VFR till Bornholm under Covid-19

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Npilot, 16 April 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Npilot

    Npilot Ny medlem

    Finns det några restriktioner angående VFR-flygning till Bornholm under rådande Covid-19 kris? Hittar inget i NOTAM eller AIP.
     
  2. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Danmark har stängt sina gränser så rimligen borde det finnas notam, men jag har inte heller sett det. Måste kollas!
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Märkligt nog finns inget generellt NOTAM om detta. En del flygplatser har NOTAM.
     
  5. pasj66

    pasj66 Medlem

    I de notam som finns för andra danska flygplatser gäller restriktionerna passagerare och inte besättning..
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ett rimligt antagande är att du kan komma till flygplatsen men inte längre, om du inte har giltigt skäl att besöka Bornholm (släkting, arbete etc).
     
  7. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Jag skulle gissa snarare att man inte får igenom sin ATS-färdplan alt. inte får klarering/tillstånd att passera gränsen (FIR) in i Danmark.

    Svenska ambassaden i Danmark skriver, på sidan jag länkade till:
    Danmark stänger gränserna
    Från och med den 14 mars kl. 12.00 stänger Danmark sina gränser. Gränskontrollen innebär att:
    Icke-danska medborgare som vill resa in i Danmark kan förvänta sig att nekas inresa vid den danska gränsen, däribland flygplatserna, med mindre de har ett nödvändigt ärende.
     
    • Håller med Håller med x 1
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det tror inte jag. I så fall skulle det bergsäkert ha funnits ett NOTAM. Jag tror, precis som hans_p, att man får landa men blir avvisad. Det är ju trots allt så att den danska gränsen inte är hermetiskt tillsluten. Bl.a. danska medborgare får resa in.
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Bornholm ligger under Sweden FIR ;)

    Det går bra att flyga till Danmark men det ska tydligen inte gå bra att nudda marken med hjulen för då rings polisen som skall avgöra om man har giltig anledning att vara där eller inte.
     
Laddar...

Dela sidan