Vad betyder tommassa?

Diskussion i '031 Vikt & balans' startad av Dimme, 7 December 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag känner mig lite dum, glömde vad "Tommassa" betyder då jag endast använt de engelska termerna sedan jag tog mitt PPL. Så ja tänkte kolla upp definitionen!

    Det står tydligen inget om "Tommassa" i mitt gamla PPL-bok, endast "Grundtommassa". Sedan kollade jag upp det hos Transportstyrelsen. Men nu blev jag ännu mer förvirrad. Part FCL verkar inte ens stämma överens med Transportstyrelsens måldokument. Vad är det som gäller här? Vilka svenska definitioner examineras studenterna enligt?

    vikter.png
    Stämmer detta?
    • Basic Empty Mass (BEM) = Grundtommassa
    • Dry Operating Mass (DOM) = Torrmassa
    • Operating Mass (OM) = Tommassa
    • Take-off Mass (TOM) = Startmassa
    • Landing Mass (LM) = Landningsmassa
    • Ramp/Taxiing Mass = Saknas i TS måldokument
    • In-flight Mass = Flygmassa (endast helikopter?)
    • Zero-fuel Mass (ZFM) = Saknas i TS måldokument
    Var definieras relationerna mellan de olika massorna? Och var definieras översättningen till svenska? "Torrmassa" kan enkelt förväxlas mellan "Dry Operating Mass" och "Zero-Fuel Mass".
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Såvitt jag vet så finns det ingen detaljerad kursplan för PPL i del-FCL utan den får de nationella myndigheterna utforma själva. Däremot finns det för ATPL/CPL/IR så jag tror att det är därifrån du tagit EASA-listan ovan. Att det skiljer är alltså inte konstigt.

    Jag skulle översätta så här:
    • Dry Operating Mass (DOM) = Tommassa, dvs grundtommassa plus besättning och lös utrustning.
    • Operating Mass (OM) = Tommassa + bränsle, Saknas i TS måldokument
    • Zero-fuel Mass (ZFM) = Torrmassa (Stämmer också med KSAKs kursbok om planering och genomförande av flygningar)
    I övrigt samma som du.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Tack för svaret! Var kan man hitta översättningarna av massorna hos TS? Är det KSAKs kursbok som definierar dem? Det måste finnas underlag vilket används när studenterna skriver PEXO samt skolprov.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vet inte, tyvärr.

    Det är knappast KSAKs kursbok som definierar dem, men man måste nog förutsätta att det som står där är rätt.
     
Laddar...

Dela sidan