) vi har för avsikt att uppdatera under äventyret.
    http://www.flyglogg.se
     
  2. cstrom

    cstrom Medlem

    Hej! Rolig resa ni har framför er. Jag har gjort två liknande resor och det brukar för det mesta inte vara så krångligt. Läs på ordentligt innan och ta hjälp av ATC om det blir problem.

    Hittade en blogg där det finns en del bra tips http://briansflyeurope.blogspot.se/ (kolla de äldre inläggen som handlar om VFR)
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Kolla landningavgifter innan, i vissa länder kan det vara sanslösa avgifter på vissa flygplatser. Många gånger fås den intressantaste informationen på klubbars websidor. Jag försöker hitta klubbinfo som komplement till den officiella informationen om varje flygplats jag flyger till.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag gjorde en ganska omfattande Europa resa förra somaren, det funkar i stort som här men var beredd på att dom gärna omdirigerar dig från din imlämnade färdplan. GPS eller surfplatta är ett måste, betydligt viktigare än papperskartan.Det blev ofta go dorect to absd, när är du där? Hitta en rapportpunkt på kartan när du inte vet i vilken riktning eller avstånd du ska leta är inte lätt. Vi ställde mot ftåga spell it. Och efter det stand bay cal ypu back. Knappade in rapportpunkten på GPSen som talar om riktning, avstånd och tid. Sen ropade vi tillbaka resultatet.och som sagts tidigare varijerande avgifter även innom samma land. Ex. Polen Gdansk.alla avgifter inkl övernattning 200kr Katowice 1500kr
     
  5. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    Mycket bra initiativ! Reseflyga är otroligt givande och spännande.

    Ett par allmänna tips från min egna erfarenhet

    - kika igenom AIP för landet ni ska flyga igenom, framförallt ENR för VFR. Exempelvis har Italien inte öst/väst för att bestämma FL nivån utan nord/syd. Ta en kik och se vad som sticker ut.
    - utgår från att ni flyger VFR, många länder har färdiga VFR rutter som de vill att man följer. Jag tror SD har dessa, Jeppesen har dem definitivt (ladda ner jeppesen mobile VFR)
    - verifiera landningsavgifterna innan ni väljer flygplats, de kan vara saftiga. De finns oftast i AIP, annars på flygplatserna hemsidor. Tänk på bara att eventuella avgifter för handling inte är med och ibland är handling obligatoriskt tyvärr.
    - planera inte för flygning varje dag, det kommer ni inte att orka. Dessutom innebär det planering/WX kontroll varje kväll. Om ni flugit en hel dag, ta "ledigt" dagen efter, så hinner ni se städerna ni besöker dessutom :)
    - tänk på att det är väldigt varmt söderut, ta med det i prestandaberäkningarna och om kom iväg tidigt på morgnarna om det är konvektivt väder. Det kan bli rätt obekvämt annars ;)

    Angående rutten
    - om ni ska besöka Prag, landa på Vodochody airport istället för deras huvudflygplats. Ni sparar massor med pengar och tid.
    - Zagreb är enkel med billig soppa
    - Portoroz (LJPZ) är likaså vänlig och enkel GA, bra för inpassering/utpassering Schengen
    - Italien är struligt för GA. Många med PPR/PN på flera dagar för landning eller soppa. Har besökt Venedig (Lido), bra men dyrt, samt ett fält utanför Pisa som var väldigt enkelt och billigt.
    - Cannes (LFMD) är prisvärd och GA vänlig, en häftig upplevelse att taxa omkring bland alla business jets. Staden behöver väl ingen närmre förklaring.
    - Norrut kan jag rekommendation Chambery, en fransk flygplats precis i utkanten av alperna. Häftig inflygning och trevlig stad.
    - längre norrut finns både Colmer (LFGA) och Annecy.
    - VFR i den delen av Frankrike är utmanande. Det är otroligt mycket luftrum och R och P område. Håll framförallt koll på kärnkraftverken, annars kan det bli dyrt
    - I Belgien är Antwerpen en bra flygplats och på öarna utanför Holland har ni Texel.

    Kika på EDDH.de samt you-fly.com för recensioner för flygplatserna.

    Gällande flygplanet, ha med enklare saker som skruvmejsel om något händer, likaså numret till mekanikern hemma.

    Lycka till - hoppas ni får en grym resa,
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Drar snart på en mindre europaturne, Rönne, Lübeck och Billund är planerade stop.:)
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. control

    control Välkänd medlem

    Sket sig redan i Oskarshamn, skadade mekanismen för noshjulsinfällningen under taxi och fick flyga hem med stället fast ute. Hämtade familjen med bil.... :-/
     
  8. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Beklaaagar, i en massa avseenden! Se fram mot revansch så småningom!
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    PA32?
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Riktigt tråkigt.... Jobbigt när familjen fick va med om detta. Man ville ju inte göra dålig reklam för flygintresset....
     
  11. control

    control Välkänd medlem

    Det var i en Cozy, väldigt odramatiskt när man har propellern bak. Hade något liknande hänt i normalklass hade nog reparationen kostat en bra bit över 100 000:- . Med en experimental som har propellern bak kommer det landa på väl under 5000:-

    Men naturligtvis trist att inte kunna genomföra semesterresan och det är surt att ha kärran stående under högsässong.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan