Victoria Tower nu i AIP

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av ankan, 3 Juni 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej,

    Noterade att i och med en uppdatering nyligen (måste vara senaste veckorna, eller i varje fall månaderna), så har "Victoria Tower" i Kista kommit med i AIPs lista över flyghinder.

    Är det inte lustigt att ett så otroligt välkänt och signifikant hinder (stockholms näst högsta byggnad efter Kaknästornet) som Scandics nya hotell i Kista, endast dyker upp i AIP mer än ett halvår efter att det rests?

    Finns det ingen process där LFV blir informerade så fort bygglov beviljats för sådana här stora byggnader?

    Visst, det är väl ingen flyger väl runt på 500 fot över Stockholm, så jag vet inte vem som har nytta av att såpass låga byggnader är med i listan, men om listan nu ska finnas, borde den inte hållas uppdaterad?

    Noterade också att det tog många månader efter att bygganden rests innan den fick hinderbelysning.

    Edit: Det här inlägget kanske borde vara under "övrigt", inte under flygsäkerhet, för jag tror ju då inte egentligen att det spelar någon större roll för flygsäkerheten.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Alltså jag känner mig lite som en tråkmåns när jag påpekar det men jag är lite bekymrad över att så många ger sig ut i lufthavet utan en tanke på att titta till NOTAM så:

    Visar väl bara att även en UL/PPL flygare som ska upp på en sightseeing i finfint VFR-väder bör kolla i NOTAM vad som är aktuellt i området. Med lågt stående motljus från "fel" håll så kan även det mest uppenbara hinder vara farligt.

    Nu för tiden när vi har NOTAM och väder så lättillgängligt så skulle jag önska att fler såg det som en självklarhet att titta till dessa inför flygning. Det blir rätt uppenbart att så inte skett när folk exempelvis ofta dyker upp för landning på Kjula trots att NOTAM tydligt talar om att fältet är stängt (pga. dragracing)
     
  3. ankan

    ankan Medlem

    Okay, känner mig tvungen att påpeka att Victoria Tower alltså inte listats i NOTAM heller.

    Har verifierat detta genom att söka på följande textsträngar i alla NOTAM från slutet av 2011:

    Fragment av korrekta koordinater (5924N1757E):
    5923
    5924
    5925
    1756
    1757
    1758

    Namn på tornet:
    KISTA
    VICTORIA


    De enda träffar jag får är följande:

    CRANES ERECTED PSN 592250N0175650E HGT 68M MSL, ANNEDAL.
    CRANE ERECTED PSN 592159N0175843E ELEVATION 285 FT MARKED WITH


    Och detta rör sig alltså om betydligt lägre hinder, om än något närmare Bromma flygplats.

    Så jag vidhåller att det är underligt att Victoria Tower inte listats i varken AIP eller NOTAM.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Fredrik
    Svar:
    0
    Visningar:
    1,291

Dela sidan